تحولات لبنان و فلسطین

اجرای پروژه راه‌آهن شهرکرد بیش از ۱۳ سال است که به دلایل مختلف دچار فراز و نشیب بوده و در مقاطعی حتی متوقف شده است.

انتظار مردم شهرکرد برای رسیدن قطار۱۳ ساله شد؛ «بام ایران» درحسرت اتصال به راه آهن

اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در تیرماه سال ۱۳۹۰ به طول ۹۲ کیلومتر کلنگ‌زنی و اعتبار مورد نیاز آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد، اما متاسفانه در کشاکش جذب اعتبارات اتمام این پروژه سیزده سال است به تعویق افتاده و مبلغی چندین برابر ارزیابی اولیه برای اتمام آن مورد نیاز است.

توقف ۷ ساله اجرای پروژه 

این پروژه در سال ۹۰ ردیف ملی گرفت و تا سال ۱۳۹۷ ، تنها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد و عملا پروژه نیمه‌کاره رها شده بود که در سال ۱۳۹۸ نیز ۷۸ میلیارد تومان به آن  تخصیص یافت و در سال ۱۳۹۹به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که جمعا ۳۴۵ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۱ به آن اختصاص پیدا کرد.

برخی از متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می‌دانند.

اما  با وجود مواهب و مزیت‌های بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راه‌آهن این استان سال‌ها است که در دست ساخت است.

وعده ای که سپری شد

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲  با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، گفته بود: برای تکمیل زیرسازی طرح راه‌آهن استان به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رئیس‌جمهور دیده شده است.

علی حیدری ادامه داد:  پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده تا روسازی طرح را انجام دهد که پیش‌بینی می‌شود دست بالا تا پایان سال ۱۴۰۲ این طرح به بهره‌برداری برسد.

تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان

سید صولت مرتضوی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی  ۲۵ آبان ۱۴۰۲در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: در حوزه راه‌آهن تصمیم قاطع و اثرگذاری گرفته شد و تقریبا ۳ هزار میلیارد تومان کسری منابع آن تأمین شد، این استان در آینده نزدیک به خط آهن ریلی کشور متصل می‌شود.

تامین اعتبار در سفررییس جمهور

معاون شرکت ساخت و توسعه ۱۷دی ۱۴۰۲ با اشاره به هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در ساخت خط ‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم با افزایش سرعت کار این پروژه به بهره‌برداری برسد. در این پروژه از بهترین پیمانکاران باتجربه کشوری استفاده شده و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسد.

عباس خطیبی یادآور شد: خط ‌آهن شهرکرد یکی از چند پروژه اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی و اصلی‌ترین پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است‌. در سفر اول رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد. در سفر دوم هیئت دولت نیز حدود سه همت مصوب شد.

پیشرفت ۵۰ درصدی

معاون فنی و ساخت راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری  نیز در این خصوص اظهار داشت: پروژه راه‌آهن استان در بخش زیرسازی ۷۰درصد پیشرفت و در بخش ایستگاه‌ها ۲۰درصد پیشرفت دارد، اما در بحث روسازی پیشرفت صفر است و مجموعاً پروژه راه آهن استان ۵۰درصد پیشرفت دارد.

حمید ربیعی گفت: مهم‌ترین مانع پیشرفت راه‌آهن استان نبود اعتبارات است. همچنین برخی مشکلات اجتماعی در استان همجوار مانع  پیشرفت پروژه می‌شود.

وی عنوان کرد: با ۳ هزار میلیارد تومان که در سفر دوم رئیس جمهور به استان برای راه آهن در نظر گرفته شد و به شرط تأمین اعتبارات این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

ربیعی تصریح کرد: با افتتاح راه‌آهن استان  سالانه ۳ ونیم میلیون تن بار و ۷۰۰هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی است که به شبکه ریل متصل نیست، اگر این امر محقق شود استان به شبکه ریلی متصل می‌شود که قطار از ایستگاه حسن‌آباد مبارکه به شهرکرد می‌آید و برمی‌گردد.

اتصال در سال ۱۴۰۳

عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز  با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسب برای توسعه هر منطقه‌ای اهمیت دارد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری شاهراه ارتباطی فلات مرکزی به سمت جنوب کشور و بندر امام(ره) است که فعالیت‌های خوبی در دهه‌های گذشته در حوزه راه‌های استان صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرقلی جعفری  افزود: متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌هایی است که به شبکه ریلی کشور متصل نشده است، در واقع اتصال به شبکه ریلی، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی مردم فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه - سفیددشت – شهرکرد  تا سال ۱۴۰۳‌، بیان کرد: در بخش راه آهن بعد از بخش  آب، بیشترین اعتبارات استان در ۲.۵ سال گذشته قرار داده شده و طبق وعده کارفرما و مشاورین بخش راه آهن استان، امید است سال ۱۴۰۳ شاهد اتصال مسیر ریلی کشور به استان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.