آیت الله گلپایگانی نوشته است: در این کتاب صد و ده حدیث در مناقب حضرت از جوامع حدیثی اهل سنت از مسانید و صحاح سته و غیر آنها بهگزین کردم و آن را «قبس من مناقب امیر المؤمنین» نامیدم.

تعبیر رسول خدا(ص) از نسبت پنج تن در ترازو و میزان علم

به گزارش قدس آنلاین؛ مرحوم آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی اثری با عنوان «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان، علی علیه السلام در حدیث» دارند که در آن ۱۱۰ [یکصد و ده] حدیث از کتب اهل سنت را در مناقب حضرت علی(ع) جمع آوری کرده است. آیت الله گلپایگانی در مقدمه این اثر نوشته است: در این کتاب صد و ده حدیث در مناقب حضرت از جوامع حدیثی اهل سنت از مسانید و صحاح سته و غیر آنها بهگزین کردم و آن را «قبس من مناقب امیر المؤمنین» نامیدم.

ناگفته نماندکه احادیث وارده درکتاب های اهل سنت دربارۀ حضرت علی علیه السلام فوق العاده فراوان است. به رعایت اختصار و این که گفته اند گاه مختصر مفید، انسان منصف بصیر را از مراجعه به موسوعه های بزرگ و مجلات متعدد بی نیازمی کند؛ بر این تعداد بسنده کردم واوست یاور ومددکار.

در حدیث چهارم این کتاب در مناقب حضرت امیرالمومنین(ع) می‌خوانیم:

عن ابن عباس: قال رسول الله صلی الله علیه وآله: أنَا مِیزانُ الْعِلْمِ وَعَلِیٌّ کَفَّتاهُ، وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ خُیُوطُهُ، وَفاطِمَهُ عِلاقَتُهُ، وَالأئِمَّهُ مِنْ بَعْدِی عَمُودُهُ، یُوزَنُ بِه أعْمالُ الْمُحِبّینَ لَنا وَ الْمُبْغِضینَ لَنا.

ابن عباس از رسول خدا -صلی الله علیه وآله- روایت کرده است که حضرت فرمود: من میزان علمم، و علی دو کفه‌اش، و حسن و حسین بندهایش و فاطمه آویزه (شاهینش)، و امامان بعدی دستگیره آن هستند، که در آن کارهای محبان و دشمنان ما وزن و سنجیده می شود.

منبع: صافی گلپایگانی، لطف الله، « پرتویی از فضایل امیرمؤمنان علیه‌السلام در حدیث» ترجمه ناصر باقر بیدهندی،  ص۲۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.