آتش در مراتع و جنگل‌های منطقه آب نارون از توابع شهرستان کهگیلویه دوباره شعله‌ور شده و هر لحظه به دلیل شدت وزش باد و پوشش گیاهی مناسب شعله‌ور تر می‌شود.

آتش دوباره در جنگل‌های کهگیلویه زبانه کشید

به گزارش قدس آنلاین،آتش در مراتع و جنگل‌های منطقه آب نارون از توابع شهرستان کهگیلویه دوباره شعله‌ور شده و هر لحظه به دلیل شدت وزش باد و پوشش گیاهی مناسب شعله‌ورتر می‌شود و زبانه می‌کشد به گونه‌ای که کار مهار را سخت کرده است.

هر روز در گوشه‌ای از استان کهگیلویه و بویراحمد آتش بی رحمانه به جان جنگل‌های بلوط و مراتع کم‌نظیر می‌افتد و درختان چند 100 ساله بلوط را که با تاریخ و هویت مردم این دیار گره خورده، ایستاده می‌کشد و به خاکستر تبدیل می‌کند.

منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در انجام اقدامات روتین و روزمره مانده و تاکنون شاهد هیچ عملکرد مثبت و فعالیت نو و تحول‌گرایانه با هدف حفط منابع طبیعی نبوده‌ایم تا جایی که آموزش و فرهنگ‌سازی در برنامه‌های این اداره جایی ندارد و مغفول مانده است.

سعید جاویدبخت گفت: آتش‌سوزی آب نارون با تلاش جنگلبانان و نیروهای مردمی مهار شد، ولی بعد از چند ساعت متأسفانه مجدد شعله‌ور شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: واقعیت امر دلیل کندی عملیات مهار در آتش سوزی‌ها در روزهای اخیر کمبود تجهیزات و همچنین کوهستانی و سخت گدر بودن مناطق است و البته وزش شدید باد نیز مزید بر علت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هنوز دلیل آتش‌سوزی مشخص نیست ولی واقعیت امر بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه عامل انسانی داشته و نباید فراموش کنیم که وقتی دامدار، شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن‌را به طور کامل خاموش نکند بر اثر وزش باد و خشکی برگ‌های درختان جنگلی روشن می‌شود و حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.