نویسنده کتاب «زمین‌های مسلح» گفت: روایت‌های متفاوت از عملیات والفجر مقدماتی کار را سخت کرد بود. بیش از ۱۰۰ نفر مصاحبه کردند و مدعی بودند تنها بازمانده کانال کمیل هستند.

گلعلی بابایی: نوشتن کتاب درباره "والفجر ۱ و مقدماتی" سخت است

به گزارش قدس آنلاین، نشست نقد و بررسی کتاب «زمین‌های مسلح» با محوریت عملیات‌های والفجر مقدماتی و 1 در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب برگزار شد. کتاب «زمین‌های مسلح» اثر گل‌علی بابایی است که توسط انتشارات 27 بعثت منتشر شده است. 

در ابتدای این نشست، بابایی گفت: این اثر چهارمین جلد از 10 جلد حماسه 27 است که به عملیات‌های الفجر مقدماتی و الفجر 1 می‌پردازد.

وی با اشاره به همکاری ارتش و سپاه در جنگ تحمیلی گفت: قبل از اینکه بنی‌صدر برود، عدم هماهنگی و ناسازگاری بین ارتش و سپاه به چشم می‌آمد، اما وقتی بنی‌صدر رفت هماهنگی بین سپاه و ارتش خیلی بیشتر شد و یک وفاق ملی ایجاد شد، البته از طرفی در آن زمان صیاد شیرازی نیز فرمانده نیروی زمینی ارتش شد و این ارتباط بهتر شد. اولین نتیجه همکاری ارتش و سپاه و بهبود ارتباط این دو هماهنگی بین آنها شکست حصر آبادان بود و اوج آن عملیات آزادسازی خرمشهر بود و بعد از آن نیز خیلی عملیات‌های نزدیکی داشتند و بعضاً ادغام می‌شدند، اما شهید صیاد می‌گفت که دچار غرور شدیم.

بابایی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت در والفجر مقدماتی چاق شدن بی‌رویه سازمان رزم بود، که به خاطر تبلیغات متعدد بود، به همین دلیل نیروی زیادی به منطقه آمده‌ بود، 24 گردان فقط در لشکر 27 فعالیت داشت، وقتی یک تیپ به لشکر ارتقا پیدا می‌کند باید نیروهای باسابقه کار ستادی انجام می‌دادند، یکی از ضعف‌ها در والفجر مقدماتی کم‌تجربگی و ضعف مدیریتی در بدنه بود. این دو عملیات بسیار پرحاشیه بود و نوشتن درباره آن یک دل شیر می‌خواست؛ باید اشاره کنم که این کتاب 20 سال بعد از اثر قبلی من منتشر شد و یک اثر زمان‌بر بود.

نویسنده کتاب «زمین‌های مسلح» با اشاره به سختی‌های تحقیق و پژوهش در این اثر گفت: یکی از موانع نوشتن کتاب، روایت‌های متفاوت از عملیات والفجر مقدماتی بود. بیش از 100 نفر مصاحبه کردند که همه مدعی بودند تنها بازمانده کانال کمیل هستند. رسیدن به مجموعه‌ای که بتوان حرف حق را بدون تحریف گفت کار بسیار سختی بود و لازم است در خصوص کانال کمیل کار بیشتری شود. برای نوشتن در خصوص کانال کمیل هرچه زمان می‌گذرد کار سخت‌تر می‌شود زیرا حافظه راویان ضعیف‌تر می‌شود.

بابایی درباره برنامه خود برای کتاب بعدی‌اش گفت: برنامه بعدی کتابی در خصوص عملیات بدر است. اخیراً در جمع آوری اطلاعات عملیات بدر تلاش کردیم که با فرماندهان عراقی صدام ارتباط بگیریم که آنها روایت کنند. عملیات بدر را باید یکی از بهترین عملیات‌های ایران دانست که درست انجام نشد.

صادق وفایی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: خوبی کتاب‌های گل‌علی بابایی این است که یک دید واقعی به جوانان می‌دهد. یک دید غلط از سوی جوانان از سمت رسانه‌ها وجود دارد که ما خواستار ادامه جنگ بودیم اما این گونه نبود. عملیات والفجر مقدماتی قرار بود پایان‌دهنده جنگ باشد و ما زمین‌های نفتی را آزاد کنیم و وارد مذاکره شویم.

وی افزود: کتاب مربوط به زمستان 1361 بعد از عملیات رمضان است و به خوبی آن زمان را روایت می‌کند. عملیات والفجر مقدماتی قرار بود پایان‌دهنده جنگ باشد، درک جنگ برای ما که آن زمان نبودیم سخت است، به مردم می‌گفتند عملیات والفجر پایان دهنده جنگ است و شادی و شعفی و غروری بین مردم و رزمندگان بود. ما فکر می‌کردیم بغداد یا بصره بگیریم. آن زمانی بود که اردن، یمن شمالی، سودان به عراق کمک می‌کرد و صدام سعی می‌کرد با آمریکا ارتباط برقرار کند و اروپا نیز به کمک عراق آمد.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: در کتاب زمین‌های مسلح، حال و هوا زمان جنگ به خوبی نشان داده شد، این کتاب شاید 80 سال آینده دیده شود، حال و هوای جنگ در این کتاب به نوعی بیان شده‌است که به خوبی درک شود، به شخصه حال جنگ را با این کتاب به خوبی فهمیدم. در عملیات‌های مختلف به خصوص عملیات والفجر نیروهای نفوذی ضربه محکمی زدند و به همین دلیل عملیات لو رفت. موانع عجیبی در مسیر گذاشته بودند که بی سابقه بوده است و چندین رده موانع گذاشتند. جالب است بدانید در مقابل هر گلوله توپ در والفجر1 از سوی کشور ما، 10 گلوله از سوی عراقی‌ها زده می‌شد، یعنی امکانات عراقی‌ها 10 برابر ما بود، همه این واقعیات باید گفته شود، عملیات والفجر مقدماتی ناموفق بود اما شکست خورده نبود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.