دهکده گردشگری بوشهر از جمله پروژه هایی بود در سفر ریاست جمهوری حسن روحانی و در سال 93 مورد تصویب قرار گرفت تا تحول عظیمی در صنعت گردشگری شهر بندری بوشهر ایجاد و نیز ظرفیت‌های درآمدزایی و ورزشی را در استان متحول کند.

«گردشگری» حلقه مفقوده اقتصاد بوشهر

میهن- دهکده گردشگری بوشهر که زمانی با هدف جذب گردشگر و ایجاد فضای مناسبی برای تفریح خانواده ها، ورزش‌های آبی بانوان، محل درآمدزایی وایجاد فضاهای فرهنگی احداث شده است اینک بدلیل بی توجهی محجور مانده است !

به گزارش میهن دهکده گردشگری بوشهر از جمله پروژه هایی بود در سفر ریاست جمهوری حسن روحانی  و در سال 93  مورد تصویب قرار گرفت تا  تحول عظیمی در صنعت گردشگری شهر بندری بوشهر ایجاد و نیز ظرفیت‌های درآمدزایی و ورزشی را در استان متحول کند.

پس از افتتاح فاز نخست این دهکده در اواخر سال 94، کم کم پای مردم و مسافران در همان روزهای آغازین به دهکده باز شد اما دیری نپایید این استقبال روز به روز کم رنگ‌تر از گذشته شد. از استانداری بوشهر به عنوان متولی این پروژه، کوششی برای حفظ و نگهداری این تفرجگاه دیده نشد و روز به روز دهکده‌ای که هزینه زیادی برای احداث آن شده بود رو به فرسودگی رفت.

بی‌توجهی مسؤولان به احیای این دهکده منجر به این شد تا بوشهری‌ها هم روی خوشی به آن نشان ندهند و کم کم رونق کسب و کار هم در این دهکده به حداقل خود رسید و هیچ سرمایه گذاری به خود جرأت سرمایه گذاری نمی‌داد. کسب و کارهای کوچک طی این مدت یکی پس از دیگری هم تعطیل و کمرنگ شدند.

بوشهر شهر برای جذب گردشگر

استان بوشهر به عنوان یکی از شهرهایی که بیش از 60درصد از جمعیت آن را شهرنشینان تشکیل می دهند صنعت گردشگری می تواند در حل مشکلات اقتصادی آن از جمله توسعه اشتغال وکاهش بیکاری و افزایش ارزآوری تاثیر گذار باشد.

این شهر هر ساله در فصول معتدل سال و خصوصاً در ایّام نوروز میزبان تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور هستند که چنانچه در چارچوب مطالعات علمی و دانشگاهی درست ارزیابی و شناسایی شود میتواند نقش بسیار موثری در جذب ­گردشگر و توسعه فعایت­های گردشگری ایفاء کند.

اگرچه بوشهر بیشتر با ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گاز شناخته شده ولی ظرفیت های گردشگری آن نشان می دهد اهمیت این حوزه نه تنها کم از منابع زیرزمینی آن نیست بلکه حتی بیشتر است.

بندر بوشهر در حال حاضر دوران شکل‌گیری و شکل‌دهی گردشگری را در خود تجربه می‌کند و در این حوزه چالش‌های فراوانی را پیش‌رو دارد، حضور گردشگران با فرهنگ‌های متفاوت در این شبه‌جزیره فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری را در پی دارد.

از سرریز ظرفیتی گرفته تا آورده اقتصادی بالا و شیوه‌های بازار سازی بومیان جهت ارائه خدمات مطلوب در حوزه گردشگری و انتفاع مالی، از نگاه‌های حاکمیتی و محلی گرفته تا تأثیرات فعالان و ذی‌نفعان گردشگری در این بندر شهر، همگی نیازمند شناخت و درک درست از صنعت گردشگری هستند که دچار چالش‌های بنیادین نشویم و در جهت توسعه، بهترین استفاده را از این موهبت ببریم و در نهایت همه ذی‌نفعان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

ایده ای که به سرانجام نرسید

یکی از فرصت های گردشگری که می توانست برای بوشهر امتیازات زیادی ایجاد کند ایده ساخت دهکده گردشگری در این استان بود که در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی اجرایی شد و قرار بود تحول عظیمی در صنعت گردشگری شهر بندری بوشهر ایجاد نموده و استان را متحول سازد؛ که این امر بعد از گذشت چندین سال هنوز تحقق نیافته است.

بخش نخست این دهکده گردشگری در اسفند ۱۳۹۴ با نام «امید» به وسعت ۱۴.۵ هکتار و با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در بزرگراه امام علی این شهر افتتاح شد.دهکده ای که در سطح ۸۵ هکتار و در چهار فاز با رویکرد توسعه ورزش‌های آبی و ساحلی تدارک دیده شده بود.

بوشهر می توانست با ساخت دهکده گردشگری بوشهر می توانست علاوه بر انجام یک فعالیت عمرانی به مواهب اجتماعی مختلفی نیز دست یابد نخست باعث توسعه افقی شهر بوشهر شود که با توجه به زمینه های گردشگری طرح عواید و درآمدهای ناشی از گردشگری استانی و منطقه ای را نصیب شهر کند. دوم به افزایش اشتغال کمک می کند و در مرحله بعد اثرات روحی و روانی گسترده ای را شامل شود.

چراغی رو به خاموشی

دهکده ای که می توانست چراغ گردشگری را در بوشهر روشن و روشن تر کند متاسفانه به دلیل بی مهری مسئولان به دهکده ای تاریک اما روشن با لامپهای کافه داران تبدیل شده است.

دهکده گردشگری بوشهر که می توانست از مناطق مهم تفریحی این شهر باشد هم اکنون در سایه بی مهری با مشکلات عدیده ای روبروست.

هر چند از سال 1400 طرح تحول این دهکده به شهرداری وقت با هدف ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات این مجموعه به شهرداری وقت واگذار شده بود ولی با این همه تا کنون نتواسته است به اهداف ترسیم شده اولیه اش دست پیدا کند.

مسئول سازمان فضای سبز شهرداری بوشهر در توضیح وضعیت حال حاضر دهکده گردشگری در گفتگو با خبرنگار میهن گفت: دهکده گردشگری بوشهر از سال گذشته تحویل شهرداری و بخش فضای سبز آن شده و در حال حاضر هم صرفا به عنوان یک پارک، فضای سبز و جایی جهت تفرج پایان هفته همشهری ها و مسافران به بوشهر استفاده می شود.

احسان زمانی بیان کرد:  متاسفانه این دهکده در حال حاضر از تعاریفی که برایش بر شمرده شده بود کامل دور افتاده است ولی به هر شکل چراغش هنوز به خاطر شهر بازی و دکه هایی که در آنجا ایجاد شده است روشن است زمانی در ادامه ضمن اشاره به انجام تعمیرات و بازسازی مناطق فرسوده و جمع آوری زباله که طی سال های گذشته ایجاد شده بود گفت: بله اذعان دارم که دهکده گردشگری هنوز هم مشکلاتی مانند بحث روشنایی اش هنوز وجود دارد که باید بخشی از پروژکترهایش امسال نوسازی شود ولی همانطور که گفتم دهکده مورد استفاده است .

مسئول سازمان فضای سبز شهرداری بوشهر در ادامه افزود: این دهکده قرار بود یک پروژه ملی باشد و طبیعتا باید درآمد زایی می داشت که بنا به دلایلی رها شده است ولی در حال حاضر ظاهرا این بعد قضیه خیلی مورد توجه نیست و از ابتدا هم با یک چنین برنامه ریزی دراختیار بخش فضای سبز قرار نگرفته است و در حال حاضر هم این گردش مالی دهکده چندان قابل ارائه نیست .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.