به گزارش قدس آنلاین، اکران نوروزی همیشه از فصلهای مطلوب سینماگران برای نمایش آثارشان است. فصلی که به دلیل فراغت مخاطبان از یک سو و فراهم بودن فرصتی برای خانوادهها برای تماشای گروهی فیلمها سبب شده است تا اکران نوروزی یکی از بازههای محبوب برای صاحبان فیلمها باشد، تا آنجا که برای راهیابی فیلمهایشان به سبد نوروزی، از یکدیگر سبقت میگیرند و گاه از بازماندن از آن، انتقاداتی به شورای صنفی نمایش بهعنوان متولی چیدمان آثار روا میدارند.
در نقطه مقابل اما اکران ماه رمضان قرار دارد که به دلیل تداخل فیلمهای سینمایی و پخش سریالهای مختلف و البته روزهداری مخاطبان غالبا از بازههایی است که سینماگران کمتر تن به نمایش آثارشان در این بازه میدهند اما حالا معادلات آن دو سالی است که تغییر کرده است. برخلاف تصورات رایج مبنی بر کمبازده و کمفروش بودن این فصل از نمایش اما در سال جاری تقارن اکران نوروزی با ماه رمضان فرصتی ویژه را رقم زد تا سبد نوروزی فروشی ۶۰ میلیاردی را تجربه کنند که این رقم در قیاس با گیشه ۳۳ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۱ افزایشی نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان میداد.
به این صورت که اگر بازه زمانی اکران نوروز ۱۴۰۲ را از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، مجموع مخاطبان سینمای ایران بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که این آمار در قیاس با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروز ۱۴۰۱ نشاندهنده یک جهش قابل توجه بود.
اگر بازه زمانی اکران نوروز ۱۴۰۲ را از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، مجموع مخاطبان سینمای ایران بالغبر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که این آمار در قیاس با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروز ۱۴۰۱ نشاندهنده یک جهش قابل توجه بود
از همین رهگذر است که همزمانی ایام نوروز با ماه رمضان نگرانی چندانی را برای فیلمسازان به همراه ندارد این را تکاپوی فیلمسازان برای بهرهبردن از این فرصت و البته تقاضای آنها برای قرار گرفتن در این ماراتن نشان میدهد.
همین چند وقت پیش بود که روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی از رقابت تنگاتنگ فیلمهای سینمایی برای قرار گرفتن در جدول نمایش فیلمها گفت و بر این موضوع تاکید کرد که: «اصولا ۸ سرگروه سینمایی امکان تغییر فیلم خود را دارند و با توجه به شرایط اکران و ملاحظات مختلف، بین ۶ تا ۸ فیلم به روی پرده خواهند رفت تا ضمن رعایت تنوع در سبد اکران، فیلمها موجب لطمه به یکدیگر نشوند.»
این اما برای سومین سال متوالی است که بحث بر سر یک موضوع، روزها قبل از اکران نوروزی، گرم است. سیمرغ مردمی که حالا وارد هزارتوی اما و اگر شده است پیش از این بخت فیلم برگزیده از منظر مردم در جشنواره فیلم فجر برای حضور در سبد نوروز را باز و این راه را برایش هموار میکرد، با حذف سیمرغ مردمی از ترکیب جوایز فجر، سهم حداقلی مخاطبان در ارزیابی فیلمهای این رویداد، از آنها دریغ شده و با کوتاه شدن دست آنها از فرآیند داوری، دیگر نمیتوان به استناد «آرای مردمی» توفیق حداقل یک فیلم در گیشه را تضمینشده دانست و فرصت اکران نوروزی را پیشاپیش به نامش ثبت کرد.
در این گزارش اما بهمرور فیلمهای میپردازیم که شانس بیشتری برای حضور در اکران نوروز ۱۴۰۳ را دارند:
پرویزخان/ علی ثقفی
این اولین فیلم بلند علی ثقفی است، کارگردان بااستعدادی که در اولین گام ورودش به عرصه فیلمسازی ترجیح داد سراغ ژانر ورزشی برود؛ گونهای که چند سالی میشد به دست فراموشی سپرده شده بود اما حالا «پرویزخان» بازگشتی به روزهای اوج ژانر ورزشی در سینمای ایران است. علی ثقفی اما سوژهای از دهه ۶۰ ورزش ایران را دستمایه ساخت اثر کرده است همان زمانی که وقوع جنگ تحمیلی همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده بود اما در همان کوران و در مقطعی این فوتبال بود که بخشی از مناسبات جنگ را تغییر میداد.
با آنکه برگ برنده این فیلم حضور سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری است و در ایام رونمایی این فیلم در جشنواره فیلم فجر بسیاری او را شانس اصلی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد میدانستند اما در نهایت این جایزه به بازیگر دیگری رسید تا موجی از افسوس را روانه هیات داوران کند و یک علامت سوال بزرگ پیش روی عملکرد این هیات قرار دهد!
«پرویزخان» در نهایت موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین تدوین شد و البته دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد.
تمساح خونی/ جواد عزتی
«در این چند سال اخیر زندگی پدرم، هر کاری کردم تا این لحظه را ببیند اما نشد»؛ این سخنان جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردان اول است. برای معرفی او نیاز به مقدمه و موخرهای طولانی نیست، حضورهای متعددش در نقشهای مختلف آنقدر برای سینمادوستان آشناست که نخستین قدمش در عرصه کارگردانی هر فیلمدوستی را کنجکاو میکند تا حتی پیش از نمایش فیلمش در بستر جشنواره فیلم فجر او را بخت اول دریافت آرای مردمی بخوانند.
«تمساح خونی» حالا از گزینههایی است که احتمال حضورش در ترکیب نوروز به دلیل حال و هوای متفاوت آن وجود دارد.
بیبدن/ مرتضی علیزاده
عنوان پرحاشیهترین فیلم جشنواره فجر را میتوان به همین فیلم اعطا کرد؛ همه چیز اما از آنجایی آغاز شد که «بیبدن» نتوانست در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا کند همین امر هم باعث شد تا عدهای ماجرای اختصاص دیرهنگام برج میلاد به این رویداد بهعنوان خانه جشنواره را به چالش دو طرف این موضوع یعنی متولیان جشنواره فیلم فجر بهعنوان تصمیمگیر و شهرداری بهعنوان حامی مالی «بیبدن» نسبت دهند.
خیلی زود اما با ورود وزیر ارشاد به این ماجرا و نشست دوجانبه او با علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران این شائبه پایان پیدا کرد اما حاشیهها همچنان پابرجاست.
آسمان غرب/ محمد عسگری
محمد عسگری سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد تا کیفیت این فیلم باعث شود این بار سراغ سوژهای دیگر از جنگ برود. زندگی پر فرازونشیب شهید شیرودی اما موضوعی است که سالهاست سینماگران را بر آن داشته تا به سمتش خیز بردارند این بار اما قرعه به نام محمد عسگری افتاد تا در «آسمان غرب» روایتگر مقطعی از مجاهدت این شهید باشد.
«آسمان غرب» در جشنواره فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را آن خود کرد که عدمحضور کارگردانش در اختتامیه سبب شد این شائبه مطرح باشد که محمد عسگری به نشانه اعتراض به سهم اندکش از فصل جوایز در این مراسم حضور پیدا کرده است. حبیب والینژاد تهیهکننده این اثر اما در همان شب اعلام کرد دلیل نبودن عسگری کسالت اوست.
آپاراتچی/ علی طاهرفر
علی طاهرفر برای آن دسته از مخاطبانی که سینمای مستند را پیگیری میکنند با مستند به نام پدر شناختهشده است؛ فیلمسازی برخاسته از جشنواره فیلم «عمار» که حالا توانسته راهی به سمت سینمای بلند پیدا کند.
او هم از جرگه سینماگرانی است که با فیلم اولش یعنی همین آپاراتچی توانست دامنه توجههات را به سمت خود جلب کند تا بار دیگر تقابل بخش نگاه نو و سودای سیمرغ پررنگ شود و این گزاره مطرح شود که باز هم این نسل نوی فیلمسازی هستند که میتوانند در این رویداد بهتر میدانداری کنند.
علی طاهرفر فیلمسازی از منطقه تبریز است و در گفتوگوهایش بر موضوع تمرکز امکانات در تهران تاکید میکند تا راه دشوار هنرمندان استانی را منعکس کند.
نوروز/ سهیل موفق
فروش فیلمهای کودک در این چند سال اخیر گواهی بر ظرفیت ویژه آنها بر جذب مخاطب بوده است. این را آمار و ارقام فیلمهای انیمشینی و البته رئال _ عروسکی میگوید. همین هم باعث شده است تا سینماداران در سانسهای ویژه خود توجهی به این آثار داشته باشند.
علی نصیریان که از بازیگران استخوانخوردکرده سینما به شمار می رود در نوروز حضور دارد تا تصویری تازه از بازیگری خود به نمایش بگذارد.
در کنار «نوروز» اما «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی از جمله انیمیشنهایی است که در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد تا حالا از این دو فیلم به عنوان نمایندگان احتمالی سینمای کودک در ترکیب نوروز یاد شود.
نظر شما