حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب از حجاج خواست در این سفر قدر ثانیه‌ها و لحظات را بدانند و غنیمت بشمرند و از ثواب اعمال و اذکار این سفر بهره‌مند شوند.

حجاج باید قدر تک تک لحظات سفر معنوی حج را بدانند

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه تلویزیونی «روضه رضوان» گفت: بسیاری از افراد در لحظه تحویل سال خواسته‌های زیادی دارند که ممکن است استجابت نشود، اما آرزوی انجام حج آنها مستجاب می‌شود. 

وی افزود: سفر حج مانند این است که در جایی طلا ریخته باشد و انسان سعی می‌کند به هر طریقی طلای بیشتری بردارد. باید در این سفر قدر ثانیه‌ها و لحظات را دانست و غنیمت شمرد. خداوند در این سفر کوچکترین خیرات را به بهترین وجه پاداش می‌دهد. برخی کارها که در جاهای دیگر ثواب کمی دارد، اما در آنجا هزاران برابر ثواب دارد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: چقدر از گذشتگان ما بوده‌اند که توفیق زیارت کعبه را نیافتند؟ این سفری است که ممکن است در طول عمر انسان تکرار نشود. در روایات داریم انسان اگر در مکه و مسجدالحرام ختم قرآن کند به محض از دنیا رفتن چشم وی به جمال رسول الله(ص) روشن می‌شود. 

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: اذکار خاصی برای همه کارهایی که در این سفر انجام می‌شود از خروج از اقامتگاه تا سوار شدن به ماشین تا ورود به شهر، ورود به حرم، ورود به مسجدالحرام، طواف، غسل، پوشیدن لباس احرام و ... ذکر خاص وجود دارد. این اذکار در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود. مثلا در سعی صفا و مروه در دور آخر مستحب است که بگوید «اللهم انی أسألک حسن الظن بک علی کل حال وصدق النیه فی التوکل علیک: خداوندا از تو می‌خواهم در هر حالی نگاه من به تو مثبت باشد (و توان تحمل سخت‌ترین مشکلات را بدهی) و نیت من در توکل به تو صادقانه باشد». از این رو تمام این سفر، سفر یاد خدا و ارتباط با خداست.

وی اضافه کرد: حاجی یک وظایفی نسبت به مردم دارد، چون خدا به او عنایت خاص داشته است. ادای حق مردم مهمترین وظیفه حاجی است. در مسائل اجتماعی بدهکاری ما به یکدیگر زیاد است. حاجی نباید مدیون مردم باشد. انسان باید برای این سفر پاک برود و از مردم حلالیت بطلبد. از سوی دیگر وظیفه مردم، بدرقه حاجی و استقبال در بازگشت حاجی است که این اجر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب یادآور شد: امسال حج برائت نامگذاری شده است، در روایات اسلامی داریم که اگر کسی صبح کند و اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست واگر کسی فریاد بزند ای مسلمانان به داد من برسید و نرسند مسلمان نیستند. امروز مسلمانان مؤمن همه به خاطر مصائب غزه غمزده هستند.

وی ادامه داد: امسال نیازی به کار رسمی و دولتی نیست. مثل آمریکا که دانشگاهیان به صورت خودجوش قیام کرده‌اند. مسأله بزرگی است که شاهدیم یک استاد دانشگاه اجازه می‌دهد او را دستگیر کنند، اما پای عقیده خود می‌ایستد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امروز در جهان جایی نیست که علیه ظلم اسرائیل فریاد نزنند. امروز پرچم رژیم صهیونیستی زیر پا رفته و پرچم فلسطین در همه جا به اهتزاز درآمده است. 

وی تأکید کرد: امسال در بعثه مقام معظم رهبری در ارتباط با محبت به مسلمانان مثل سال‌های قبل عمل می‌شود. ما همه قوانین دولت میزبان را رعایت کرده و می‌کنیم. تولیت پیشین حرمین سال‌های قبل به من می‌گفت بهترین نظم را در بین زوار، زائران ایرانی دارند.

حجت‌الاسلام نواب به جوانان عازم سفر حج گفت: توصیه من به جوانان این است که جلوی مسجد النبی(ص) بنشینند و تصور کنند، رسول الله(ص) بر فراز منبر مسجد نبوی نشسته است و ببیند چه شباهتی با پیامبر(ص) دارند. ما باید ببینیم آیا مانند او امانتداری کرده‌ایم؟ در مسجدالحرام به حجرالاسود نگاه بکنیم و بین خود و حضرت اسماعیل(ع) مقایسه کنیم آیا مانند او مطیع بی‌چون و چرای دستورات الهی هستیم یا خیر؟

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.