یک معلم قرآن عمانی که سال‌ها به صورت داوطلبانه به آموزش قرآن کریم به مادران و دانش‌آموزان مناطق دورافتاده این کشور پرداخته است موفق شده سطح سواد و مهارت‌های تحصیلی را در بین آنها ارتقا ببخشد.

ابتکار معلم قرآن عمانی در آموزش مادران و دانش‌آموزان مناطق دورافتاده

به نقل از الجزیره، ساعت پنج بعد از ظهر، در مقابل مسجد الصالحین، یکی از مساجد شهرستان السیب در استان مسقط، صدای کودکان طنین‌انداز است که آیه ۳۵ سوره نور را می‌خوانند: «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ».

وقتی وارد مسجد می‌شوید، تقریباً ۴۰ کودک ۳ تا ۱۲ ساله را می‌بینید که دور معلم خود، زهرا بنت سالم العوفیه، قرآن می‌خواندند. آنها یک به یک شروع به تکرار  آیات کردند تا آنچه را که حفظ کرده بودند تلاوت کنند. این مکان مملو از جزئیات معنوی است: صدای شیرین کودکانه آنها، اشتیاق آنها به گوش دادن و مهمتر از همه احترام به معلمشان.

هنوز صحنه تمام نشده. به محض اینکه بچه‌ها خواندن آیات را به پایان رساندند توزیع هدایا بین آنها انجام شد. امروز آخرین روز ماه می و آخرین روز از سال تحصیلی است که از سپتامبر شروع شده است. این کودکان دو روز از هفته به مدت دو ساعت نزد معلم خود که در این مدت از سال در استان مسقط سکونت دارد، قرآن کریم را یاد می‌گیرند.

بچه‌ها تنها کسانی نبودند که یاد می‌گرفتند، زیرا تقریباً ۲۵ مادر هم بودند که دو روز در هفته به مدت دو ساعت در روز توسط العوفیه آموزش می‌دیدند.

این معلم عمانی درباره ایده این پروژه که با عنوان «ریشه‌کنی بی‌سوادی در میان مردم روستا مسئولیت من است» انجام می‌شود و موفق به کسب مقام اول جایزه سلطان قابوس برای کار داوطلبانه شده گفت: من زهرا بنت سالم العوفیه هستم از شهرستان الحمره از استان الدخیلیه. در سال ۲۰۰۷ شروع به کار کردم و اکنون ۱۸ سال است که این کار را انجام می‌دهم، در سال ۲۰۱۷، یکی از معلمان من را برای  جایزه سلطان قابوس برای کار داوطلبانه ثبت نام کرد. انتظار نداشتم این جایزه را ببرم. این جایزه آغازی بود برای آگاهی بیشتر مردم از پروژه من.

وی افزود: من پروژه خود را با آموزش حفظ قرآن کریم در خانه به دانش‌آموزان ۵ ساله و کوچکتر آغاز کردم. بعد از اینکه سه نفر از فرزندانم در دانشگاه ثبت نام کردند، وقت کافی برای انجام کارهای داوطلبانه پیدا کردم، زیرا مسئولیت کمتر شد و اکنون وقت آزاد داشتم. بنابراین دوست داشتم از این زمان استفاده کنم و داوطلبانه شروع به آموزش به فرزندان همسایه‌ها کردم که حدود ۲۰ کودک بودند.

این معلم قرآن ادامه داد: به این ترتیب، اخبار مربوط به من و آموزش این کودکان منتشر شد و والدین شروع به آوردن فرزندان خود از نقاط دور کردند.

وی افزود: پروژه من با پوشش مناطق دورافتاده کوهستانی آغاز شد که در آن زمان مدارسی برای آموزش قرآن وجود نداشت و مهدکودک یا مدرسه پیش دبستانی هم در آنجا نبود. بعد از انتشار خبر تعلیم بچه‌ها، یکی از مدارس دولتی از من دعوت کرد که در کلاس‌ها درس بدهم. من شاهد سطح پایین مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان بودم. از معلم در مورد این دانش‌آموزان پرسیدم و فهمیدم که آنها اهل روستاهای کوهستانی هستند و دوره پیش دبستانی شرکت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: من با هماهنگی راننده خودرویی که این کودکان را آورده بود به خانه‌شان رفتم. با مادران آشنا شدم و شروع کردم به آموزش همزمان کودکان و مادران. دو سال در روستاهای کوهستانی به مادران آموزش قرآن می‌دادم و به مدرسه هم می‌رفتم و کلاس درس می‌دادم. پس از آن، معلمان زن همان روستاها را که فارغ التحصیل دیپلم عمومی بودند، برای آموزش به کودکان زیر سن مدرسه و همچنین آموزش به مادران جذب کردم.

این معلم قرآن گفت: در این سال‌ها به خصوص در ابتدای پروژه با چالش‌های زیادی از جمله مشکلات مالی مواجه شدم. برای غلبه بر چالش های مالی، شروع به کار در زمینه آشپزی کردم تا هزینه‌ها و هدایای تشویقی برای دانش‌آموزان فراهم کنم. بنابراین، من بودجه پروژه خود را از طریق پروژه دیگری تأمین کردم، جایی که در خانه خود آشپزی می‌کردم و به تعدادی از مدارس می‌فروختم و عواید حاصل از پروژه آشپزی را صرف خرید کتاب، ابزار آموزشی، لوازم التحریر و هدایای تشویقی برای کودکان و پرداخت پاداش به معلمان می‌کردم.

 زهره العوفیه در پایان گفت: امروز این پروژه شامل ۲۲ کلاس در روستاهای مختلف است و در این کلاس‌ها ۴۰ معلم زن تدریس می‌کنند. وی افزود: دستاورد این طرح تعداد زیادی از مادرانی است که جزءهایی از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند و دانش‌آموزان هم مهارت بالایی در خواندن و نوشتن پیدا کرده‌اند و تعدادی از آنها حافظ سوره‌های کوتاه قرآن کریم شده‌اند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.