عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اصلاحات انجام شده در سیستم مالیات ستانی فعلی برای رسیدن به یک عدالت مالیاتی پرداخت و شناسایی مشاغل خاص و خصولتی های بزرگ مثل شرکت های دولتی و اخذ مالیات از آنها در سال گذشته را گامی مهم در این راستا معرفی کرد.

به صورت ویژه روی شرکت های دولتی و خصولتی برای اخذ مالیات تمرکز شده است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درباره اصلاحات انجام شده در سیستم مالیات ستانی و میزان اثربخشی گام های برداشته شده برای رسیدن به عدالت مالیاتی گفت: مجلس اصلاحات در قانون مالیات های مستقیم به صورت ویژه بر مشاغل خاص و مودیان کلان با درآمدهای بالا تمرکز کرده است تا به سمت عدالت مالیاتی در این حوزه سوق پیدا کنیم، علاوه بر این مجلس قانون مالیات بر عایدی سرمایه را هم تصویب کرده است، این قانون یکی از مهمترین و پیشروترین قوانینی است که در کشور روی زمین مانده بود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در ۴ حوزه طلا، سکه، دلار و ارز تصویب شده است. در اخذ عوارض از زمین و خانه های خالی با چند قانونی که در این دوره مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، امیدواریم یک تنظیم گری در حوزه زمین و مسکن انجام شود تا از این سوداگری و مافیا گری که باعث شده قیمت زمین و مسکن به شدت افزایش پیدا کند جلوگیری کند.

 جلوگیری از فرار مالیاتی خصولتی ها با تقاطع گیری داده های مالی

وی ادامه داد:  جهت گیری مجلس یازدهم نیز کمک به دولت برای سامان بخشیدن به وضعیت سیستم مالیاتی بوده است. امیدواریم مجلس دوازدهم هم این مسیر را ادامه دهد و شاهد باشیم که سفته بازی و دلالی سروسامان داده شود و به این وسیله جلوی فرارهای مالیاتی هم گرفته شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر مودیان دانه درشت بخش حقوقی و حقیقی یعنی شرکت های خصولتی و همچنین مشاغل خاص و تجربه موفق در اخذ مالیات مناسب درآمد احصا شده و حرکت به سمت عدالت مالیاتی اظهار کرد: به صورت ویژه روی مشاغل خاص و همچنین شرکت های دولتی و خصولتی برای اخذ مالیات تمرکز شده است. این بخش ها و شرکت ها دارایی های خیلی زیادی دارند و تلاش شده است که با تکیه بر تقاطع گیری داده های مالی و تراکنش ها جلوی فرارهای مالیاتی این بخش ها به خصوص خصولتی ها نیز گرفته شود و در نتیجه آنها هم زیر چتر نظام مالیاتی قرار گرفتند که در نتیجه آن بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی سال گذشته از این محل بوده است که نشان از حرکت به سمت عدالت مالیاتی نیز دارد.

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد در مسیر اصلاح سیستم مالیاتی جلو رفته ایم

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سیستم مالیاتی ما به سمت هوشمند سازی رفته است  و طبیعی است که مشاغل در برابر این هوشمند سازی مقاومت کنند. با اصلاحات در سیستم مالیاتی درصدد هستیم کخ تولید درآمد کسب کند نه اینکه بخش غیر مولد و غیر شفاف در کشور هر روز بر داراییشان افزوده شود و فربه تر شوند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد در مسیر اصلاح سیستم مالیاتی جلو رفته ایم و باید همچنان این مسیر را ادامه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.