مشهدی‌ها شاهد ۱۳۳/۳ میلیمتر باران در اردیبهشت بودند یعنی اینکه ۳۰۰ درصد افزایش بارندگی فقط در ماه دوم سال ۱۴۰۳.

۳۰۰ درصد افزایش بارندگی در مشهد نسبت به سال گذشته!

به گزارش قدس خراسان، ۱۰۰ میلیمتر بارندگی بیشتر از دوره آماری طولانی مدت در اردیبهشت ماه برای مشهد واقع شده است. وقتی میانگین دوره آماری طولانی‌مدت ۳۲/۶ میلیمتر باشد و مشهدی‌ها شاهد ۱۳۳/۳ میلیمتر باران در اردیبهشت بودند یعنی اینکه ۳۰۰ درصد افزایش بارندگی فقط در ماه دوم سال ۱۴۰۳. آمارهای بارش در روزهای آخر اردیبهشت به ویژه در مشهد خیلی حد نصاب‌های خاصی را برای این ماه پس از سال‌ها به ثبت رساند به گونه‌ای که مشهد را به یک باره به دومین شهر صدرنشین در میان شهرهای پربارش خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری (مهر گذشته تا به امروز) رساند.

آمار خوب بارش‌ها برای مشهد

به گفته معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی تا به امروز ۲۶۴/۶ میلیمتر در مشهد بارندگی اتفاق افتاده که ۳۳/۳ میلیمتر نسبت به دوره آماری طولانی مدت که ۲۳۱/۳ میلیمتر است بیشتر است و ۱۴/۴ درصد افزایش نزولات آسمانی برای مرکز استان در مقایسه با بارش‌های دوره طولانی مدت را نشان می‌دهد. رقم بارش فعلی تا پایان اردیبهشت (۲۶۴/۶ میلیمتر) برای مشهد و سال گذشته ۸۳/۸ میلیمتر بود که بیش از ۳۰۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

سرخس پربارش‌ترین و بجستان خشک‌ترین شهرستان‌های استان

یحیی قائنی‌پور با اشاره به وقوع بارش‌های بسیار خوب در روزهای پایانی اردیبهشت ماه گفت: سال گذشته میانگین آماری دوره طولانی مدت بارش‌ها در خراسان رضوی عدد ۱۰۵/۶ میلیمتر را به ثبت رساند که این عدد در حال حاضر که در پایان اردیبهشت قرار داریم ۱۷۵/۱ میلیمتر را نشان می‌دهد با اینکه تا پایان سال آبی هنوز چند ماهی باقی مانده اما تا به امروز ۶/۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین طولانی‌مدت در کل بارندگی‌های استان را شاهد هستیم. ۱۸۶/۸ میلیمتر بارندگی میزان بارندگی استان در دوره بلندمدت است که ۱۱/۷ میلیمتر فاصله بین بارندگی‌های سال آبی جاری با میانگین طولانی مدت وجود دارد.

وی از سرخس به عنوان پربارش‌ترین شهر خراسان رضوی در طول سال آبی جاری یاد کرد و افزود: در این شهرستان تا به امروز ۲۶۷/۶ میلیمتر بارندگی ثبت شده که سال گذشته ۸۱/۸ میلیمتر بود و به نسبت میانگین آماری طولانی‌مدت که عدد ۱۸۳/۹ میلیمتر برای سرخس به ثبت رسیده این شهرستان تا به امروز ۴۵ درصد افزایش بارش را شاهد بوده است.

معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی همچنین درباره کم‌بارش‌ترین شهرستان استان در طول سال آبی جاری اظهار کرد: کم‌بارش‌ترین شهرستان استان تا به امروز بجستان با ۶۵/۹ میلیمتر بوده است. این عدد در حالی به ثبت رسیده که سال گذشته در این شهرستان ۹۸/۱ میلیمتر بارندگی واقع شد و با توجه به میانگین دوره آماری طولانی مدت (۱۲۰/۷ میلیمتر) ۴۵/۴ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

بارش نرمال و هوای گرم برای ماه‌های آینده

قائنی‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌ها از میزان بارش در ماه‌های باقیمانده به پایان سال آبی جاری چگونه است و آیا باز هم شاهد بارش‌هایی با حجم بالا در خراسان رضوی و مشهد خواهیم بود، گفت: طبق نقشه‌های پیش‌یابی برای چند روز آینده و در ابتدای خرداد جوی آرام و پایدار را در استان شاهد خواهیم بود اما با ورود یک سامانه جدید در اواخر هفته احتمال تداوم آن تا روز شنبه نیز وجود دارد و هوا قدری سردتر می‌شود و باید منتظر بارندگی باشیم البته نه به میزان بارش‌هایی که در روزهای پایانی اردیبهشت سنگین و قابل توجه بود. اما در خصوص پیش‌بینی‌های فصلی نیز باید گفت هنوز در این مورد اطلاعات به‌روز شده جدیدی به دست ما نرسیده و تا یکی دو روز آینده این اطلاعات به‌روز خواهد شد ولی در مجموع طبق پیش‌بینی‌های قبلی بارش‌های ماه‌های آینده در حد نرمال است که انتظار وقوع بارش‌های آنچنانی نمی‌شود از آن داشت. در موضوع دمای هوا اما آنچه که هست و پیش‌بینی شده این است که بین یک تا یک و نیم درجه هوا نسبت به میانگین دوره طولانی‌مدت گرم‌تر خواهد شد.

خشکسالی ادامه دارد

وی در واکنش به این موضوع که برخی از مردم معتقدند با بارش‌هایی که امسال به ویژه در مشهد واقع شده دوران خشکسالی به پایان رسیده است، گفت: با اینکه شاید این موضوع به چشم بیاید که بارش‌ها خوب بوده و دیگر مشکل تأمین آب نیست و خشکسالی برطرف شده است اما باید گفت بارش‌هایی که به صورت باران و جاری شدن سیلاب اتفاق می‌افتد نمی‌تواند نفوذ خوبی در سفره‌های زیرزمینی داشته باشد و در مجموع کمکی هم به برطرف شدن خشکسالی نمی‌تواند بکند همین الان با چندین سال خشکسالی که شاهد بودیم به اندازه چندین برابر میزانی که باید از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کردیم مصرف داشتیم و تا جبران آن سال‌ها طول خواهد کشید البته طبق پیش‌بینی‌ها در سال‌های آتی نیز بیشترین میزان بارش‌ها به صورت باران و رگباری خواهد بود و این یعنی تداوم شرایط فعلی. پس نباید از یاد ببریم که مجبور به مدیریت درست در مصرف آب هستیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.    

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.