همین که کشورهای منطقه عادی سازی را فراموش کرده، کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند و به آنها نفت نفروشند یک گام به تحقق نابودی دشمن صهیونیستی نزدیک تر شده ایم

دریبل کشویی «لولا» و فروپاشی ابهت «لولو» / مقایسه مواضع رئیس جمهور برزیل با رویکرد برخی حاکمان مسلمان در موضوع جنگ غزه

اظهارات دو روز پیش رئیس جمهور چپ گرای برزیل در تشبیه آنچه در غزه می گذرد به «هلوکاست» و همانند کردن اسراییل به هیتلر مانند توپ صدا کرده و مقامات تل آویو را به شدت عصبانی کرده است. رویکرد تند بالاترین مقام اجرایی سرزمین قهوه و فوتبال مناقشه دیپلماتیک شدیدی هم میان برازیلیا و تل آویو به راه انداخت طوری که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی سفیر برزیل را احضار و خواستار عذرخواهی و پس گرفتن این اظهارات از سوی «لولا داسیلوا» شد.

درس سیاست ورزی «لولا»

یادآوری سخنان این مقام آمریکایی لاتین واقع در آن سوی کره زمین از آن جهت جالب توجه می نماید که مقایسه ای با مواضع برخی سران کشورهای اسلامی که هر کدام داعیه رهبری منطقه ای دارند در قبال تحولات غزه داشته باشیم.

آمار شهدا و زخمی های جنگ غزه به 100 تن نزدیک می شود حال آنکه بطور نمونه سران کشور تاریخی مصر بی تفاوت از پیشینه بازیگری درخشان در موضوع فلسطین، به فکر نگرانی از کاهش درآمدهای خود از کانال سوئز تحت تاثیر حملات انصارالله افتاده اند! عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور سرزمین فراعنه، در حالی در این باره ابراز نگرانی کرد که سخنان جنجالی چند روز پیش وزیر خارجه این کشور علیه حماس حاشیه ساز شد. سامح شکری در نشست امنیتی مونیخ با بیان اینکه مقاومت اسلامی خارج از اجماع مردم فلسطین است مدعی شد که جنبش حماس مشکل [اصلی] است و بخشی از راه حل منازعه کنونی نیست. در کنار این مواضع، در نزدیک به چهار ماه گذشته از جنگ در غزه، نوع رویکرد مقامات قاهره به این مسئله نیز حاشیه ساز شده بود. آنها نه تنها به مردم فلسطین کمکی نکردند بلکه با مین گذاری مرزی و ارسال تجهیزات نظامی سنگین تلاش می کنند به هر شکل ممکن از ورود آوارگان به خاک خود جلوگیری و با ایجاد این محدودیت ها آنها را به گوشت جلوی توپ اشغالگران تبدیل کنند. همین اواخر نیز انتشار تصاویر ماهواره ای که از ایجاد دیوار جدید از سوی قاهره در مرز غزه پرده برداشت نیات سوء  دولت سیسی درباره فلسطین و همکاری آنها با صهیونیست ها را برملا کرد. جالب آنکه پیشتر حتی اخباری از مانع تراشی مصر در ارسال کمک های غذایی به غزه به گوش می رسید.

دودوزه بازی اردوغان

نوع رویکرد حاکمان ترکیه در قبال تحولات جاری فلسطین نیز در خور توجه است. هر چند رجب طیب اردوغان در سخنان آتشین خود همواره بنیامین نتانیاهو را به هیتلر تشبیه می کند ولی پشت پرده تجارت بین طرفین،  دوران طلایی را تجربه می‌کند. صادرات ترکیه به اسرائیل در ماه دسامبر (اوج کشتار غزه) ۳۴.۸ درصد افزایش یافته و از ۳۱۹.۵ میلیون دلار در نوامبر به ۴۳۰.۶ میلیون دلار در دسامبر رسیده است. مضاف بر این، رژیم باکو از جمله بزرگترین تامین کنندگان نفت رژیم تل آویو است و این نفت از طریق ترکیه به دست اسرائیل می‌رسد. ترکیه در همین چارچوب به تنهایی می‌توانست اخلال بزرگی در قشون کشی تانک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی ایجاد کند. رئیس جمهور ترکیه از سوی دیگر و البته در خیانتی بزرگ در تلاش است با اتهام زنی صرف به شخص نتانیاهو سطح دعوا و تنش در فلسطین را از کلیت رژیم منحوس صهیونیستی دور کرده و به دعوای شخصی با نخست وزیر اسرائیل پیوند زند. اما اوج دورویی مقامات ترکیه در همکاری نظامی پشت پرده انها با جلادان صهیونیست است. در این مسیر همین چند روز پیش برخی منابع خبری تصاویری از قطعات توپخانه ساخت ترکیه در غزه را منتشر کردند که رژیم صهیونیستی آنها را بر سر مردم بی گناه غزه ریخته بود.

خیانت شخص اردوغان در این موضوع تا جایی بالا گرفته که احمد داوود اوغلو نخست وزیر پیشین ترکیه خطاب به رئیس جمهور کشورش گفت: رئیس جمهور، نتانیاهو را هیتلر و نازی می خواند و همه چیز به او می دهد. حکم اینست؛ برگرد و به نتانیاهو بگو تجارت را با تو قطع می‌کنم؛ آسمان کشورم را به روی تو می‌بندم و اگر از ظلمت دست برنداری با کشتی‌هایم کمک‌ها را خواهم فرستاد و با هلیکوپترهایم مانند پرندگان ابابیل آن‌ها را بر سر غزه خواهم ریخت!

خون شویی با خون فروشی

در کنار این نوع رفتار خیانت بار دو کشور مهم اسلامی منطقه در حق فلسطین، همکاری همه جانیه بلوک رژیم‌های عربی سازشکار عربستان سعودی، امارات و بحرین در پشتیبانی از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه بسیار تاسف بار است. نکته جالب در این زمینه اینکه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت چندی پیش افشا کرد که این سه دولت و اردن به اسرائیل کمک می‌کنند تا محاصره نیروهای مسلح یمن را در دریای سرخ دور بزند!  

بی‌سابقه‌ترین نسل کشی قرن ۲۱ همچنان در جریان است. فاجعه غزه به اندازه‌ای است که بسیاری از کشورهای غربی هم برای مصون ماندن از برچسب هاف درصدد فاصله گیری از رژیم صهیونیستی هستند. در این بین اما دول اسلامی مذکور و اقمار آنها درصدد خون شویی از صهیونیست ها با خون فروشی از همتباران مسلمان خود هستند.

اینجاست که عمق سخنان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی بر ما هویدا می شود جایی که فرمودند: برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همه ملت‌های اسلام می‏‌دانند که درد چیست؛ می‌‏دانند که دست‌های اجانب در بین است که اینها را پراکنده کنند؛ می‏‌بینند که با این پراکندگی ضعف و نابودی نصیب آنها می‏‌شود، می‌‏بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده ـ که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‏‌ریختند، او را سیل می‏‌برد ـ مع‏ذلک در مقابل او زبون هستند.

این به بیان ساده همان جمله ای است که از زبان مادر فلسطینی در غزه خطاب به سران اسلامی بیان می شود: لازم نیست برای ما سلاح بفرستید، همین که به فکر ما باشید کافیست. بی شک تنها راه حمایت از آرمان فلسطین کمک نظامی و ارسال سلاح برای گروه های مقاومت نیست، همین که کشورهای منطقه عادی سازی را فراموش کرده، کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند و به آنها نفت نفروشند یک گام به تحقق نابودی دشمن صهیونیستی نزدیک تر شده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.