به گزارش قدس آنلاین، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با رادیو درباره نامگذاری سال 1403 (جهش تولید با مشارکت مردم) و تحقق آن در حوزه راه و مسکن اظهار کرد: جهش و رشد تولید یکی از اصلیترین موضوعاتی است که باید در دستور کار همه دولتها باشد و بی توجهی به آن اثرات غیر قابل جبران بر بازار کار و اقتصاد کلان کشور خواهد گذاشت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال 1402 رشد مثبت 4.8 درصدی را در مدت 9 ماه، در بخش مسکن شاهد بودیم در حالی که رشد تولید بخش مسکن در سال 99و98 منفی 13 ومنفی 15درصد راشاهدبودیم و این امر آثار منفی نیز بر بازار کار بر جای گذاشت.
بذرپاش با تاکید بر مولد بودن بخش مسکن و تاثیر آن بر صنایع مختلف و اقتصاد کشور گفت: به این میزان رشد قانع نیستیم و با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم ، این موضوع نیز در این بخش بیشتر از پیش مورد تاکید قرار خواهد گرفت.
وی مشارکت مردم در ساخت مسکن را یک راهبرد اصلی در این حوزه دانست و افزود: متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از 3 سال طول خواهد کشید که در مسکن مهر این زمان تا بیش از 11 سال نیز طول کشید، در حالی که با استفاده از روش مشارکت مردم این زمان را به حدود یک سال و نیم رساندیم.
بذرپاش ادامه داد: با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه بر کمتر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژهها نیز کاهش مییابد و از جمله آثار حضور مردم در میدان ساخت مسکن این است که کیفیت نیز افزایش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ساخت حدود 2 میلیون و نیم واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده و در سال 1403 با تزریق سرمایه مردمی ساخت مسکن با سرعت بیشتری، انجام خواهد شد.
بذرپاش با بیان این اینکه راهبرد ما ورود بخش خصوصی و عمومی به فرایند ساخت است، افزود: دولت اموری مثل تامین زمین، خدمات زیربنایی، تسهیلات بانکی و ... را فراهم میکند تا ساخت با سلیقه مردم انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در بخش حملونقل نیز اصلیترین دستور کار ما در سال 1403 توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان در همه بخشهای حمل ونقل است تا بتوانیم ناترازی عرضه و تقاضا را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: در صنعت ریلی، واگذاری حوزه بار به بخش خصوصی و عمومی و شرکتهای صاحب بار در دستور کار راه آهن قرار گرفته است. در حوزه مسافری نیز مجوزهای لازم برای شرکتهای فعال در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر میشود تا ناوگان حملونقل مسافری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی توسعه یابد.
وی با اشاره به رشد بیش از 55 درصدی ترانزیت در سال گذشته یادآور شد: ترانزیت به عنوان یک ثروت ملی باید به اندازه نفت درآمدزایی کند و این رقم با توسعه سخت افزاری و نرم افزای، در توافقات با کشورهای همسایه و منطقه که در حال انجام است، افزایش خواهد یافت.
نظر شما