استاد محسن عسکریان نوازنده سرشناس دوتار و فرزند خلف استاد ذوالفقار عسکریان تماس می‌گیرد و خبر از دیداری با استاد عبدالله امینی از خوانندگان بزرگ موسیقی مقامی شرق خراسان در زادگاهش روستای خلیلی می‌دهد.

گزارشی از شب تجلیل از استاد عبدالله امینی در روستای خلیلی تربت جام/ به پاس یک عمر استادی

برای من چه خبری بهتر از این می‌تواند باشد که دوباره و برای سومین بار به منزل این استاد بزرگ موسیقی مقامی بروم و شنبه عصر به جاده می‌زنیم تا شب شب در منزل استاد باشیم. بهانه دیدار عرض تبریک جمعی از اساتید موسیقی به استاد امینی است که چندی پیش اهدای نشان درجه یک هنری هم به  کارنامه این هنرمند تربت جامی اضافه شد هر چند به نظرم استاد امینی در سالهای متمادی با خلق آثار ارزشمندی در حوزه موسیقی مناطق ما درجه یک بودن خود را ثابت کرده است و این مسیر را نه از بزرگسالی که از همان ورزی شروع کرد که فقط 10 سال داشت و اولین البومش که با دوتار استاد حسین جوهریان منتشر شد همه‌ی شنوندگان را متعجب کرد. در تربت جام استاد غلامحسین غفاری از دیگر بزرگان آوازی خراسان نیز با ما همراه می‌شوند. فرصتی می شود تا رسیدن به روستای خلیلی از دردها و دغدغه‌هایش و نگاهی که به این بخش از فرهنگمان دارد بشنوم که او هم عمرش را بر سر هنر گذاشته است و البته نشان درجه یک هنری هم در کارنامه هنریشان ثبت شده است. برگزاری مراسم خودمانی تجلیل از استاد امینی را بخشداری بوژگان، دهیاری و شواری اسلامی خلیلی بر عهده گرفته اند و این بخش جالب ماجرا برای من است که  خوشبختانه از تشریفات این گونه مراسم خبری نیست جز پارچه نوشته‌ای که روی آن به حاظرات و میهمانان خوشامد گفته‌اند. خوشحالم که قدر دانسته‌اند و پیشنهاد داده‌اند که این مراسم را برگزار کنند.

اندک اندک جمع مستان می‌رسند

مهمان‌ها یکی بعد از دیگری می‌رسد. اسفندیار تخم‌کار نوازنده و سازنده برجسته دوتار، گروه فردای جام، و ....مراسم مانند هیچ کدام از مراسم‌های تجلیلی که تا امروز دیده‌ام نیست و خوشبختانه از سخنرانی حوصله سر بر هم خبری نیست.

برنامه را که حسینعلی مردانشاهی سرپرست گروه خوش نام و تاثیرگذار در موسیقی تربت جام شروع می‌کند، استاد فاروق کیانی که  نام او در فهرست میراث ناملموس فرهنگی ایران به ثبت رسیده است و نام ایران با هنرنمایی او بارها و بارها خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان خوش درخشیده است، درباره درخشش هنر موسیقی مقامی در خطه تربت جام سخن می‌گوید و از ارزشی که این بخش از فرهنگ کشورمان دارد دو سه دقیقه ای سخن می‌گوید. استاد کیانی از این می‌گوید که نباید از آن غفلت کرد. ادامه برنامه اجرای آوازهای مقامی خطه جام است که توسط اساتید نام آشنایی همچون استاد عبدالرئوف برنا، استاد غلامحسین غفاری، استاد عبدالله امینی، استاد عبدالعزیز احمدی، ابوذر غفاری، امین امینی، محمد امین امینی و ... با همراهی دوتار استاد محسن عسکریان است. و من نمی توانمفراموش کنم این لحظات خوش را و وقتی که اشک بر گونه استاد امینی می‌غلتد و همزمان فکر می کنم چه قدر جای زنده یاد ذوالفقار عسکریان بزرگ در این جمع خالی است که برای همه بزرگان آوازی حاضر در جمع در آلبوم های مختلفشان دوتار نواخته بود و از جمله در بیش از 30 آلبوم برای استاد امینی. بخش دیگر برنامه اجرای گروه فردای جام به خوانندگی بصیر احمدی است و مانند همه برنامه هایی که از این گروه دیده‌ام زیباست. پایان برنامه پذیرایی از میهمانان است و تجلیل از استاد امینی توسط برگزار کنندگان مراسم.

 بیشتر درباره استاد عبدالله امینی

استاد محمد قیوم امینی خلیلی‌ها مشهور به عبدالله امینی خواننده موسیقی مقامی تربت جام به سال 1337در روستای خلیلی پایین جام از توابع شهرستان تربت جام به دنیا آمد. در 10 سالگی آوازه بیت خوانی ایشان به شهر رسید و همان سال کاستی از او با نوازندگی زنده یاد حسین جوهریان نوازنده برجسته دوتار منتشر شد تا نام او دهان به دهان و شهر به شهر بگردد. استقبال بی نظیر از این آلبوم باعث شد استاد چیره دست دوتار خراسان استاد ذوالفقار عسکریان او را بیابد و کاست دوم استاد امینی، این بار با پنجه بی‌نظیر استاد عسکریان باعث معروفیت بیشتر او بشود. وقتی که کلاس پنجم بود و برای امتحانات نهایی به نیل آباد یا همان نیلشهر کنونی رفت، با استاد برجسته غلامعلی پورعطایی که در آن زمان معلم بود آشنا شد.  این آشنایی باعث شد تا استاد امینی میراث دار مکتب آوازی استاد غلامعلی پور عطایی باشد.

شرکت در ۶ دوره جشنواره بین‌المللی فجر و کسب مقام خواننده برتر در سال ۸۶ ، اجرای موسیقی در کشورهای فرانسه، سوئیس، بلژیک، هلند، آلمان، کرواسی، ترکیه، انتشار حدود ۵۰ آلبوم موسیقی، همکاری با صدا و سیما بخشی از کارنامه هنری ایشان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.