یک کارشناس انرژی با اشاره به اینکه دولت شهید رئیسی تاکید زیادی بر دیپلماسی فعال گاز در منطقه غرب آسیا با هدف به حداکثر رساندن تجارت گاز و قرار دادن ایران به عنوان قطب انتقال گاز منطقه داشته است اقدامات راهبردی در زمینه توسعه زنجیره ارزش در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

تعاملات فعال دولت شهید رئیسی با همسایگان برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه

حسین حیدریان کارشناس انرژی در رابطه با اقدامات راهبردی دولت شهید رئیسی در زمینه توسعه زنجیره ارزش به خبرنگار قدس  اظهار داشت: دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی به دنبال تحولی بزرگ و راهبردی بوده است و در رابطه با اصلاح و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز در کنار توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران در دولت سیزدهم رقم خورده است و در کنار این اقدامات، به سمت تکمیل پروژه‌های انرژی ناتمام دولت‌های قبلی را با آغاز کلان پروژه‌های بلندپروازانه جدید نیز حرکت کرده است که بخش انرژی ایران را به عصر جدیدی از رشد، نوآوری و نفوذ منطقه ای سوق داده است.

وی افزود: یکی از شاخصه های استراتژی موفقیت‌آمیز در حوزه انرژی دولت شهید رئیسی، تلاش هماهنگ آن برای تکمیل بیش از 132 پروژه انرژی در مقیاس بزرگ به ارزش حیرت آور 28.5 میلیارد دلار در تنها 33 ماه بوده است. این دستاورد گواهی بر عزم دولت برای رسیدگی به کسری‌های مالی و چالش‌های عملیاتی است که ابتکارات انرژی دولت‌های قبلی را با مشکل مواجه کرده بود. دولت سیزدهم با احیا و نهایی کردن این پروژه‌های نیمه‌تمام، تعهد خود را به حداکثر رساندن تأثیر سرمایه‌گذاری‌های گذشته و اطمینان از بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌های انرژی ایران نشان داده است.

این کارشناس انرژی در رابطه با تاکید دولت شهید رئیسی بر تعاملات فعال منطقه‌ای در حوزه انرژی با همسایگان با هدف هدف به حداکثر رساندن تجارت گاز و قرار دادن ایران به عنوان قطب انتقال گاز منطقه اظهار نظر کرد: مهم‌ترین رویکرد دولت شهید رئیسی که موجب موفقیت بزرگ صنعت نفت و گاز ایران نسبت به دولت قبل شده بود، تعاملات فعالانه گازی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه بوده است. دولت سیزدهم تاکید زیادی بر دیپلماسی فعال گاز در منطقه غرب آسیا با هدف به حداکثر رساندن تجارت گاز و قرار دادن ایران به عنوان قطب انتقال گاز منطقه داشته است.

وی ادامه داد: از جمله نقاط عطف مهم می توان به تمدید قرارداد صادرات گاز ایران با عراق، عملیاتی شدن کامل صادرات گاز به ترکیه و احیای قراردادهای سوآپ گاز با ترکمنستان و روسیه اشاره کرد. این ابتکارات یکپارچگی انرژی منطقه ای ایران را افزایش داده، تجارت گاز این کشور را افزایش داده و امنیت انرژی این کشور را به ویژه در ماه های بحرانی زمستان تقویت کرده است.

حیدریان  گفت: دیپلماسی فعال گازی ایران در منطقه غرب آسیا، با تمرکز بر به حداکثر رساندن تجارت گاز و تبدیل کشور به قطب انتقال گاز منطقه، نشان دهنده یک حرکت جسورانه و استراتژیک از سوی دولت سیزدهم است. ایران با تقویت روابط با کشورهای همسایه، احیاء و گسترش همکاری‌های گاز منطقه‌ای و بهره‌گیری از شبکه خط لوله و زیرساخت‌های گسترده خود، خود را به عنوان یک بازیگر مسلط در بازار گاز منطقه‌ای و جهانی معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.