۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 990321

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ "ام اس" به اهمیت توجه به بیماری ام اس و درمان به موقع آن قبل از ایجاد ناتوانی اشاره کرد و گفت: مصرف دخانیات اعم از سیگار، پیپ و قلیان برای مصرف کننده و همچنین اطرافیان، ریسک ابتلا به ام اس را تا ۱۶ برابر افزایش می‌دهد.

ابتلا به ام اس در زنان سه برابر مردان است

دکتر "مرضیه ابوترابی" از ابتلا به عفونت‌های ویروسی ، چاقی ، عدم تماس با نور آفتاب و کمبود ویتامین دی، بعنوان عوامل دیگر ابتلا به ام اس نام برد.

وی در مورد علت ام اس هم اظهار داشت: این بیماری یک بیماری خودایمنی است و در آن سیستم ایمنی بدن به بافت مغز و نخاع و عصب چشم حمله می‌کند و با از بین بردن غلاف سلول‌های عصبی، باعث اختلال عملکرد و بروز علایم عصبی می شود؛ هرچند تمام عوامل موثر شناخته نشده‌اند اما استعداد ذاتی به همراه عوامل محیطی یاد شده منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و شروع بیماری می شوند.

به گفته وی می‌توان با کاهش این عوامل بخصوص در دوران کودکی و نوجوانی، ریسک ام اس را در بزرگسالی کم کرد.

وی شایع‌ترین علایم ام اس را تاری دید، خواب رفتگی دست و پا، عدم تعادل، سرگیجه و فلج اندام اعلام کرد و گفت: این علامت ها در بیماری های دیگر مغز و اعصاب هم وجود دارد و اختصاصی ام اس نیستند بنابراین در صورت بروز این علامت ها باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنیم تا بر اساس معاینه در صورت شک، بررسی برای بیماری ام اس انجام شود.

دکتر ابوترابی با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان در سن ۲۰ تا ۴۰ سال به ام اس مبتلا می‌شوند، یادآور شد: این بیماری ژنتیکی و ناشی از ژن معیوب نیست بنابر این احتمال ابتلای فرزند بیمار مبتلا به ام اس به این بیماری، کم و در حد پنج درصد است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: علت درصد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به من به خاطر ام اس و سایر بیماری های التهابی مغز و اعصاب می باشد؛ ابتلا در زنان سه برابر مردان است اما این بیماری در مردان، سخت‌تر از زنان می باشد.

فریب درمان‌های غیرعلمی نخورید

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: بیماران ام اس بدانند که درمان های این بیماری، پیش‌گیری کننده هستند و در بخش پیشگیری قادر به اقدام برای درمان هستیم تا جلوی حملات بعدی گرفته شود؛ مبتلایان باید درمان را به موقع انجام دهند تا دیر نشود و درمان هم باید قبل از آنکه حملات ام اس توانایی فرد را بگیرد آغاز شود.

چگونه دچار ام اس می شویم؟

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: شاید سوال خیلی از مردم این باشد که دلیل ابتلا به بیماری ام اس چیست؟هرچند تمام عوامل موثر شناخته نشده اند اما استعداد ذاتی به همراه عوامل محیطی منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و شروع بیماری می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.