دبیر میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ماده‌های بازیافت شده از خشخاش مانند تریاک، شیره و مواد صنعتی مانند هروئین؛ بیشترین مصرف را در بین معتادان دارند. پس از آن استحصالات گیاه کوکا و شاهدانه مانند شیشه و گل در رتبه بعدی

 ۳۰ گرم شیشه می‌تواند هزار نفر را درگیر اعتیاد کند

ابوالحسن صفرپور، دبیر میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آمار مصرف دخانیات در کشور به چه میزان رسیده است، گفت: تحقیقاتی در اواخر سال ۱۴۰۰ صورت گرفت که نشان می‌دهد که آمار مصرف دخانیات در کشور به شدت روبه افزایش است و هم مدل‌های جدید و دستگاه‌های جدیدی برای مصرف ظهور کرده و در میان دختران جوان و نوجوان بین ۱۵ تا ۳۰ سال، شاهد رشد ۱۳۳درصد برابری دخانیات هستیم.

وی افزود: از سال ۱۳۹۴، در مصرف مخدرها و اعتیاد شاهد رشد افزایشی بوده‌ایم به طوری که از یک سو شاهد افزایش مصرف مواد مخدر و کاهش سن اعتیاد و از سویی دیگر هم تغییر الگوی مصرف مخدر را در کشور شاهد هستیم. تا آنجا که الگوی مصرف به سمت مصرف مخدرهای صنعتی و محرک‌های پرخطر و استحصالات (بازیافت شده) شاه دانه حرکت کرده است.

صفرپور ادامه داد: به طور کلی ۳۰ گرم شیشه می‌تواند هزار نفر را نعشه ودرگیر اعتیاد کند اما در تریاک چندین کیلو می‌تواند همین میزان از افراد را نعشه کند و این دو ماده مخدر قابل مقایسه نیستند.

دبیر میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سن اعتیاد کشور نیز گفت: براساس پیمایش‌های سال ۱۳۹۴، سن اعتیاد کشور در آن زمان ۲۴ سال بود اما امروز اینکه بگوییم یاین سن به چه قدر رسیده است را نمی‌توانیم بگوییم چرا که آمار دقیقی در دست نداریم و این دلیل همان نبود پیمایش‌های حوزه مواد مخدر است.

وی با اشاره به میزان مصرف ماده های مخدر در کشور، گفت: کشور ما به خاطر سبقه کشت و تولید مواد مخدر در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و کشت خشخاش در کشورهای اطراف ایران، طبیعتا ماده‌های بازیافت شده از خشخاش مانند تریاک و شیره و مواد صنعتی مانند هروئین؛ بیشترین مصرف را در کشور دارند. پس از مصرف این ماده های مخدر، استحصالات گیاه کوکا و شاه دانه مانند شیشه و گل در رتبه بعدی مصرف مواد مخدر کشور قرار دارد. اما در دنیا این برعکس است، بیشترین ماده های مخدری که در کشورهای غربی مصرف می‌شوند، استحصالات شاهدانه مانند حشیش و ماری جوانا بوده و پس از آن استحصالات خشخاش و کوکا بیشترین مصرف را در کشورهای غربی دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.