تحولات منطقه

سه فن آوری جدید تراکتورسازی ایران در تبریز امروز پنجشنبه با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور رونمایی شد .

رونمایی از سه فن آوری روز دنیا در تراکتورسازی تبریز
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،  این فن آوری ها که معدود کشورهای جهان صاحب آن هستند توسط مهندسان داخلی به ثمر رسیده که شامل راه اندازی نخستین سیستم خط رباتیکAGV مجموعه اتصال سه نقطه ، PTO جلوبند تراکتور سنگین و بومی سازی این مجموعه همچنین دستگاه بیلر به عنوان نخستین محصول تولیدی شرکت ادوات سازی تراکتورسازی ایران است.

طراحی و دستیابی به تکنولوژی این محصولات نه تنها تحول در صنعت کشور را به دنبال خواهد داشت بلکه نشانی دیگر از توان، تخصص و پشتکار جوانان این سرزمین زرع خیز برای صرف فعل ما می توانیم در مقابل تحریم های ظالمانه است.

سامانه مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور سنگین امکان استفاده از ادوات جلوبند این تراکتور را فراهم می کند.

رونمایی و راه اندازی از نخستین سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک طراحی و ساخت شده در کشور
طراحی، ساخت و دستیابی به تکنولوژی سیستم هوشمند هدایت پذیر خودران AGV در سایه همکاری تراکتورسازی و دانشگاه ممکن شد.
با همکاری صنعت و دانشگاه دانش این فن آوری بومی شده است و در واقع نخستین سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک طراحی و ساخت شده در کشور با حضور مقامات کشوری و استانی درخط مونتاژ گروه صنعتی تراکتورسازی ایران رونمایی و راه اندازی شد.
براساس قراردادی که در کمتر از یکسال قبل بین تراکتورسازی و دانشگاه آزاد منعقد شد مقرر شده بود دانشگاه آزاد دانش طراحی سیستم هوشمند هدایت پذیر خودران یا همانAGV مورد نیاز خطوط تراکتورسازی را با بهره مندی از صاحب نظران این حوزه بدست آورده و زمینه استفاده از آن را در خطوط مونتاژ این مجموعه فراهم کند.

اکنون این قرارداد و مفاد آن اجرایی شده و نخستین ۲ مجموعه AGV در خط مونتاژ تراکتورسازی بهره برداری شد.
دستگاه های AGV در واقع به سیستم های جابجایی بار با هدایت شوندگی مستقل، بدون نیاز به راننده یا اپراتور اطلاق می گردد که از طریق نشانگر سیمی یا نواری یا سیستم بینایی سنجی هدایت می شوند و تقریبا در تمام صنایع مانند مواد غذایی، پارچه، دارو، قطعات، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی، خودرو سازی و ... کاربرد دارد و می توانند برای جابجایی محصولات در خطوط مونتاژ، حمل و نقل کالاها در سراسر کارخانه یا انبار، تحویل بار و محموله مورد استفاده قرار گیرند.
معاون مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران درباره مزیت های کلان این سیستم و کاربردهای آن گفت: کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، حذف گلوگاه های توقفی در خطوط تولید، انعطاف پذیری تولید، آمار گیری و گزارش دهی آنلاین، مهیا شدن زمینه افزایش تولید و ... از مهمترین مزیتهای استفاده از این سیستم در واحدهای صنعتی می باشد و در همه صنایع کاربرد و کارایی دارد و منحصر به صنعت خودرو یا صنایع مانند تراکتورسازی نمی باشد.

امیر جدیری فیضی با تاکید بر اینکه تراکتورسازی با پیش قدم شدن در این زمینه و سرمایه گذاری برای طراحی و تولید این نوع سامانه در کشور نه تنها بروزرسانی و تکنولوژیک کردن خطوط تولیدی خود را ممکن ساخته بلکه در اصل زمینه را برای خودکفایی کشور و بومی سازی دانش AGV و تولید سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت پذیر را فراهم آورده است.
امیر جدیری فیضی با اشاره به اینکه تراکتورسازی برای طراحی و ساخت دو نمونه از این سیستم بیش از ۶۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص و بر اساس پیشرفت پروژه در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده گفت: برای خرید نمونه مشابه خارجی این دستگاه با در نظر گرفتن مسائلی همچون گذشتن از سد تحریمها و هزینه های دستیابی به دانش و تکنولوژی و ... صرفا برای خرید دستگاه حدود ۷۰هزار دلار ارز نیاز بود.
وی اضافه کرد: در کنار تمام مزیتها نباید از موضوعی بنام بومی سازی و استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی به راحتی گذشت چرا که دیگرمشتریان AGV دراقصی نقاط کشور دغدغه ای بنام خرابی و خوابیدن خطوط تولید به واسطه تامین قطعه مورد نیاز AGV از سازنده خارجی و مهمتر از همه تنگناهای مباحث ارزی و تحریم ها را ندارند.
مدیرتکنولوژی تولید و مونتاژ گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان مدیر این پروژه، از پیشینه شرکتهای دارای تکنولوژی این نوع سیستم برایمان گفت و افزود: در دنیا ۲۳۹ شرکت تولید کنندهٔ سامانه های AGV وجود دارد که آمریکا و چین صدر نشین این تولیدکنندگان محسوب می شوند.
امیر مختاری با تشریح وضع خطوط تولیدی تراکتورسازی و سیستم آن که مربوط به بدو تاسیس این مجموعه و نهایتا اواخر دهه ۷۰ است، اضافه کرد: از معایب استفاده از گاری ها در خط مونتاژ می توان به عدم امکان کنترل سرعت خط، عدم امکان افزایش تولید، محدودیت در رعایت اصول ایمنی، ایرادات ارگونومیکی ایستگاه های کاری، عدم امکان انتقال قطعات به طرف دیگر خط با توجه با اختلاف ارتفاع سطح در سیستم گاری و کانوایر زمینی، غیر مکانیزه بودن ثبت و ردیابی سوابق مونتاژی، عدم انعطاف پذیری خط مونتاژ اشاره کرد که با تبع در سیستم های هوشمند با رفع این نواقص به مزایای همچون انعطاف پدیری خط به منظور انجام هر گونه تغییرات، قابلیت عملیات اضافی و سفارشی نمودن محصول، امکان مونتاژ همزمان چند محصول متفاوت در یک خط، رفع نقص موضعی بدون نیاز به توقف خط، عدم نیاز به کارهای زیربنایی در سالن ها و خطوط مورد نیاز، سهولت در تغییر وظیفه و موقعیت کاری AGV، دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات مدیریت- کنترل- بازدید و ردیابی تولیدات در هر زمینه، امکان بکارگیری در عملیات و تغذیه خط، کاهش حرکات اضافی اپراتور مونتاژ، امکان ارتقا ایمنی در عملکرد و مدیریت فضای کاری دست می یابیم.

وی اظهار کرد: در پروژه نهایی برای یکی از خطوط مونتاژ تراکتورسازی که گاری های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد به ۳۰ دستگاه از این سامانهٔ نیاز داریم که در فاز اول قرارداد طراحی و ساخت ۲ دستگاه آن با دانشگاه آزاد صورت گرفته و در صورت طی مراحل آزمایشی، تست عملیاتی و بهبود آنها در تراکتورسازی و دستیابی به نتیجه نهای مابقی دستگاها دیگر در فاز دو قرارداد انجام خواهد شد.
امیر جدیری فیضی معاون مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز در پایان از طی مراحل اولیه آزمایش AGV طراحی و ساخت شده توسط دانشگاه آزاد در تراکتورسازی اعلام رضایت و تاکید کرد : این سامانه مراحل آزمایشی و حتی چرخش ۳۶۰ درجه و جابجایی تراکتور سنگین ۱۵۰۰ با ۶.۵ تن وزن با شرایط قابل قبولی طی کرده و امیدواریم با استفاده از این سامانه داخلی و ساخت متخصصان بومی گامهای توسعه ای در صنعت کشور را با مشارکت بخش صنعت و دانشگاه برداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.