معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت مایل به تشکیل یک مجلس قوی با حضور همه طیف‌هاست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با قدس: فهرست لوایح معطل در مجلس به‌زودی منتشر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اینکه دولت قوی در کنار مجلس قوی نتیجه‌اش ایران قوی است، افزود: دولت همه تلاش و امکانات و ظرفیت خود را به کار می‌گیرد تا انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: همکاری دو قوه همان ‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌تواند در پیشرفت کشور بسیار مهم باشد.

حسینی در واکنش به اظهار نظر برخی نمایندگان رد صلاحیت شده در مورد تأثیر انتقادشان از دولت در رد صلاحیت آن‌ها گفت: نه، موضوع رد و تأیید صلاحیت‌ها هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد، برخی نمایندگان انتقادهای بسیار تندتری از بعضی نمایندگان رد صلاحیت شده‌، نسبت به دولت داشتند. حتی برخی در استیضاح وزیران مشارکت داشتند که تأیید صلاحیت شدند و بعضی‌ها که همراه با دولت بودند دیدیم که رد صلاحیت شدند. بنابراین هیچ ارتباطی میان این موضوع وجود ندارد و این ادعا صحیح نیست.

وی یادآور شد: هیئت‌های اجرایی یک هویت مستقل دارند و درست است فرماندار یا استاندار اعضای آن را معرفی می‌کنند، اما این هیئت‌ها تصمیم خودشان را مستقل می‌گیرند. نظر هیئت‌های نظارت هم اساساً به دولت و وزارت کشور ارتباطی ندارد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت سعه‌صدر دارد و انتقادپذیر است و نقد، استیضاح، تحقیق و تفحص، سؤال و تذکر را طبق قانون حق مجلس و نمایندگان می‌داند، اظهار کرد: هر موقع هم لازم بوده وزیران به مجلس و کمیسیون‌ها رفته و توضیح لازم و پاسخ نمایندگان را داده‌اند. 

از حضور گرایش‌های مختلف استقبال می‌کنیم
حسینی در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی تأکید کرد نظر ایشان و نگاه دولت این است که اصل بر وجود صلاحیت است مگر ادله رد و خلاف آن باشد و اثبات شود، آیا دولت در این خصوص و برای بازتر شدن دایره نامزدهای تأییدشده تلاشی هم کرده است؟ گفت: اگر هم تعاملی باشد وزارت کشور و شورای نگهبان هستند که با هم تعامل و همکاری دارند و آن‌ها باید توضیح دهند. اما موضع دولت و تأکید  رئیس‌جمهور بر این است که ما از حضور گرایش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم و چنین چیزی نیست که بخواهیم مجلس همه یکدست باشند. 

او ادامه داد: حضور طیف‌های مختلف بر شور انتخابات و مشارکت مردم می‌افزاید و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند رقابت جدی باشد. رقابت وقتی جدی می‌شود که گروه‌ها و گرایش‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره لوایح مهم و فوریتی معطل مانده در مجلس به ویژه لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت که پس از حوادث تروریستی اخیر بدان توجه شده هم اظهار کرد: لوایح متعددی داریم که در مجلس معطل‌ مانده و نمایندگان مجالی به آن‌ها نداده‌اند که مطرح بشود و ما به‌ زودی فهرست این لوایح را که رئیس‌جمهور هم نسبت به معطل ماندن آن‌ها گله داشت منتشر خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی یک لایحه دوفوریتی است یعنی دولت انتظار و نیاز دارد که فوراً رسیدگی بشود در حالی ‌که می‌بینیم بنا به دلایلی که هیئت ‌رئیسه مجلس دارند دو یا چند ماه و در مواردی چند سال یک لایحه مسکوت و معطل می‌ماند.

حسینی مشخصاً درباره لایحه سازمان ملی مهاجرت گفت: این لایحه هنوز به صحن علنی نیامده و باید از مجلس جویا شوید که چرا مانع این لایحه شده‌اند زیرا موضوع و قانون بسیار مهمی است و تشکیل این سازمان یکی از ابزارهایی است که به تعیین تکلیف و ساماندهی اتباع خارجی و مهاجران قانونی و غیرقانونی کمک خواهد کرد. قطعاً این مأموریت مهم دولت به یک سازمان قوی و فرابخشی نیاز دارد که امیدواریم پس از بودجه در اولویت صحن قرار گرفته و تصویب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.