معاون پارلمانی رئیس جمهور با اعلام خبر ارسال لایحه قانون مالیاتهای مستقیم به مجلس شورای اسلامی در آبان ماه اعلام کرد که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است.
از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم می توان به تغییر روش مالیات ستانی از نظام منبع محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست های جمعیتی، ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه های معیشتی به عنوان هزینه های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد.
با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی بخش غیررسمی و سوداگری های اختلال زا و چالش های نظام مالیاتی کشور از جمله ناکارآمدی از حیث باز توزیع درآمد و محدود بودن پایه مالیاتی، تحول در نظام مالیاتی کشور بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
نظرات مینا مهرنوش، کارشناس مسائل اقتصادی و فضای کسب و کار کشور را در خصوص لایحه اصلاح مالیات های مستقیم جویا شدیم که در ادامه می آید.
مهرنوش با اشاره به این موضوع که در نظر گرفتن هزینه های معیشتی در مالیات ستانی در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم اقدام مثبتی است، تصریح کرد: معمولاً قوانین خوبی در کشور تصویب می شوند، اما مهم این است که در مرحله ی اجرا این قوانین به درستی پیش بروند.
وی ادامه داد: حمایت از تولید یک امر اساسی است و ضرورت بالایی دارد. پیشنهاد دولت در لایحه ی پیشنهادی اصلاح مالیات های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات بخش تولید از 25 به 15 درصد بسیار مثبت ارزیابی می شود. در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه ی صنایع به عنوان اعتبار مالیاتی نیز مشوق خوبی به شمار می رود که در این لایحه پیش بینی شده است.
این کارشناس فضای کسب و کار کشور توضیح داد: بخش های مختلف دولت باید در هماهنگی با یکدیگر باشند تا اجرای طرح هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، با مشکل مواجه نشود. مثلاً، الان در کارگروه اقتصاد دیجیتال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است، اما سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که این معافیت را نمی پذیرد. این طور ناهماهنگی ها باید از بین برود.
مهرنوش گفت: احصای درآمدها و کنترل آن ها که قرار است در قانون اصلاح مالیات های مستقیم اتفاق بیفتد، می تواند به مالیات ستانی از مجموع درآمد افراد به جای نوع شغل آن ها منجر شود. به این ترتیب، به جای اینکه بر کار افراد مالیات ببندیم و ضدتولید عمل کنیم، از سود و درآمد افراد مالیات اخذ می کنیم که روش مناسب تری است. همچنین معافیت های در نظر گرفته شده در زمینه رشد سرمایه گذاری تولید نیز بسیار خوب است و وضعیت در نظر گرفته شده در این لایحه به نفع تحقق عدالت مالیاتی و همچنین رشد تولید کشور است.
وی ادامه داد: در نظر گرفتن هزینه های معیشتی در مالیات ستانی به نحوی به طرح جوانی جمعیت نیز کمک می کند. زیرا کسانی که فرزند بیشتری دارند، هزینه های معیشتی بیشتری نیز برایشان لحاظ می شود. تمامی این مزیت ها برای قانون اصلاح مالیات های مستقیم متصور است. اما شرطش این است که در عمل این قانون به درستی اجرا شود و با مانع روبرو نشود.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: از آنجائیکه در لایحه پیشنهاد شده است که افراد با سود خالص کمتر از 100 میلیون تومان در سال از معافیت مالیاتی برخوردار شوند، تقریباً تمامی کارمندان و کسب و کارهای خرد از پرداخت مالیات معاف می شوند. زیرا سود خالص صاحبان درآمدهای خرد اغلب کمتر از 100 میلیون تومان در سال است. به این ترتیب، اجرای این طرح به نفع کارمندان و حقوق بگیران است.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در تئوری و قانون تمامی شاخص هایی که برای اصلاح مالیات های مستقیم نیاز است، در نظر گرفته شده است. امیدواریم در عمل نیز این قانون به درستی اجرا شود و به نفع تولید و اقتصاد کشور باشد.
نظر شما