میرهاشم موسوی در هجدهمین جلسه شورای معاونین این سازمان که با موضوع بررسی و پایش هزینههای بخش درمان غیرمستقیم تأمیناجتماعی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع و مصارف و صیانت از حقوق ذینفعان در سیاستگذاری بخش درمان گفت: در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمقبخشی به خدمات درمانی نباید اجازه داد هزینههای غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمهای تحمیل شود. تحمیل هزینههای نابجا مانند درخواستهای غیرضروری خدمات تشخیصی گرانقیمت، بیمههای درمان را با چالشهایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمهشدگان در مقابل هزینههای سنگین درمانهای موردنیاز است، مواجه میکند. برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعملها یا گایدلاینهای روشهای بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند. نظام بیمهای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند؛ اما در برابر هزینههای غیرضروری هم باید بررسیها و اقدامات لازم را داشت.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ضمن استقبال از نتایج فعالیت سامانه پایش درمان غیرمستقیم، افزود: برای طراحی و اجرای این پیشخوان مدیریتی زحمات زیادی کشیده شده است. روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خدمت سرپایی به اضافه ۱۳ تا ۱۴ هزار خدمت بستری و همچین تعداد زیادی خدمات پیرامونی در تأمیناجتماعی ارائه میشود. مدیریت و نظارت بر این حجم از خدمات در بخشهای مختلف با نیروی انسانی و مدلهای مرسوم، بهطور کامل و دقیق مقدور نیست و باید از رویکردهای نوین و نظارتهایی که به مدد دانش روز در دنیا متداول شده است، استفاده کنیم.
وی افزود: دنیای امروز، دنیای فنآوری و هوش مصنوعی است و باید در سازمان تأمیناجتماعی هم به این سمت حرکت کنیم و خلاءهای احتمالی شناسایی و پوشش داده شوند. هزینه درمانی تأمیناجتماعی در هر سال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و باید ضمن توسعه خدمات، بر کنترل و نظارت دقیق این هزینهها تمرکز داشت. اساساً سامانه نسخه الکترونیک برای این به وجود آمد تا از دادههای جمعآوری شده، بتوانیم نقش مدیریتی خود را اعمال و در جاهایی که سیستم کژکارکردی و مشکل دارد، مشکلات را اصلاح کنیم.
وی تصریح کرد: از همکاران پرتلاش سازمان در حوزههای درمان و فنآوری اطلاعات تقدیر و تشکر میکنم که همواره شاهد دغدغه آن ها برای رفع ایرادات و مشکلات نسخه الکترونیک بودم. ارزیابی خدمات الکترونیک در بخشهای مختلف سازمان تأمیناجتماعی نشان میدهد وضعیت ما با وجود برخی مشکلات، به نسبت بقیه دستگاهها خیلی خوب است. همکاران ما در حوزه درمان و فنآوری و مدیران استانی و سایر همکاران که درگیر رفع مشکلات خدمات الکترونیک و خدمترسانی بهتر به بیمهشدگان هستند تا به حال، از وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات دو تقدیرنامه ملی دریافت کردهاند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: اجرای کامل نظام ارجاع میتواند از ایجاد بخشی از هزینههای غیرضروری جلوگیری کند. همچنین مطالبه تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی یا گایدلاینهای درمانی برای همه خدمات نیز بسیار مهم است. در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمقبخشی به خدمات درمانی؛ نباید اجازه داد هزینههای غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمهای تحمیل شود. تحمیل هزینههای نابجا مانند درخواستهای غیرضروری خدمات تشخیصی گرانقیمت، بیمههای درمان را با چالشهایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمهشدگان در مقابل هزینههای سنگین درمانهای موردنیاز است، مواجه میکند. برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعملها یا گایدلاینهای روشهای بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند.
وی افزود: نظام بیمهای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند؛ اما در برابر هزینههای غیرضروری هم باید بررسیها و اقدامات لازم را داشت. وزارت بهداشت درنظر دارد «پزشکی خانواده» را در بستر نسخه الکترونیک پیاده کند که تصمیم درستی است چون مسیر را درست تشخیص داده؛ این بستر را به رسمیت شناخته و میخواهد طرحهای بزرگ را در آن اجرایی کند.
نظر شما