انتخابات

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی توضیح داد: فروش نفت کشور در دولت شهید رئیسی افزایش چشمگیری داشت و توانستیم به طرق مختلف تحریم‌ها را دور بزنیم. به پشتوانه دیپلماسی فعال انرژی ایران در دولت سیزدهم، توانستیم فروش نفت خام کشور در دولت سیزدهم به میزان ۳۰۰ درصد افزایش دهیم.

افزایش ۳۰۰درصدی صادرات نفت با دیپلماسی انرژی فعال محقق شد/ پیش‌نیاز استفاده از بخش خصوصی تسهیل فرآیندهای اداری

انرژی مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور به حساب می‌آید که ثروت‌سازی برای کشور را برعهده دارد. اگرچه فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی جزو سیاست‌های کلان کشور است. اما هنوز به این درآمدها وابستگی داریم. اگرچه تلاش‌هایی در راستای فاصله گرفتن از خام فروشی در کشور در حال اجراست، اما هنوز فروش نفت خام بخش زیادی از درآمدهای دولت را تأمین می‌کند.

با توجه به واقعیاتی که در بالا به آن‌ها اشار شد، دولت سیزدهم افزایش تولید و فروش نفت خام کشور را با جدیت در دستور کار قرار دارد. در حالی که تحریم‌کنندگان درصدد بودند، راه‌های صادراتی کشور را مسدود کنند، دولت شهید رئیسی با اعمال سیاست‌هایی به خنثی‌سازی تحریم‌ها مبادرت کرد.

به زعم کارشناسان، ارائه نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و بازارسازی تضمینی برای فروش نفت و به اجرا گذاشتن دیپلماسی انرژی فعال در برابر همسایگان از جمله عوامل مهم در توفیق دولت برای فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم بود.

دولت سیزدهم رویکرد اتکا به داشته‌ها و استفاده از فرصت‌ها در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب، به جای اینکه منتظر معجزه‌ای از بیرون باشیم، به توان داخلی خودمان اتکا کردیم.

نظرات ولی‌الله بیاتی، منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان را در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص سیاست‌های حوزه انرژی دولت سیزدهم جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

بیاتی در خصوص افزایش فروش نفت خام کشور در دولت سیزدهم به میزان ۳۰۰ درصد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین درآمدهای کشور از محل فروش نفت است. اگر نتوانیم آن را به فروش برسانیم، به لحاظ تأمین ارز مورد نیاز برای اداره کشور به مشکل می‌خوریم.

وی ادامه داد: هدف این نیست که کاملاً به درآمدهای نفتی وابسته باشیم و به یک کشور تک محصولی صرف تبدیل شویم. اما با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور جریان دارد، فروش نفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در دولت بعدی افزایش تعامل با کشورهای دیگر باید در دستور کار رئیس جمهور  باشد

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایطی که تحت تحریم قرار داشتیم و فروش نفت و گاز کشور با مشکل مواجه بود، فروش نفت خام کشور توسط دولت سیزدهم یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

بیاتی گفت: فروش نفت کشور در دولت شهید رئیسی افزایش چشمگیری داشت و توانستیم به طرق مختلف تحریم‌ها را دور بزنیم. به طور کلی، سیاست کلی دولت سیزدهم در زمینه افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر و فروش نفت مثبت ارزیابی می‌شود. به پشتوانه دیپلماسی فعال انرژی ایران در دولت سیزدهم، توانستیم فروش نفت خام کشور در دولت سیزدهم به میزان ۳۰۰ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: دولت بعدی که روی کار می‌آید، باید بداند که افزایش تعامل با کشورهای دیگر باید در دستور کار باشد تا بتوانیم مسائل کشور را پیش ببریم. این سیاست درستی بود که در دولت سیزدهم اعمال شد و نتیجه داد.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص رشد ۴ و نیم برابری دانش‌بنیان‌ها در دولت شهید رئیسی و توفیقات کشور در حوزه جمع‌آوری گازهای همراه به میزان ده برابر نسبت به قبل، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید دارند. جوانانی در کشور داریم که توانایی تولید، ابتکار و نوآوری را دارند، مجلس مصوب کرد که دولت این افراد را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ساماندهی کند. با همکاری دولت و مجلس این اقدام صورت گرفت و استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.

بیاتی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی از رهگذر اتکا به ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور می‌گذرد. این سیاست به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داشت. در صورتی که نتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم، متخصصان جذب کشورهای دیگر می‌شوند و منابع انسانی خود را از دست می‌دهیم.

 یکی از پیش‌نیازها برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تسهیل فرآیندهای اداری

وی ادامه داد: یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهایی که دولت سیزدهم انجام داد، عملیاتی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان بود. البته هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید به تلاش خود در این زمینه ادامه دهیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش خود را در زمینه تقویت شرکت‌های دانش-بنیان و تولید محصولات با کیفیت به کار بگیریم. تنها از این طریق است که ضمن اشتغال‌زایی برای نخبگان از ظرفیت آن‌ها برای رفع نیازهای کشور بهره می‌بریم. این سیاست در دولت سیزدهم پیگیری شد و نتایج خوبی داشت.

بیاتی در خصوص جذب ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور و سرمایه‌گذاری در ۱۳۲ طرح بالادست و پایین‌دست گفت:  اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد، راهی نداریم جز اینکه مشارکت بخش خصوصی را جلب کنیم. یکی از پیش‌نیازها برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این است که فرآیندهای اداری تسهیل شود. دولت سیزدهم گام‌های خوبی در زمینه جذب سرمایه‌ها و جلب مشارکت بخش خصوصی برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.