استاد اقتصاد دانشگاه: درمان کودکان زیر ۷ سال به طور کاملاً رایگان که در دولت شهید رئیسی به پشتوانه درآمدهای مالیاتی محقق شده است، بسیار مفید خواهد بود چرا که اقشار متوسط و ضعیف جامعه از جمله کارگران و کارمندان تنها می­ توانند از عهده هزینه­ های جاری خانواده برآیند.

تأمین مالی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال از محل درآمدهای مالیاتی در دولت شهید رئیسی

طی سالیان گذشته یکی از دغدغه­های حاکمیتی کشور این بوده است که از میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی کاسته شود. به ویژه بعد از تحریم­های شدید علیه صنایع نفت و گاز کشور این ضرورت بیش از پیش درک شد. در راستای حل این مشکل، دولت شهید رئیسی اقدامات اساسی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور و دریافت مالیات حقه از همگان به اجرا گذاشت. با وجود برخی مقاومت ­ها، برنامه ­ها در این حوزه پیش رفت و شاهد افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت بودیم.

دولت از درآمدهای حاصله در راستای ارائه خدمات به مردم بهره گرفت. بهداشت و درمان یکی از مهم­ترین بخش­هایی است که درآمدهای مالیاتی به آن سوق داده شده است. در همین راستا، شاهد هستیم که دولت شهید رئیسی به رایگان کردن درمان کودکان زیر ۷ سال مبادرت کرد. تأسیس ۴ بیمارستان تخصصی کودکان نیز از دیگر اقداماتی است که در دولت شهید رئیسی در راستای حمایت از خانوارهایی که کودک بیمار دارند، در دستور کار قرار گرفت.

 رحمان سعادت، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص هزینه­ کرد درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان در ادامه می­خوانید.

سعادت با اشاره به این موضوع که اقدام دولت سیزدهم در دریافت مالیات حقه از همگان و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مثبت ارزیابی می­­ شود، تصریح کرد: یکی از کارهایی که از گذشته دولت ­ها قصد داشتند انجام دهند اما محقق نشده بود، اصلاح نظام مالیاتی کشور و دریافت مالیات حقه از همگان بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای دریافت مالیات عادلانه از همگان صورت گرفت و پیشرفت­ های خوبی در این زمینه داشتیم. البته در شرایطی که تورم و رکود در کشور داریم، دولت باید با احتیاط در این زمینه گام بردارد و از اعمال فشار اضافی بر مالیات دهندگان اجتناب شود.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان تصریح کرد: به طور مثال، دولت سیزدهم اهتمام ویژه ­ای به راه ­اندازی واحدهای تولیدی داشت و شرکت­های زیادی که قبلاً تعطیل شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند، باید مراقب باشیم که به لحاظ مالیاتی به آن­ها فشار وارد نکنیم.

سعادت در خصوص به کار گرفتن درآمدهای حاصل از مالیات در زمینه ارائه خدمات به مردم و افزایش سطح رفاه عمومی خاطرنشان کرد: این روند در تمامی کشورها وجود دارد که از مالیات در راستای خدمات ­رسانی به مردم استفاده می­ شود. این امر بسیار مطلوب است که مردم نتایج مالیات­ دهی را در عمل ببینند و از خدمات با کیفیت بالاتری در کشور بهره ­مند شوند.

این اقتصاددان توضیح داد: دریافت مالیات حقه از همگان و به کار گرفتن درآمدهای مالیاتی برای ارائه خدمات به مردم به معنای بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور است. دو نوع عدالت در اقتصاد وجود دارد. عدالت اولیه به توانمندی افراد برای کسب درآمد اشاره دارد. اما در عدالت ثانویه، دولت به طرق مختلف مانند مالیات­ ستانی ثروت را به نفع اقشار ضعیف و متوسط جامعه به کار می ­گیرد.  

وی ادامه داد: درمان کودکان زیر ۷ سال به طور کاملاً رایگان که در دولت شهید رئیسی به پشتوانه درآمدهای مالیاتی محقق شده است، بسیار مفید خواهد بود. اقشار متوسط و ضعیف جامعه از جمله کارگران و کارمندان تنها می ­توانند از عهده هزینه­های جاری و معمول خانواده برآیند، وقتی بیماری­ای برای کودکان پیش می­ آید، این خانوارها به لحاظ اقتصادی با چالش روبرو می­ شوند. از همین رو، سرمایه ­گذاری در بخش بهداشت و درمان و به ویژه کمک به خانواده ­ها در زمینه هزینه­ های کودکان بیمارشان بسیار ثمربخش خواهد بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه در خصوص تأسیس ۴ بیمارستان اختصاصی کودکان خاطرنشان کرد: به طور کلی، توجه به درمان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. کودکان آینده ­سازان کشور هستند و تداوم جمعیتی کشور به سلامتی آنان بستگی دارد. بنابراین، هر چقدر در زمینه درمان کودکان هزینه کنیم، در واقع به آینده کشور خدمت کرده­ایم.

این اقتصاددان توضیح داد: شاید این امکان وجود داشته باشد که خانواده­ ها در زمینه­ های مختلف از جمله خوراک صرفه جویی داشته باشند، اما در حوزه درمان و دارو نمی­ توانند هیچ صرفه­ جویی­ انجام دهند. باید دارو و خدمات درمانی به موقع در اختیار خانواده ­ها قرار بگیرد. به همین دلیل، ارائه خدمات بهداشت و درمان به خانوارها از اهمیت بسزایی برخوردار است. دولت به درستی به هزینه ­کرد درآمدهای مالیاتی در این حوزه ­ها اقدام کرده است.

سعادت گفت: بهداشت و درمان یکی از مهم­ترین بخش­هایی است که باید دولت در آن­ها سرمایه­ گذاری کند. استفاده از درآمدهای مالیاتی برای این حوزه، تصمیم درستی است و به افزایش خدمات رسانی به مردم منجر می­ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.