معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی از افتتاح رسمی طرح‌های تعریف شده برای دومین سفر ریاست جمهوری با نام «یادگار ابراهیم» خبر داد.

طرح‌های عمرانی «یادگار ابراهیم» افتتاح رسمی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، جواد خدایی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار شد عنوان کرد: از ماه‌ها قبل مقرر بود همزمان با ولادت امام رضا (ع) دومین سفر ریاست جمهوری و هیأت وزیران به استان خراسان رضوی و شهر مشهد رخ دهد و به این منظور پروژه‌ها و برنامه ریزی های مختلفی انجام شده بود که متأسفانه واقعه تلخ شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: مقرر شد این پروژه‌ها که اکثر آنان با پیگیری‌ها خود رئیس جمهور انجام شده پیش از پایان دولت در بخش‌هایی که کامل است به بهره برداری و پروژه‌هایی که عملیات اجرای آنان قرار بود شروع شود هم آغاز به کار کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی تعداد این پروژه‌ها را مجموعاً ۱۰۹ پروژه عنوان کرد و گفت: ارزش این تعداد پروژه بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است و محصول زحمات دستگاه‌های اجرایی مختلف به ویژه در یک و نیم سال گذشته محسوب می‌شود که در حال حاضر به ثمر نشسته و از این تعداد ۸۷ پروژه آماده افتتاح و بهره برداری است و ۲۲ پروژه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گفته وی این پروژه‌ها در ۱۲ حوزه مختلف شامل صنعت معدن تجارت، آموزش و پرورش، وزارت نیرو و سایر بخش‌های مختلف است که در جهت حل مسائل خرد و کلان مشهد مقدس و استان می‌تواند راه گشا باشد.

خدایی درباره پروژه‌هایی که هنوز به پایان نرسیده عنوان کرد: این پروژه تا هفته دولت سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به مگا پروژه قطار سریع السیر تهران- مشهد تشریح کرد: یکی از پروژه هایی که خود رئیس جمهور شهید پیگیر آن بود، به ثمر نشستن پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد بود این پروژه که به لحاظ اقتصادی و خدمتی یکی از به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور در پس از انقلاب شناخته می‌شود طبق آخرین جلسه برگزار شده با این موضوع قرار بود در زمان سفر دوم ریاست جمهور به مشهد عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود که متأسفانه با این اتفاق مواجه شدیم.

وی ادامه داد: طبق اعلام مدیرعامل راه آن جمهوری اسلامی ایران، این سازمان پیگیر آغاز عملیات اجرایی این پروژه در دست اقدام است چون مسیر تأمین مالی، تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های پیمانکار این پروژه در جلسه‌ای به ریاست خود رئیس جمهور شهید مشخص شده و امیدواریم این پروژه مهم براساس کارها و مقدماتی که برای آن شکل گرفته است و با وجود ۷۰ درصد سفرهای کشور به سمت مشهد به لحاظ اقتصادی و خدمتی توجیهات خود را برای شهر مشهد دارد و در آغاز دولت بعدی به صورت جدی دنبال شود.

بهره برداری از دو نیروگاه برق در طرح یادگار ابراهیم

وی تصریح کرد: چالش ناترازی انرژی یکی از موضوعات مهم استان است و در دولت سیزدهم توسط شخص رئیس جمهور پیگیری می‌شد و باید گفت پروژه‌های حوزه آب و برق پروژه‌های متفاوتی است و به لحاظ ریالی یک سوم پروژه‌های طرح" یادگار ابراهیم "مربوط به این پروژه‌ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در ادامه توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ دو پروژه بزرگ نیروگاهی یعنی واحد دوم بخار نیروگاه فردوسی به ظرفیت ۱۶۰ مگا وات و واحد اول نیروگاه گازی راشد به ظرفیت ۱۸۳ مگا وات افتتاح شد و در طرح" یادگار ابراهیم" دو واحد گازی نیروگاهی دیگر به مرحله افتتاح رسمی می‌رسد که شامل فاز اول پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار و فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه است.

خدایی در توضیح پروژه‌های رفع ناترازی عنوان کرد: با مرور سوابق نیروگاهی در استان متوجه می‌شویم ۴ واحد نیروگاهی طی سه سال در استان تمام رکوردهای ساخت نیروگاه استان را جابجا کرده و ارزش ریالی هر یک از نیروگاه در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نیروگاه در طی سه سال به بهره برداری رسیده و واحدهای دیگر نیروگاهی دیگر هم در حال کار است که امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اتفاقات مهم تأمین انرژی تجدید پذیر گفت: در حوزه نیروگاه‌های تجدید پذیر اتفاقات بزرگی در سطح استان و کشور با توجه به شرایط اقلیمی در حوزه تولید انرژی برق با نیروی باد و انرژی خورشیدی انجام شده که برخی از آنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی مانند نیروگاه خورشیدی کشت و صنعت جوین به بهره برداری رسید است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: دو نیروگاه بادی و خورشیدی بزرگ مقیاس از جمله نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی فولاد سنگان که بزرگترین نیروگاه بادی کشوری تا کنون به شمار می‌رود در طرح یادگار ابراهیم عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر هم در مرحله اجرا است.

خراسان رضوی پیشران در انرژی‌های تجدید پذیر

خدایی بیان کرد: در حوزه چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی پیشران استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس در کشور است و قرار است برق مصرفی حدود ۲۰۰ چاه کشاورزی با ۱۵ مگا وات تأمین می‌شود که اتفاق مهمی به شمار می‌رود و از این میزان تأمین برق ۳ مگاوات در حال حاضر آماده بهره برداری است.

وی توضیح داد: طبق برنامه مقرر قرار بوده ۵۰ درصد چاه‌های کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برق خود را تأمین کنند و قرار است در طرح کرامت خورشید هزار سامانه خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاوات به افراد تحت پوشش نهادها داده شود تا هم در حوزه تأمین انرژی تجدید پذیر اتفاق خوبی بیفتد و هم باعث خود اشتغالی برای این افراد شود.

خدایی خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان سیمای پروژه‌های تجدید پذیر و بهینه سازی مصرف در استان شروع کردیم مانند جایگزینی بخاری‌های کم مصرف هرمتیک به جای بخاری‌های پر مصرف، جایگزینی موتور کولرها، تعویض روشنایی معابر، انجام پویش‌ها با همراهی مردم در صرفه جویی انرژی و جایگزینی پمپ‌های کم بهره در چاه‌های کشاورزی می‌تواند خراسان رضوی را به عنوان قطب انرژی‌های تجدید پذیر و صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور تبدیل کند و علت اصلی این اتفاقات محدودیت بود که به دلیل ناترازی در استان ایجاد شده و به نوعی توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

رهایی استان از تنش آبی

وی با اشاره به مسائل تنش آبی عنوان کرد: تنش ابی در استان بر همه واضح است، تا پیش از بارندگی‌های اخیر، خشک‌ترین سال آبی را تا ۵۰ سال اخیر و رتبه ۳۱ بارندگی در کشور را داشتیم و برنامه ریزی بر این شد شاید هیچ بارندگی نداشته باشیم و سدهای ما نتوانند آب مورد نیاز را تأمین کنند و اقداماتی در این زمینه شروع شد اما بارندگی اخیر، دغدغه ما را از تأمین حداقلی آب در استان و مشهد بر طرف کرد.

خدایی بیان کرد: پروژه بهره برداری از خط انتقال آب از سد تبارک به قوچان، پروژه آبرسانی بجستان، ۳۴ طرح آبرسانی در ۷۰ روستایی در طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری خواهد رسید و پروژه آبرسانی نبی اکرم که یکی از پروژه‌های مشهد در توزیع متوازن ظرفیت‌های آب ورودی به مشهد است از دیگر پروژه‌های مهم آبی به شمار می‌رود. این پروژه در گذشته شروع شده و در دولت سیزدهم به اوج خود رسید و شرکت آب و فاضلاب مشهد توانست آن را به نقطه اجرا نزدیک کند و در حال حاضر سه مخزن آن به ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب در آستانه بهره برداری است که به تابستان امسال می‌رسد که دست آور قابل توجهی به شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اعلام آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه پرکندآباد دو در طرح یادگار ابراهیم گفت: ۵ تصفیه خانه از جمله فاز یک تصفیه خانه پرکندآباد دو با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در روز سال گذشته که سال گذشته به آستانه بهره برداری رسید و تصفیه خانه طبرسی به ظرفیت ۷۰ هزار مترمکعب از جمله تصفیه خانه‌های دیگر است از جمله تصفیه خانه‌هایی است که می‌تواند بخشی از دغدغه‌های زیست محیطی شهر مشهد و کشف رود را بر طرف کند.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد شبکه فاضلاب مشهد اجرا شده است و قرار است تا سال ۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب مشهد اجرایی شود و طی یکسال گذشته ۴۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد اجراشده که در این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

خدایی بیان کرد: اقدامات کم نظیری در احیای واحدهای راکد و راه اندازی پروژه‌های بلاتکلیف انجام شده است و بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان پروژه‌های آماده افتتاح هستند که تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.

ارائه ۳۰ هزار واحد بسته مسکن به متقاضیان

وی افزود: در راه و شهرسازی در دو بخش مسکن و راه پروژه‌های مختلفی پیگیری شد و در حال حاضر در حوزه مسکن تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد آماده بهره برداری و ۱۹ هزار زمین مجموعاً ۳۰ هزار واحد به عنوان بسته مسکن طرح یادگار ابراهیم به مردم تقدیم خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در حوزه راه، هدف گذاری در ابتدای دولت سیزدهم در حوزه راه هزار کیلومتر بود و در گام بعد به سه هزار کیلومتر رسید و در مجموع تاکنون ۱۷۰۰ کیلو متر به بهره برداری رسیده و در نقاط مختلف جاده‌های استان حادثه خیزی رفع شد و ۱۲ نقطه حادثه خیز باقی مانده هم در طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مگا پروژه بزرگ مهم در شرق کشور در کنار ورزشگاه ثامن با نام قطب مرکز داده یا پارک داده شهید میری به عنوان بزرگترین پروژه آی سی تی شرق کشور که مورد استفاده استارتاپ‌ها نیز قرار می‌گیرد به بهره برداری می‌رسد که باعث تغییر نگرش در استان در مورد مسائل فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد خواهد کرد. ارزش این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان است اما فرصت‌های سرمایه گذاری آن گردش مالی قابل توجهی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: پروژه مهم دیگر دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت است. فیبر نوری دو منطقه ۹ و ۱۱ مشهد به افتتاح رسیده است و در دیگر مناطق، آغاز عملیات اجرایی ان شروع خواهد شد. و در ۳۹ شهر دیگر عملیات اجرایی در این زمینه آغاز می‌شود.

یکسان سازی سرانه آموزشی در استان

خدایی با بیان پروژه‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: هدف گذاری در حوزه آموزش و پرورش و سرانه فضاهای آموزشی ساخت ۷ هزار کلاس درس بود و تلاش کردیم سرانه ۴ ممیز سه دهم در همه نقاط استان یکسان باشد و حدود ۲۵۰۰ کلاس درس طی سه سال گذشته ساخته شد و در مشهد افتتاح هفتگی اتفاق افتاد و ۲۱ مدرسه در قالب ۱۳۰ کلاس درس به صورت نمادین در طرح یادگار ابراهیم افتتاح خواهد شد ما ۵ هزار کلاس درس تأمین مالی کردیم و تأمین اعتبار ۲۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین و ۲۵۰۰ کلاس درس توسط دولت ساخته خواهد شد و بزرگترین پروژه ساخت مدرسه است و تلاش بر این بود تا سال ۱۴۰۴ کمبود سرانه را با میانگین استانی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: جابجایی دو اداره کل آموزش و پرورش استان و نوسازی مدارس از نقطه پرترافیک مشهد به محدوده بلوار ساجدی از محل بهینه سازی اموال مازاد اتفاق می‌افتد که یکی از پروژه‌های مهم در این زمینه به شمار می‌رود که عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: در حوزه نفت، خط ۷۵ کیلومتری انتقال گاز از صالح اباد به تربت جام در بازه زمانی کمتر از ۸ ماه با موفقیت اجرایی شد و پایداری گاز در کل شبکه استان را ایجاد کرد.

خدایی ادامه داد: یکی از پروژه‌های مهم شرکت گاز استان و اداره کل صمت جایگزینی بخارهای کم مصرف است. این پروژه‌ها جزئی از پروژه‌های مبنایی است که با سرمایه گذاری بخش فولاد انجام می‌شود که در سال گذشته ۶ هزار بخاری و امسال ۲۵۰ هزار بخاری با اولویت روستاها و خانواده‌های تحت پوشش انجام خواهد شد.

آزاد راه مشهد چناران در آستانه تکمیل

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره آزاد راه مشهد- چناران عنوان کرد: آزاد راه مشهد -چناران دو قطعه اصلی دارد یک قطعه آن حدود ۱۶ کیلومتر و قطعه دیگر آن ۳۰ کیلومتر است. در حدود ۵ کیلومتر آن در محدود شهر مشهد است که طبق تقسیم کار وظیفه شهرداری مشهد است. ۱۶ کیلومتر حد فاصل ورودی یا غرب شهر مشهد تا نقطه تبادل ناظریه که در امتداد آزاد راه کنارگذر شمالی است به عنوان قطعه پیشرو اجرا شود و قطعه بعدی ۳۰ کیلومتر تا چناران است.

خدایی ادامه داد: قطعه ۱۶ کیلومتری می‌تواند شبکه مسائل ترافیکی شهر مشهد در این بخش را از جمله مسیر دسترسی به ییلاقات اطراف مشهد، مسیر دسترسی به کنارگذر شمالی، حل مشکل ترافیکی مسیر مشهد – قوچان را حل کند و تکمیل آن بسیار مور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در تشریح هزینه‌های این پروژه گفت: این ۱۶ کیلومتر ۲ ممیز ۶ دهم همت هزینه دارد، یک همت آن سهم شراکه آستان قدس رضوی است که در حال اجرا و انجام است. یک همت آن بر عهده دولت است که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده و ۷۰۰ میلیارد تومان آن در قالب مصوبات ماده ۵۶ در قالب سه بانک صادرات، مسکن و تجارت به نقطه پرداخت نزدیک است و ۱۵۰ میلیارد تومان در قانون بودجه امسال پیش بینی شده که امیدواریم به صورت کامل تخصیص پیدا کند و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر قیر است که در این پروژه مصرف می‌شود.

وی در تشریح باقی مانده بحث مالی این پروژه توضیح داد: ۶۰۰ میلیارد تومان سهم تملک یا سهم تسهیل حریم است که پیش بینی شده و برنامه این بود که پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد و اگر این اتفاق نیفتد در سال ۱۴۰۴ به صورت قطعی این ۱۶ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.