به گزارش قدس خراسان، تاکسی از جمله وسایل نقلیه در سطح شهرهاست که نقش بسزایی در ساماندهی حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ویژه در کلانشهرها دارد. از این رو فراهم بودن شرایط برای فعالیت این وسیله نقلیه که در هر زمان و مکانی میتواند در دسترس مردم باشد، توان کیفی خدماترسانی را افزایش میدهد.
گرچه گسترش خطوط ریلی درونشهری در شهرهای بزرگ و توانایی اتوبوسهای داخل شهر در جابهجایی مسافران، حجم بالایی از سفرهای درونشهری را به خود اختصاص میدهد؛ اما هنوز هم تاکسی جایگاه خاصی در میان مردم دارد. رضایتمندی افراد یک طرف ماجراست و روی دیگر آن به وضعیت معیشت و درآمد تاکسیرانان برمیگردد که به نظر میرسد دستکم در حوزه رسانهای کمتر به آن پرداخته شده است.
مشهد از جمله کلانشهرهای مهم در کشور است که به واسطه وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و علاقه زیادی که مردم برای سفر به این شهر داشته و دارند، شرایط مناسبی در ایجاد درآمد برای تمامی صنفها و از جمله تاکسیرانها دارد؛ اما با وجود این برخی از خطوط تاکسیرانی به دلیل استقبال کمتر مردم از تاکسی برای سفرهایشان، سطح کمتری از رضایتمندی را از نظر درآمدزایی برای رانندگان تاکسی دارند.
خط میدان شریعتی به بولوار وکیلآباد و برعکس، یکی از همین موارد است که ظرفیت لازم برای درآمدزایی مناسب مانند سایر خطوط را برای رانندگان تاکسی این مسیر ندارد.
گلایهمندی تاکسیرانهای خط میدان شریعتی – بولوار وکیلآباد
یکی از رانندگان تاکسی این خط میگوید: خط میدان شریعتی به سمت بولوار وکیلآباد و برعکس، از جمله طولانیترین و بزرگترین خطوط تاکسیرانی شهر مشهد است و تنها به همین دلیل رانندگان این خطوط باید درآمدزایی خوبی از جابهجایی مسافر در این خط داشته باشند؛ اما این طور نیست.
او ادامه میدهد: در مسیر خط میدان شریعتی و بولوار وکیلآباد هم قطارشهری خط یک فعال است و روزانه حجم زیادی از مسافران با استفاده از آن سفرهای درون شهری خود را انجام میدهند و هم اتوبوسهای زیادی در این مسیر تردد دارند و بیشتر مسافرانی را که میخواهند به جز قطارشهری از وسیله دیگری استفاده کنند، جابهجا میکنند. درصد خیلی پایینی از مردم میمانند که همه آنها هم از تاکسیها برای تردد استفاده نمیکنند. اینها سبب میشود رانندگان فعال در این خط به لحاظ درآمدی شرایط خوبی نداشته باشند و درخواست بازبینی از سوی تاکسیرانی در تعداد و شرایط تاکسیهای این خط را ارائه بدهند.
راننده دیگری نیز با ابراز گلایه از شرایط موجود میگوید: شرایط داشتن مسافر در خط میدان شریعتی به سمت بولوار وکیلآباد خیلی سخت است. در حالی که در خطوط دیگری که مسافت چندانی را هم شامل نمیشوند، میزان درآمد رانندگان تاکسی خیلی بیشتر از ماست.
بازبینی ادواری همه خطوط تاکسیرانی
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در خصوص بازبینی خطوط تاکسیرانی و معضلاتی که برخی خطوط از جمله خط میدان شریعتی – بولوار وکیلآباد دارند، میگوید: بحث بازبینی ادواری خطوط تاکسیرانی یکی از مواردی است که به صورت مداوم توسط همکاران ما انجام میشود.
مرتضی چایچیمطلق میافزاید: این بازبینیها بسته به تقاضای کم یا زیادی که از سوی مردم انجام میشود، در تعداد تاکسی فعال خطوط نیز تأثیرگذار است. با وجود این به زودی تقاضای مطرح شده از سوی تاکسیرانهای فعال در خط میدان شریعتی – بولوار وکیلآباد را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استانداردی برای تعداد تاکسیهای فعال هر خط وجود ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا استانداردی برای تعداد تاکسیهای فعال در هر خط وجود دارد، اظهار میکند: به واسطه اینکه در بسیاری از کشورها مردم برای سفرهای درونشهری از ناوگان مترویی و اتوبوسی استفاده میکنند، تاکسیها فعالیت زیادی با مدیریت دولت یا شهرداریها ندارند. به همین دلیل استانداردی هم در این زمینه وجود ندارد؛ ولی ما به تازگی مطالعاتی انجام دادهایم تا با استفاده از آنها به میزان ظرفیت لازم تاکسیها در هر خط برسیم و مشکلاتی را که رانندگان تاکسی در برخی خطوط دارند، کاهش دهیم.
خبرنگار: هاشم رسائیفر
نظر شما