۸ تیر

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به مخالفت وزارت بهداشت با مداخله پزشکان عمومی در جراحی‌های زیبایی واکنش نشان داد.

واکنش نظام پزشکی به «منع پزشکان عمومی از انجام عمل‌های زیبایی»

محمد رئیس زاده در واکنش به اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر مخالفت با مداخله پزشکان عمومی در جراحی های زیبایی از انحصار صلاحیت تعیین این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت انتقاد کرد، گفت: طبق قانون سال ۷۶ مجلس، تشکیل کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی مصوب شد؛ وظیفه کمیسیون تعیین تکلیف مداخلات رشته‌های متداخل پزشکی است. سال ۹۷ دکتر هاشمی وزیر وقت پس از ۲۰ سال تاخیر کمیسیون را فعال کردند. در کمیسیون آیین نامه و ضوابطی تدوین و چند جلسه هم برگزار شد تا تعارضات بین رشته‌ای را حل کند. در دوره کنونی وزارتخانه دوباره فعالیت کمیسیون متوقف شد. طبق قانون اعضای کمیسیون را وزارت بهداشت حکم می‌زند و دبیرخانه‌اش در نظام پزشکی است. با وجود پیگیری‌های متعددی که شد، وزیر محترم بهداشت این احکام را صادر نکرد.

وی افزود: در خود وزارتخانه در شورای عالی آموزشی یک بخشی را به این منظور ایجاد کردند که در آنجا تعیین تکلیف شود. این محل مناقشه است که آن کمیسیونی که مجلس تصویب کرده، باید تعیین تکلیف صورت گیرد یا معاونت آموزش وزارت بهداشت. اختلالی که ایجاد شده این است، کمیسیونی حدود ۲۰ سال معطل بوده و بعد فعال شده و سپس تعطیل شده است!

قائم مقام اسبق بیمارستان بقیه الله افزود: معاونت آموزش می‌گوید چون من کریکولوم‌ها را می‌نویسم پس من می‌توانم تعیین کنم چه کسی چه کاری را انجام دهد. طبق قانون ماده واحده مصوب مجلس، آیین نامه تعیین صلاحیت حرف پزشکی را باید سازمان نظام پزشکی بنویسد بعد اگر نظام پزشکی این کار را نکرد وزارت بهداشت انجام دهد.

نظر قانون در خصوص فعالیت پزشکان عمومی در زمینه زیبایی

وی در خصوص نتیجه شیوه نامه اجرایی قانون گفت: شیوه نامه‌های اجرایی قانون به تشکیل کمیته‌های معین و کمیسیون ملی منجر شد. شیوه نامه توسط دکتر هاشمی با همکاری سازمان نظام پزشکی به ریاست دکتر زالی تعیین تکلیف شد و ابلاغ گردید. بر اساس آن ابلاغیه جلسه تشکیل شد. نخستین بار سال ۹۹ در نظام پزشکی تشکیل شد و مصوباتی هم داشت که اجرا و ابلاغ مصوبات آن با معاونت درمان بوده است. بعد به دولت جدید و زمان دکتر عین اللهی رسیدیم که آن مصوبات دیگر ابلاغ نشد.

رئیس زاده در خصوص قانونی بودن یا نبودن فعالیت پزشکان عمومی در زمینه جراحی‌ها و اقدامات زیبایی گفت: اول باید مرجع قضاوت و اجازه را مشخص کنیم بعد در مورد آن حرف بزنیم. دیوان عدالت اداری سال ۹۸ اجازه ورود پزشکان عمومی را داده و در واقع به نفع آن‌ها رای داده است، ولی تفاسیر و برداشت‌ها متفاوت است. آقای وزیر کمیسیون را تعطیل کرده است و می‌گوید ما منشا صدور مجوز در شورای عالی برنامه ریزی هستیم. اختلاف یک اختلاف کارشناسی است.

وی با بیان اینکه مطابق قانون کمیسیون ملی تعیین صلاحیت ترکیبی است، افزود: دبیرخانه در نظام پزشکی است. کمیسیون چهار عضو از وزارت بهداشت دارد و همچنین دو سه عضو از نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس دارد. آن کمیسیون، جامع بود چون هم از وزارت بهداشت، هم سازمان نظام پزشکی و هم مجلس حضور داشتند. در آن کمیسیون چون کسی ذی نفع نیست همه می‌توانند بر اساس مصالح کشور تصمیم بگیرند.

به قانون برگردیم

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در تشریح موضع سازمان نظام پزشکی گفت: وقتی این تصمیم گیری فقط منحصر به وزارتخانه می شود، این دعواها پیش می‌آید. موضع ما این است که به قانون برگردیم. کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی طبق قانون مجلس تشکیل شده بود و اکنون هم باید تشکیل شود و تصمیم گیری کند. حالا اینکه به چه تصمیمی برسد به نظر کمیسیون بستگی دارد. من بحثم روی اصل تشکیل کمیسیون است.

وی تاکید کرد: این قانون یا باید اجرایی شود یا باید مجلس نظر بدهد. من مسئول نمی‌توانم بگویم قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم و خودم یک چیز دیگر درست می‌کنم.

او در پاسخ به این که "در متن قانون ماده واحده تعیین صلاحیت پزشکی مصوب سال ۷۶ مجلس صرفا آمده است سازمان نظام پزشکی باید آیین نامه‌ای را تهیه و وزیر بهداشت تصویب کند و در واقع جزییات چگونگی تعیین صلاحیت و مصادیق آن را به آیین نامه واگذار کرده است. پس وزیر بهداشت می‌تواند آیین نامه قبلی را نقض کند، همانطور که در متن اطلاعیه وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت فعالیت پزشکان عمومی در زمینه زیبایی نیز گفته شده که مصوبات قبلی باطل اعلام می‌شود." گفت: عیبی ندارد وزارت بهداشت بیاید ذیل آن ماده واحده یک آیین نامه بنویسد و ابلاغ کند و بر اساس آن ابلاغیه، نظر بدهند. در مجموع تشریفات قانونی در این زمینه طی نشده است. گفتند ما تایید کردیم و اجرا می‌کنیم و خودمان یک کمیسیون در شورای عالی برنامه ریزی ایجاد کردیم و در واقع تشریفاتش رعایت نشده است.

وزارت بهداشت حتما باید نظر مشورتی نظام پزشکی را بگیرد

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: وزارت بهداشت حتما باید نظر مشورتی نظام پزشکی را بگیرد. در همان ماده واحده هم اول به نظام پزشکی گفته شده برای تهیه شش ماه وقت دارد که البته بیست سال شده است. در نهایت وزیر بهداشت وقت  با نظام پزشکی این کار را کردند و اکنون در دوره کنونی وزارت بهداشت آن را دوباره باطل کرده است.

وی افزود: ما الان در نقطه صفر هستیم. طبق برداشت ما الان دوباره ۶ ماه باید به نظام پزشکی فرصت بدهند اگر نظام پزشکی کاری نکرد وزارت بهداشت این کار را کند. اگر کمیسیون تعطیل شده است طبق قانون ماده واحده برای تهیه آیین نامه جدید باز نظام پزشکی اولی است، چون ما به نقطه صفر برگشتیم.

او افزود: این را اداره قوانین مجلس می‌تواند تعیین تکلیف کند. می‌توان استفسار و سوال کرد. ولی برداشت من این است وقتی کار کمیسیون را تعطیل کردند ما در نقطه صفر هستیم پس ۶ ماه به نظام پزشکی فرصت بدهند و اگر وزارتخانه می‌خواهد کار را انجام دهد حتما باید با نظر نظام پزشکی باشد. روح قانون این طور نیست که وزارت بهداشت به تنهایی کار را انجام دهد. اما این رویه طی نشده است. اگر این کارها شده بود ما عرضی نداشتم. وزارت بهداشت می‌گوید نه من شورای عالی برنامه ریزی دارم و چون کریکولوم‌ها مال من است من می‌توانم تایید کنم و به همین دلیل تشریفات قانونی آن  هم رعایت نشده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.