برنامه‌های مناسبتی یا مذهبی در یکی دو دهه اخیر با وجود تلاش‌های پراکنده‌ای که شده اما اکثرا دچار تکرار و سطحی‌سازی بوده‌اند.

درباره فصل جدید برنامه‌ «حسینیه معلی»/ در مصائب ساخت یک برنامه دینی شاد

به گزارش قدس آنلاین، بخش عمده‌ای از این تکراری بودن برنامه‌ها به نگاه مدیران تلویزیون به این جنس برنامه‌ها برمی‌گردد؛ برنامه‌هایی که نباید حاشیه یا جنجال درست کنند و حرف‌های معمولی در آنها زده شود و کنداکتور آن روزها و شب‌های مناسبتی خالی نماند. این در حالی‌ست که ساخت برنامه‌های مذهبی یا مناسبتی نیاز به یک تحول در نگاه و سپس در امکانات و ساخت و بودجه دارند. در مناسبت‌هایی مانند محرم و یا اعیاد دینی یکی از وظایف مهم صدا و سیما ساخت برنامه‌هایی با این حال و هواست. اتفاقا اگر معیار ساخت برنامه‌های مناسبتی ارایه یک اثر با کیفیت باشد و نه صرفا گزارش آمار و ارقام، تولید کننده برنامه حتما کار سختی در پیش دارد.  

جسارت حضور در میدان خالی

در سال های اخیر و در میان برنامه و سریال های تکراری برنامه «حسینیه معلی» تا  حدودی توانسته است خودش را  متفاوت‌تر از سایر تولیدات سیما، نشان بدهد. حسینیه معلی از همان فصل اول ضعف‌های آشکاری داشت اما جسارتش برای حضور در میدان خالی برنامه‌های خلاقانه مناسبتی قابل‌توجه و ستودنی بود. این برنامه در 4 فصل در مناسبت‌های عزاداری و محرم و کشف استعدادهای مداحی، نوحه‌خوانی و عاشورایی  روی آنتن رفت و توانست در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در مردادماه سال جاری با 30.6 درصد بیننده و رضایت 89.9 درصدی در صدر برنامه‌های مناسبتی محرم قرار بگیرد.   

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در خصوص اقبال مخاطب نسبت به این برنامه به نکته جالبی اشاره کرده بود. محسن شاکری‌نژاد گفته بود: «حسینیه معلی» تمام رکوردهای مربوط به برنامه‌های دینی را شکسته و حتی از برنامه‌های سرگرم‌کننده نیز مخاطب بیشتری به دست آورده است.

هم‌افزایی حوزه‌های دینی و رسانه

در پس اقبال مخاطب، رئیس سازمان صداوسیما هم نظر مثبتی به این برنامه داشت. پیمان جبلی در بازدید از این برنامه گفته بود: «برنامه‌هایی چون حسینیه معلی و محفل نمایانگر هم‌افزایی و مکمل همدیگر شدن دین و رسانه هستند.»  

جبلی، اخلاص و ظرفیت رسانه‌ای خلاقانه را راز و رمز موفقیت «حسینیه معلی» عنوان کرده بود و گفته بود: «نظیر این برنامه‌ها می‌تواند به هم‌افزایی و تعامل صداو سیما با مخاطبان کمک می‌کند.»

اما برنامه «حسینیه معلی» در فصل جدیدش در قالب یک برنامه شاد ویژه اعیاد شعبانیه از شب سوم شعبان مصادف با شب ولادت امام حسین(ع) به روی آنتن شبکه سه رفت. اجرای این فصل را همچون فصلِ محرم نجم‌الدین شریعتی برعهده دارد اما در میزِ کارشناسان و مداحان تغییراتی نسبت به فصل قبل ایجاد شد. سیدرضا نریمانی و نذار قطری به «حسینیه معلی» آمدند و سیدمجید بنی‌فاطمه و میثم مطیعی از فصلِ گذشته حضور دارند.  

درباره فصل جدید برنامه‌ «حسینیه معلی»/ در مصائب ساخت یک برنامه دینی شاد

حاشیه‌ها و انتقادها

فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» از همان قسمت‌های اول دچار حاشیه شد و بعضی بخش‌هایش در فضای مجازی دست‌به‌دست شد ؛ حاشیه‌هایی که عنوان می‌شود در دیده شدن برنامه و دنبال کردن مخاطب بی‌تاثیر نبوده و  به‌نظر می‌رسد خود تلویزیون هم در خصوص ساخت برنامه‌های دینی تغییر مسیر داده و با یک چرخش نسبت به گذشته از حاشیه‎های برنامه‌های دینی استقبال می‌کند چون می‌داند به‌واسطه این حاشیه‌ها، برنامه در کانون توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد و دیده می‌شود.

تقلید صدای میثم مطیعی و مجید بنی‌فاطمه از یک کاراکتر کارتونی، جشن و پایکوبی مداحان بر صحنه همراه یک گروه خوزستانی یا پوشیدن لباس سنتی گروهی که از اندونزی آمده بودند توسط مداحان کارشناس با واکنش عده‌ای که اتفاقا طرفداران این برنامه بودند،  مواجه شد. این عده معتقد بودند، حرمت برنامه‌ای که نامش «حسینیه معلی» است نگه داشته نشده و مداحان در شأن آن مکان و منزلت حرفه‌ای مداحی، رفتار نکرده‌اند.

بخش‌های وایرال شده  حتی مورد انقاد محمود کریمی هم قرار گرفت. این مداح ضمن اشاره به واژه «کف زدن»، در قالب تذکر و نصیحت به برنامه‌سازان «حسینیه معلی» گفت: «هیئت و روضه تخصص می‌خواهد.کاش آقایان روضه‌خوان بیشتر ملاحظه می‌کردند و هر تصویری را از خودشان بیرون نمی‌دادند. ما هم اهل خنده و شوخی هستیم ولی نباید بی‌مزه‌اش بکنیم.»

ارائه یک الگوی شاد برای مسلمانان

در پاسخ به انتقادات مطرح شده به فصل جدید این برنامه، میثم مطیعی به عنوان یکی از کارشناسان برنامه در قالب ذکر نکاتی به این انتقادات پاسخ داد. پاسخ مطیعی هرچند واکنشی بود به انتقادها و سوالها درباره ماهیت این برنامه دینی و مذهبی اما به نوعی بیانیه سازندگان برنامه «حسینیه معلی» هم می‌باشد. این مداح در توضیحی به صورت شفاف و صریح بیان کرد «حسینیه معلی» به دنبال ارایه الگوی شادی برای مسلمانان است. مطیعی گفت: «سوال این است که آیا اینجا حسینیه است؟  پاسخ بله است اما با یک قیدی؛ حسینیه معلی، حسینیه است اما یک حسینیه رسانه‌ای.»

مطیعی همچنین گفت: «از ما می‌پرسند آیا هر اجرایی که در این برنامه انجام می شود. مناسب هیات و حسینیه یه معنای شناخته شده آن هست؟

به نظر من قطعا نه با دوستان سازنده برنامه هم صحبت کردم پاسخ آن ها هم منفی بود. آنچه که در معلی می گذرد دو نوع اجرا و اتفاق است.»

این مداح در توضیح بیشتر گفت: «یکسری اتفاقات کاملا و دقیقا مناسب هیات است و جاهایی متناسب با حال و هوای هیات نیست بلکه آیینی است که با اهل بیت (ع) پیوند دارد و یا سرودی است که برای اهل بیت(ع) با آهنگ خوانده می شود.»

مطیعی همچنین اظهار کرد: «چند مدل شادی داریم؛ یک سری خاص هیات است و سرودهایی هم برای جشن ها است که مناسب هیات نیست اما وجه مشترک این ها نام اهل بیت (ع) است.»

مطیعی با بیان اینکه برنامه «حسینیه معلی» در مقام تقلید نیست و در مقام تاسیس، قرار است الگوی شادی را به مسلمانان ارایه دهد در خصوص توضیح این گفته به ذکر خاطره‌اش با مقام معظم رهبری اشاره کرد. این مداح گفت: «من خاطره‌ای را اینجا برای اولین بار نقل می‌کنم  تا مفهوم این کلام روشن شود. سال 92 خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم: برداشت من این بوده است که حضرتعالی نسبت به کف زدن در هیات‌ها نظر موافقی ندارید و برای همین تا این زمان من کف‌زنی نخوانده‌ام چون برداشتم این بوده که شما قلبا موافق نیستید.

 ایشان فرمودند: نه ! چه اشکالی دارد اگر آهنگش لس آنجلسی نباشد اما چه اصراری دارد که آقایون مداح می گویند دست را بالا بیاورید!»

مطیعی به این بخش نقل خاطره‌اش از دیدار با رهبری که رسید، با زدن یک کف آرام گفت:« ایشان همان لحظه کفی هم زدند و گفتند همینطور هم می‌شود دست زد. بعد از این گفتگو من خدمت ایشان گفتم به نظر می‌رسد ما در انقلاب اسلامی بعد از گذشت 40 سال هنوز نتوانسته‌ایم الگوی شادی (کردن) را طراحی کنیم و ارایه بدهیم. مردم می‌خواهند شاد باشند اما احساس می‌کنند به مرزهای گناه نزدیک شده‌اند و از آنجا که می‌خواهند به گناه نیفتند پس شاد نیستند.

و ایشان فرمودند: این نکته کاملا درست است.»

این مداح با استناد به صحبت‌های مقام معظم رهبری، اظهار کرد: «من اینجا می‌خواهم از خادمان حسینیه معلی دفاع کنم و بگویم این برنامه در مقام تاسیس است و دیکته نانوشته غلط ندارد،  کار سختی است اما با این قید که اینجا حسینیه‌ای رسانه‌ای است و هر اجرایی که اینجا انجام می‌شود اگرچه ممکن است متناسب هیات با معنای شناخته شده آن نباشد اما بی ربط با اهل بیت (ع) هم نیست و پیوند با این خاندان دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.