استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با اشاره به وجود ۲۵ میلیون بخاری گازی غیربهینه در کشور گفت: باید با کمک منابع دولتی و تامین مالی صنعتی به سمت تعویض بخاری های فرسوده مناطق سرد برویم و در فاز اول ۵ میلیون از این بخاری ها را تعویض کنیم تا بتوانیم در اوج پیک کاهش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف داشته باشیم.

کاهش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی مصرف گاز با تکیه بر تعویض ۵ میلیون بخاری‌ فرسوده

شواهد موجود حاکی از آن است که میزان سرانه ی مصرف گاز در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بالاتر است. شاید یکی از دلایلش این است که ما دومین دارنده ی ذخایر گاز طبیعی در جهان هستیم و همین امر باعث شده است مردم تصور کنند می توانند هر چقدر می خواهند این ماده ی ارزشمند را بسوزانند. اما واقعیت این است که تولید و استخراج گاز طبیعی هزینه های بالایی را به کشور تحمیل می کند. از سوی دیگر، با مصرف بهینه ی گاز در کشورمان می توانیم به صادرات مازاد آن بپردازیم که سودآوری بالایی برایمان دارد.

بررسی ها نشان می دهد که محیط مصرف نیز در کشور ما بهینه و استاندارد نیست. وسایل گازسوز غیراستاندارد بسیاری در کشور مورد استفاده قرار می گیرند. به زعم بسیاری از کارشناسان، سرمایه گذاری برای بهینه سازی بخاری ها باید از جمله اولویت های دولت باشد.

مردم به ارزش گازی که مصرف می کنند واقف نیستند

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که گاز یکی از حامل های ارزشمند انرژی است و باید مصرف بهینه ی آن را در دستور کار داشته باشیم، تصریح کرد: سالیان زیادی نیست که گاز برای مصرف خانگی به خانه های شهروندان آورده شده است. حدود ابتدای انقلاب و یا یکی دو سال قبل از آن، اولین لوله های گاز در تهران کشیده شد. در ابتدا مصرف گاز برای منازل رایگان بود و کنتوری تعبیه نمی شد.

وی ادامه داد: با توجه به روندی که در بالا توضیح داده شد، مردم به ارزش گاز پی نبردند و حتی به گرم کردن پارکینگ هایشان با گاز می پرداختند. این روند ادامه پیدا کرده است و الان هم بسیاری از مردم به ارزش اقتصادی این ماده ی ارزشمند واقف نیستند.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران تصریح کرد: تصور مردم این است که ما یک منبع لایزال گاز داریم و هر چقدر بخواهیم می توانیم از آن استفاده کنیم. اما واقعیت این است که این گاز با هزینه ی بالایی استخراج می شود و به خانه ها آورده می شود.

وی ادامه داد: عدم مدیریت مصرف گاز در کشورمان ما را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. به نحوی که برای تأمین گاز مورد نیاز خانوارها در فصول سرد سال به مشکل می خوریم. بنابراین، مجبور می شویم گاز صنایع را قطع کنیم که عدم النفع اقتصادی بالایی برایمان دارد.

خطر عدم ایفای تعهدات صادرات گاز به کشورهای همسایه

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: کمبود گاز باعث می شود که نتوانیم به تعهدات خود در زمینه ی صادرات گاز به کشورهای همسایه عمل کنیم و در نتیجه در این موضوع نیز متحمل عدم النفع قابل توجهی می شویم.

مرادی گفت: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، نیاز است با جدیت به بهینه سازی مصرف گاز در کشورمان بپردازیم. یکی از مهم ترین عوامل هدررفت انرژی در کشورمان این است که وسایل گازسوزمان بهینه نیستند.

وی ادامه داد: ۲۵ میلیون بخاری گازسوز غیربهینه در کشور داریم که هدررفت بالایی دارند. این به معنای دور ریختن انرژی است. در حالی که می توانیم ارزآوری فراوانی از طریق همین گاز برای کشور داشته باشیم.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تقریباً تمام کارشناسان و مسئولان متفق القول هستند که بسیاری از بخاری هایی که در سطح کشور استفاده می شوند، به لحاظ میزان مصرف گاز غیراستاندارد هستند.

قرار بود پکیچ ها جایگزین بخاری های غیر بهینه شوند

مرادی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم قول داده شد که اندک اندک بخاری های غیربهینه از رده خارج شوند و سیستم های جدیدی مانند پکیج ها جایگزین شوند. متاسفانه دولت قبلی به قولش عمل نکرد.

این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما نیاز به تصمیمات جدی و سیاست گذاری های سریع برای حل مشکل وسایل گازسوز غیراستاندارد در کشور داریم. باید هر چه سریع تر با کمک منابع دولتی و تامین مالی صنعتی به سمت تعویض بخاری های فرسوده مناطق سرد برویم و در فاز اول ۵ میلیون از این بخاری ها را تعویض کنیم تا بتوانیم در اوج پیک مصرف کاهشی حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز خانگی داشته باشیم.

مرادی گفت: هر چقدر در اجرای سیاست های جدی و سریع برای حل مشکل غیراستاندارد بودن وسایل گازسوز کشور تعلل کنیم، انرژی بیشتری را هدر می دهیم و کشور متحمل ضرر بیشتری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.