عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هم کُفو بودن زوجین، شناخت متقابل، قناعت در زندگی، نداشتن مهریه بالا و جهیزیه سنگین و همکاری زوجین با یکدیگر پس از آغاز زندگی با تأسی از زندگانی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) را از مؤلفه‌های ازدواج موفق دانست.

مؤلفه‌های ازدواج موفق

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی میرآفتاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: بدون شک اهل بیت(ع)، اراده‌شان با اراده پروردگار مطابقت دارد، و هر عملی که از آنها شاهد هستیم در راستای اراده و رضای خداوند است.

وی با بیان اینکه ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) در سال دوم هجرت، روز اول ماه ذی‌الحجه یعنی در یک روز خاص اتفاق افتاده است، افزود: شاید برای ما این سؤال باشد که آیا برای رخداد این اتفاق از جانب خداوند متعال وحی یا الهامی صورت گرفته یا خیر. البته که ازدواج یک امر طبیعی است ولی ما اعتقاد داریم که اعمال اهل بیت(ع) در راستای اراده خداوند و پیامبر(ص) بوده است. 

مشکلات اقتصادی حضرت علی(ع) و قناعت حضرت زهرا(س)

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در زمان امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر اسلام(ص) زیاد بود درباره شرایط ازدواج آن دوران گفت: در زمان حضرت علی(ع) مسلمانان در فقر، سختی و مشکلات زندگی می‌کردند و خود اهل بیت(ع) نیز از این قاعده مستثنی نبودند. حضرت علی(ع) از لحاظ اقتصادی، مایَملِک آنچنانی نداشتند و ظاهراً برای ازدواج یک شمشیر داشتند که این شمشیر را به چند دینار فروختند و آن را به ۵۰۰ درهم تقسیم و جهیزیه حضرت فاطمه(س) را تهیه کردند.

میرآفتاب تصریح کرد: انسان باید هر زمانی با توجه به مردم زمانه خویش تلاش کند. مثل زمانی که همه مردم به قدر کافی دارا هستند، انسان خود را با دیگران وفق می‌دهد. پس اگر امروزه مشکلات اقتصادی به مردم روی آورده است، نباید به اندازه گذشته متوقع بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه اولین درس و الگویی که می‌توان از ازدواج مبارک حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گرفت، قانع بودن ایشان بود، اظهار کرد: هم کُفو بودن و در سطح یکدیگر بودن زوجین یکی از عوامل عوامل مهم ازدواج موفق است که در ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) شاهد آن هستیم.

شناخت متقابل زوجین؛ شاخص ازدواج موفق

وی با بیان اینکه جوان‌ها واقعا باید به شناخت کافی از طرف مقابل برسند، افزود: حضرت زهرا(س) تا پیش از حضرت علی(ع)، هر خواستگاری که برایشان می‌آمد، نمی‌پذیرفتند، زیرا شناخت کافی و وافی روی اشخاص نداشتند، اما زمانی که حضرت علی(ع) به خواستگاری بانو آمدند، ایشان پذیرفتند، بنابراین اولین نکته مهم در انتخاب همسر، شناخت طرفین از یکدیگر است که می‌تواند از طریق تحقیق صورت بگیرد.

میرآفتاب ادامه داد: متأسفانه در فرآیند ازدواج‌های امروزی شاهد برخی توقعات بالای مادی هستیم که اشتباه است، زیرا اهم نکات مدنظر انسان بودن، هم‌شأن بودن و هم‌کفو بودن است. باید درک کنیم که آیا ما واقعاً می‌توانیم با یکدیگر ازدواج و زندگی کنیم ولو اینکه مسائل اقتصادی وجود داشته باشد یا خیر، باید جوانان توقعات خود را پایین بیاورند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر الگوگیری از این ازدواج مبارک بیان کرد: باید از دستورات دینی تأسی کنیم؛ یکی از دستورات دینی ما این است که جهیزیه خیلی گران‌قیمت نباشد و مهریه نیز خیلی بالا نباشد تا زندگی دارای برکت باشد.

سخت‌گیری در ازدواج سبب بی‌اعتمادی و آشوب می‌شود

وی با اشاره به اینکه سخت‌گیری‌های بسیاری که امروزه شاهد آن هستیم، باعث مشکلات فراوان و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود، گفت: با مادیات نمی‌توان اعتماد متقابل را بین زوجین ایجاد کرد؛ زوجین باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که زندگی سراسر از آرامش باشد، چراکه گاهی سخت‌گیری‌ها سبب آشوب در زندگی زوجین می‌شود.

میرآفتاب بیان کرد: همان‌طور که در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم آمده است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا؛ و باز یکی از آیات لطف او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید.» اعتمادسازی و پایین آوردن توقعات به مرور زمان مودت، دوستی و حفاظت زوجین از یکدیگر را محقق می‌کند. همچنین در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌خوانیم: «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ؛ آنان برای شما لباسند و شما برای آنان لباسید.»

وی با اشاره به نحوه خواستگاری حضرت علی(ع) از حضرت فاطمه(س) ادامه داد: حضرت علی(ع) خودشان در این مسیر پیش‌قدم شدند و با حضرت ابوطالب این مسئله را در میان گذاشتند. حضرت علی(ع) از ابوطالب خواست تا حضرت فاطمه(س) را از پیامبر(ص) خواستگاری کند؛ بعد از ازدواج نیز ولیمه‌ای مختصر داده شد، برخلاف جشن‌های امروزی که متأسفانه بسیار پرخرج و اشرافی انجام می‌شود. 

استاد دانشگاه افزود: خداوند در آیه ۳۲ سوره نور می‌فرماید: «إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد کرد»؛ بنابراین نباید خانواده‌ها به سختی و مشقت بیفتند تا یک جشن و ولیمه را برگزار کنند.

حضرت زهرا(س)؛ الگوی همراهی و همکاری با همسر

میرآفتاب با اشاره به همراهی حضرت زهرا(س) در زندگی با حضرت علی(ع) گفت: اینکه بتوان گفت به‌طور مستقیم حضرت زهرا(س) در امور امام علی(ع) کمک می‌کردند، درست نیست. زیرا وظایف حکومتی را خود حضرت علی(ع) انجام می‌دادند، اما حضرت زهرا(س) نیز کمک‌هایی به‌صورت غیرمستقیم به حضرت می‌رساند که یک نمونه آن این است که اگر لازم بود در جایی سخنرانی و تبلیغ می‌کردند.

استاد دانشگاه اضافه کرد: زوجین نیز باید حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را الگوی خویش قرار دهند و بدانند که یکسری از وظایف به دوش خانم و دیگر وظایف به عهده مرد خانه است؛ همان‌طور که حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) از همان ابتدای ازدواج‌شان تقسیم وظایف کرده و زندگی نمونه‌ای را آغاز کردند.

میرآفتاب یادآور شد: باید تلاش کنیم و داستان زندگی حضرات معصوم(ع) را برای نوجوان‌ها و جوان‌ها تبیین کنیم تا سیره و شیوه زندگی آنها در زندگی زوجین امروزی نیز محقق شود.

گفت‌وگو از هانیه محمدنژاد

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    0 0
    با سلام.انقد اطلاع رسانی نمیشود یا میخواهند برعکس واقعیت را بازگو کنند کدام جهیزیه سنگین چرا هیچ امام جمعه ای یا وکیلی یا نماینده ای نمی گوید اقلام سنگین جهیزیه را مرد می گیرید و به نام زن نوشته میشود و موقع استرداد بعنوان شیربها یا لیست سیاهه زن با خودش میبرد و مرد میماند خانه خالی که باید دوباره اجناس زندگی بخرد تا شکایت تمکین کند آری چرا واقعیت را نمی گویید چرا امتیازات گسترده زنان را اطلاع رسانی نمی کنید چرا از حق حبس یا اجرت المثل یا نفقه معوقه یا نفقه جاری از تصنیف دارایی از ترک اتفاق از نحله از تمکین اختیاری زنان از ممنوع خروجی مردان بخاطر مهریه از زندانی کردن مردان به خاطر مهریه و نفقه اجرت المثل....چرا هیچ کس این همه امتیاز رو اطلاع رسانی نمیکنند والله اکثر طلاق و زندانی شدن مردان به خاطر عدم اطلاع رسانی ویا وارونه جلوه دادن واقعیت ها میباشد...چرا کسی نمی گوید اگر مهریه مقابل حق طلاق هست چگونه زنان با بخشیدن قسمتی از مهریه طلاق میگیرند در صورتیکه قسمت اعظم مهریه را گرفته اند یا به طور اقساط میگیرند این چه عدالتی هست که مهریه را حق مسلم زمان میدانند اما حق طلاق مردان را مشروط م