حجتالاسلام مصطفی طالبی، مسئول سامانه «شمع» وابسته به امور کل مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با سامانه «شمع» بیان کرد: «شمع» یک سامانه برخط تعاملی برای ساماندهی جریان تبلیغ است که خدمات مبلغان و همچنین خدماتدهی به میزبانان و متقاضیان تبلیغ را در سراسر کشور تسهیل کرده است. ادعا داریم که این سامانه بزرگترین اطلس تبلیغی کشور است و توانسته خدمات مختلف تبلیغی را به مبلغان سراسر کشور ارائه دهد و بستر خوبی برای محتواهای تبلیغی مبلغان باشد.
وی ادامه داد: مبلغان بهراحتی میتوانند نقاطی که ظرفیت تبلیغ دارند را در این سامانه مشاهده کنند و میزبانان بهسادگی میتوانند برای مراسم مذهبی خود روحانی مورد نظر را با توجه به رزومه ارائه شده، انتخاب کنند.
طالبی اضافه کرد: تجمیع سوابق تبلیغی مبلغان اتفاق خوب دیگری است که در سامانه «شمع» به آن توجه شده. تاکنون این امکان نبود که سوابق فعالیتهای تبلیغی جایی ثبت شود اما برای اولین بار این سامانه، سوابق تبلیغی را تجمیع کرده و در حال حاضر حدود ۸۶ هزار سابقه تبلیغی در سامانه «شمع» ثبت شده است. برای مثال اگر مبلغی در یک منطقه حدود 20 سال هم فعالیت کرده باشد جایی ثبت نشده است. در نهایت همه این اتفاقات کنار هم نشست و در ماه گذشته سامانه شمع به صد هزار کاربری رسید.
مسئول سامانه «شمع» افزود: اتفاق خوب دیگری که با این سامانه رقم خورد، ورود جامعهالمصطفی و مبلغان اتباع به این سامانه بود. طلاب خارجی نیز میتوانند با کد فیدا در سامانه شمع وارد شوند و از خدمات آن استفاده کنند.
سامانه یکپارچه برای طلبهها
طالبی تصریح کرد: بعد از اینکه سامانه «شمع» خدمات مختلف تبلیغی را برای مبلغین فراهم کرد و در اختیار آنها قرار داد و با دستگاههای بزرگ تبلیغی به صورت برخط ارتباط گرفت، استقبال از این سامانه بیشتر شد. این سامانه با اتصال به مرکز خدمات حوزههای علمیه، دولت من، سامانه امین دفتر مقام معظم رهبری و سامانه اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که مسئول توسعه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی است یک سامانه یکپارچه برای طلبهها رقم زد که با اقبال خوبی مواجه شد و حالا مبلغان برای ثبت فعالیتهای خود به این سامانه مراجعه میکنند.
وی درباره شرایطی که برای ورود به این سامانه برای مبلغان در نظر گرفته شده است نیز گفت: برای تسهیل ورود، ثبتنام و احراز هویت مبلغان ارتباط برخط با ثبتاحوال و قوه قضائیه انجام شد و مبلغین بدون اینکه نیاز باشد زمان زیادی برای ثبتنام سپری کنند، بلافاصله در بستر وب به مرکز خدمات حوزه علمیه متصل میشوند و اطلاعات به صورت خودکار وارد سامانه شمع میشود؛ اگر متقاضی طلبه نباشد، سامانه به هیچ وجه اجازه ثبتنام در بخش مبلغان را نمیدهد و به این صورت تمام کاربرانی که در این سامانه حضور دارند طلبه و مبلغ هستند.
طالبی درباره ثبت گزارش مبلغان و نظارت کارشناسان بر این سامانه هم تأکید کرد: در حال حاضر ماهانه نزدیک به 40 هزار مبلغ، گزارشی از فعالیتهای خود را در این سامانه به ثبت میرسانند. عدد این گزارشها در دو سال گذشته از مرز 700هزار عبور کرده است. برای بررسی و صحتسنجی گزارشها از ظرفیت کارشناس استانی و شهرستانی استفاده میشود. ۴۳۰ کارشناس سازمان تبلیغات اسلامی به سامانه دسترسی دارند و متناسب با زیستبوم تبلیغی منطقه خود فعالیتهای مبلغان را رصد، نظارت و ارزیابی میکنند.
۲۳ هزار مبلغ خانم و ۷۷ هزار نفر مبلغ آقا
مسئول سامانه «شمع» درباره نسبت جمعیت مبلغان آقا به مبلغان خانم و تشریح آمار این سامانه افزود: از این ۱۰۰ هزار کاربر ۲۳ هزار نفر مبلغ خانم هستند و ۷۷ هزار نفر دیگر آقا هستند. بیشتر طلبهها از خدمات عمومی استفاده میکنند اما آن دسته از طلاب که به طور تخصصی فعالیت میکنند و مبلغ میدانی باشند از خدمات ویژه بهره خواهند برد.
وی درباره خدماتی که این سامانه ارائه میدهد گفت: «شمع»، اطلس تبلیغی کشور را به مبلغان نشان میدهد و آنها میتوانند از تجربه مبلغان قبلی که در آنجا حضور داشتند، استفاده کرده و بهطور دقیقتری آسیبشناسی کنند تا تبلیغشان متناسب با نیاز منطقه باشد. همچنین محتواهای مناسبتی در اختیار مبلغان قرار میگیرد و نزدیک به ۷۰ جلد محتوای تبلیغی آماده در این سامانه وجود دارد. گواهی تبلیغی و همچنین بیمه تبلیغی را نیز برای مبلغان فعال کردهایم.
ارزیابی مبلغان و میزبانان
طالبی درباره چگونگی ارزیابی مبلغان و ثبت درخواستهای میزبانان توضیح داد: در نسخه جدید سامانه «شمع» زیرساختی طراحی شده که مبلغان و میزبانان میتوانند یکدیگر را ارزیابی کنند و بر همین اساس مبلغان دستهبندی و سطحبندی میشوند. هماکنون این امکان فراهم است که میزبانان در سراسر کشور، نیاز خود نسبت به درخواست روحانی مورد نیازشان را ثبت کرده و بعد از بررسی اپراتورها، این درخواست به مبلغین سراسر کشور نمایش داده میشود تا هر مبلغی توانست این درخواست را بپذیرد.
وی درباره ظرفیت تبلیغی در سراسر کشور تصریح کرد: نیاز تبلیغی در کشور بسیار زیاد است و این صدهزار مبلغ پاسخگوی نیاز فعلی نیست؛ در بعضی از شهرها نسبت مبلغ به جمعیت بسیار کم است و اگر مبلغین حاضر، شبانهروزی هم فعال باشند نمیتوانند پاسخگوی نیاز موجود باشند.
نظر شما