تحولات منطقه

یک اقتصاددان: بسیاری از مشکلات ما در حوزه ی خودروسازی به انحصار طبیعی و غیرطبیعی ای برمی گردد که در این زمینه ایجاد کرده ایم. متاسفانه ضربه عدم رقابت پذیری در این صنعت را حالا خوردیم که شاهد مصرف بسیار بالای بنزین در خودروهای داخلی و در نتیجه محروم شدن از درآمدهای ارزی صادرات بنزین در سال آتی است/

منشا محروم شدن از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بنزین صنعت غیررقابتی خودرو کشور است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ی بیش از 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه ی هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای بنزینی با کیفیت، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودروهای بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودروهای با مصرف پایین بپردازیم.

نظرات ایرج ندیمی را به عنوان یک اقتصاددان و عضو ادوار مجلس در ادامه در رابطه با فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور می خوانید.

ندیمی با اشاره به این موضوع که بخشی از مشکل ناترازی بنزین در کشور به کیفیت خودروها برمی گردد، تصریح کرد: باید به مسئله ی میزان مصرف بنزین در خودروها توجه داشته باشیم. در شرایطی که خودروهایمان چند برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند، در واقع انرژی را دور می ریزیم و هدررفت بالایی داریم.

وی ادامه داد: لازم است چند موضوع در حوزه ی خودروسازی حل شود تا شاهد بهبود شرایط و کیفیت خودروها باشیم. اولین موضوع انحصار است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این واقعیت را باید مدنظر داشته باشیم که بسیاری از مشکلات ما در حوزه ی خودروسازی به انحصار طبیعی و غیرطبیعی ای برمی گردد که در این زمینه ایجاد کرده ایم و تا زمانیکه انحصار وجود دارد و رقابت نیست، نمی توانیم انتظار بهبود کیفیت خودروها را داشته باشیم. متاسفانه ضربه عدم رقابت پذیری در این صنعت را حالا خوردیم که شاهد مصرف بسیار بالای بنزین در خودروهای داخلی و در نتیجه محروم شدن از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بنزین و تشدید ناترازی و واردات بنزین در سال آتی هستیم

ندیمی گفت: موضوع دیگر رویکرد ما در زمینه ی استفاده از انرژی است. تا زمانیکه همچنان اصرار داریم که از سوخت های فسیلی استفاده کنیم، مشکل ادامه خواهد داشت. امروز دنیا انرژی مورد نیاز خود را از منابعی همچون خورشید، باد، برق و... تأمین می کند و در حال فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی است.

وی ادامه داد: انرژی های جدید به لحاظ پاک بودن، قیمت، در دسترس بودن و... مزیت دارند و باید ما هم به این سمت حرکت کنیم. الان شاهد هستیم که خودروسازان بزرگ دنیا مانند تسلا به سمت استفاده از انرژی خورشیدی رفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.