حسن پور تصریح کرد: حل و فصل مشکلات با عشق آباد و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور نیز در چارچوب دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم قابل تفسیر است. همچنین ادامه مراودات با ترکیه و عراق در زمینه صادرات گاز و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نیز قدممهمی در توسعه تجارت گاز بود.

اقدامات مثبت ایران در تبدیل شدن به هاب گازی منطقه با اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی

دیپلماسی در دنیای معاصر از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت ها از طریق پیگیری دیپلماسی فعال می توانند منافع ملی شان را پیگیری کنند و سود سرشاری را نصیب کشور کنند. به ویژه کشورهای دارنده منابع نفت و گاز باید دیپلماسی فعالی را در حوزه بازاریابی به اجرا بگذارند.

به خصوص با توجه به اینکه ما در شرایط تحریم قرار داریم، به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در همین راستا، وزارت نفت به رایزنی با دیگر کشورها در راستای افزایش تعاملات در حوزه انرژی مبادرت کرده است.

تعامل با اسلام آباد برای احیای خط لوله صلح، حل و فصل مشکلات فیمابین و از سر گیری سوآپ گاز از ترکمنستان، افزایش تعاملات با ترکیه و عراق و حفظ این دو کشور به عنوان مشتریان گازی کشور از جمله سیاست های موفقی است که طی سال های اخیر وزارت نفت پیش برده است.

به زعم کارشناسان، به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی برای کشور مزیت های زیادی دارد. به ویژه فروش نفت به کشورهای همسایه به افزایش سطح امنیت منطقه منجر می شود و به لحاظ سیاسی و امنیتی برایمان سود دارد. این مزیت ها، علاوه بر سود سرشاری است که به لحاظ اقتصادی نصیب مان می شود.

 شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم تصریح کرد: خنثی سازی تحریم ها در سایه اعمال سیاست های صحیح و همدلی در داخل کشور به دست آمد. دولت سیزدهم اقدامات خوبی را در زمینه فروش نفت و گاز در شرایط تحریم به اجرا گذاشت که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: سیاست های وزارت نفت را در زمینه گسترش تعاملات در حوزه انرژی با کشورهای منطقه نیز مثبت ارزیابی می کنم. به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی و افزایش مراودات با کشورهای همسایه مزیت های فراوانی برای کشور دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رایزنی با پاکستان در راستای احیای خط لوله صلح خاطرنشان کرد: این اقدام مناسبی است که دولت در حال پیگیری است. گسترش روابط با کشورهای همسایه و از جمله پاکستان در حوزه انرژی به تأمین منافع کشور منجر می شود و تقویت جایگاه ما را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

حسن پور گفت: حل و فصل مشکلات با عشق آباد و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور نیز در چارچوب دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم قابل تفسیر است. همچنین ادامه مراودات با ترکیه و عراق در زمینه صادرات گاز و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نیز قدم بسیار مهمی در توسعه تجارت گازی ایران بوده است. با تکیه بر دیپلماسی فعال گازی زمینه را برای افزایش مبادلات گازی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم که ما را در تبدیل شدن به هاب ترانزیت گاز منطقه کمک خواهد کرد.

حسن پور تأکید کرد: سیاست گذاری های صحیح در کنار تلاش دولت سیزدهم در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت نفت و امور خارجه به کمک مان آمد تا در شرایط تحریم به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم و رکورد خوبی را در این زمینه ثبت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.