تحولات منطقه

اصغر نعیمی امسال با کمدی اجتماعی «دو روز دیرتر» به جشنواره فیلم فجر آمده است تا یکی از منتقدان سابق سینمایی با فیلمی کمدی تنور جشنواره را گرم کند.

چالش‌های فرزندآوری یک زوج دهه هفتادی
محسن شیرازی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،  این فیلم که محصولی از بنیاد فرهنگی روایت فتح با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری تبلیغات اسلامی است، ششمین اثر سینمایی نعیمی به شمار می‌رود.

قصه فیلم درباره سهیل و مریم زوج جوانی است که سودای مهاجرت دارند ولی با وجود توصیه‌های پدر و مادر مریم، تمایلی به فرزندآوری ندارند تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی که از خواهرش به ارث برده را میان نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند اما یک اتفاق ناگهانی محاسباتشان را بر هم می‌زند. 
محسن شیرازی، تهیه‌کننده این فیلم درباره فرایند تولید آن به خبرنگار ما می‌گوید: طرح اولیه «دو روز دیرتر» کمدی نبود و قصه نسبتاً تلخی داشت ولی قصه عناصری داشت که می‌توانستیم آن را در بستر کمدی بازطراحی کنیم، رضا مقصودی از نویسندگان خوش‌ذوق کمدی که به جمع ما اضافه شد، طرح خوبی نوشت و با اضافه شدن حمید اکبری، به فیلم‌نامه تبدیل شد. اصغر نعیمی هم از مرحله طرح با گروه همراه بود و تجربه‌های خوب و ارزشمندی را به متن اضافه کرد. او درباره اینکه چقدر قصه این فیلم به شرایط روز جامعه و دغدغه زوج‌های جوان نزدیک است، توضیح می‌دهد: کاراکترهای اصلی قصه یک زوج دهه هفتادی هستند و موضوعات و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند به موضوعات و چالش‌های نسل جدید نزدیک است.

 فرار از شعارزدگی

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون می گوید: پیش بینی ما این است که مخاطب همذات پنداری خوبی با شخصیت های این فیلم داشته باشد ضمن اینکه دو بازیگر اصلی فیلم، سینا مهراد و پردیس احمدیه بازی های خوب و قابل قبولی داشتند.

او با بیان اینکه قصه فیلم که ماجرای مهاجرت این زوج جوان و چالشهای پیش روی آنها در این مسیر است به دغدغه های جوانان امروز نزدیک بوده، می افزاید: «دو روز دیرتر» تلاش دارد لحظات شیرینی را برای مخاطب خلق کند، حرف دل جوانان امروز را بزند و ناامید کننده و تلخ هم نباشد.

چالش‌های فرزندآوری یک زوج دهه هفتادی

شیرازی درباره اینکه با توجه به مضمون فیلم و نهادهای حامی ساخت آن، فیلم چقدر سعی کرده که از شعارزدگی و سفارشی شدن دور شود می گوید: بهترین قاضی و داور برای یک اثر، مخاطبان هستند و آنها باید نظر بدهند که فیلم، شعار می دهد یا نه ولی ما برای تولید این اثر، افرادی را کنار هم جمع کردیم که جنس آثارشان شعاری و سفارشی نیست مثلا رضا مقصودی اگر فیلمنامه «لیلی با من است» را سفارشی می نویسد مخاطب، شعاری در این فیلم نمی بیند یا تصور نمی کند که در راستای نگاه و جریان خاصی است.

او ادامه می دهد: حمید اکبری هم پیش از این فیلمنامه های «سگ بند» و «هاوایی» را نوشته و  سعی کرده که به دغدغه اقشار ضعیف بپردازد چون این قشر را می شناسد و به لحن آنها نزدیک است.


بی‌توجهی جشنواره به آثار کمدی

تهیه کننده فیلم «دو روز دیرتر» معتقد است که گیشه سینماها نشان می دهد که نیاز جامعه امروز، فیلم های کمدی و نشاط آور است و تاکید می کند: اگر کسی این پیام را از مخاطبان سینما نشنود، خودش را به نشنیدن زده است.

شیرازی با بیان اینکه جریان حاکم بر سینما بایستی منطبق با نیاز مخاطب باشد، می گوید: معمولا فیلم های کمدی در جشنواره ها مورد توجه هیئت داوران قرار نمی گیرد ولی اگر یک کمدی در جشنواره فیلم فجر دیده شود یعنی جشنواره به این بلوغ رسیده که آثارکمدی را با ملاک فیلم های کمدی بسنجد نه فیلم های اجتماعی. ضمن اینکه توجه ویژه به آثار کمدی نشانه بلوغ سیاستگزاران است چون نیاز و سلیقه جامعه را می بینند و با او همراه می شود.

او یادآور می شود: فیلم های اجتماعی ما فیلم های خوب و باکیفیتی هستند ولی نیاز امروز جامعه و سلیقه مخاطبان به سمت کمدی تمایل پیدا کرده است بنابراین نمی توان نسبت به خواست بازار مقاومت کرد، امیدوارم که «دو روز دیرتر» مورد پسند و رضایت تماشاگران قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.