شهید مالک رحمتی در سال های اخیر در حوزه های مختلفی فعالیت داشت.

یکی از دوستان و همکاران شهید مالک رحمتی در گفت و گو با قدس عنوان کرد؛ مدیریت اسلامی؛ مبنای مدل مدیریتی شهید مالک رحمتی

به گزارش قدس آنلاین، از حضور در سمت های مختلف در آستان قدس رضوی گرفته تا سازمان خصوصی سازی و استانداری آذربایجان شرقی، اما همه همکاران و دوستان او وقتی قرار است درباره ویژگی های اخلاقی، کاری و مدیریتی شهید رحمتی سخن بگویند همواره به نیکی از ایشان یاد می کنند. محمد جواد مشیری هم که اکنون رئیس کارخانه نوآوری شهرداری مشهد است از دوستان و همکاران شهید مالک رحمتی محسوب می شود که وقتی برای تهیه مصاحبه به سراغش رفتیم او هم علاوه بر اینکه به خاطر حادثه بالگرد شهید جمهور و همراهان ناراحت بود، از خصوصیات اخلاقی و مدیریتی شهید مالک رحمتی به نیکی یاد کرد.

سفرهای زیر سایه خورشید باعث دوستی مضاعف شد

مشیری با اشاره به اینکه توفیق همکاری در بنیاد بهره وری آستان قدس رضوی را با شهید رحمتی داشتم، اظهار کرد: زمانی که ایشان رئیس این بنیاد بودند، حکم مدیرعاملی شرکت کسب و کار رضوی را به من اهدا کردند و این موضوع مایه افتخارم است.

او ادامه داد:  سابقه آشنایی ام با شهید رحمتی به سفرهای زیر سایه خورشید بازمی گردد زیرا بنده در قالب این سفرها طی سال های گذشته به استان آذربایجان شرقی رفتم، لذا با توجه به اینکه همراه با کاروان زیر سایه خورشید به شهر مراغه هم می رفتم، ارتباطی دوستانه هم با شهید رحمتی پیدا کردم.

نگاه ویژه شهید رحمتی به حفظ موقوفات و موضوع وقف

دوست و همکار شهید مالک رحمتی با بیان اینکه مهمترین موضوعی که در زمان مدیریت ایشان به عنوان مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی از نظرم بسیار جالب بود نگاه ویژه شهید رحمتی به حوزه موقوفات و وقف بود.

او اضافه کرد: بنیاد بهره وری و موقوفات حدود 40 شرکت در زیرمجموعه خود دارد که برای آستان قدس درآمدزایی دارند، شهید رحمتی تاکید داشت که حتما این درآمدها پاک و مبتنی بر نوآوری باشد، همچنین، این درآمدها به شکل و از مسیر درستی کسب شود، زیرا این درآمدها باید مستقیم از حساب موقوفات به آستان قدس رضوی واریز می شد و ایشان تاکید داشتند این درآمدها صرف خدمات زائر می شود، از این رو حضرت رضا (ع) باید کاملا در این بخش رضایت داشته باشند، لذا تاکید شهید رحمتی بر حفظ موقوفات و حوزه وقف بود، همچنین، شفاف بودن این درآمدها و اینکه درآمدها حتما باید از مسیر درست و اسلامی و شرعی اش باشد.

مدیریت اسلامی؛ مبنای مدل مدیریتی شهید مالک رحمتی

مشیری با بیان اینکه مدل مدیریتی شهید رحمتی تبلور مدیریت اسلامی در آستان قدس بود، دراین خصوص توضیح داد: انتخاب و انتصاب مدیران شایسته که امام رضایی باشند از جمله نکاتی بود که شهید رحمتی در دوره های مدیریتی خود به آن بسیار توجه داشتند، ایشان در هر سطوحی توجه ویژه ای به حوزه منابع انسانی داشتند، علاوه بر این، مباحث  تربیتی و اخلاقی جزء موضوعاتی بود که در شایسته گزینی ایشان برای انتخاب مدیران و کارشناسان مورد توجه قرار می گرفت.

این دوست و همکار شهید مالک رحمتی تصریح کرد: در جلساتی که بودیم تاکید ایشان بر این بود که پرسنل، خود را خادم این تشکیلات بدانند و از خودپسندی و تکبر خودداری کنند، شهید رحمتی شدیدا مخالف موضوع خودبزرگ بینی بودند و همیشه با زیردستان و کارشناسان با ملایمت و محبت برخورد می کردند.

او افزود: زمانی که شهید رحمتی در جلسه بودند و ما با ایشان تماس می گرفتیم قطعا اگر آن لحظه پاسخگو نبودند تا شب همان روز جاری تماس می گرفتند و علت تماس را پیگیری می کردند.

مشیری با بیان اینکه شهید رحمتی انصافا مدیری اخلاق مدار بود و تمام توجه اش به این بود که تمام عملیاتی که در شرکت ها انجام می شود (چون مجموعه بنیاد بهره وری و موقوفات حدود ۴۰ شرکت زیرمجموعه دارد) منطبق بر اصول و مبانی مکتب اسلام باشد.

دانش، معرفت و ساده زیستی ویژگی های شاخص شهید رحمتی

این دوست و همکار شهید مالک رحمتی در خصوص ویژگی های اخلاقی و فردی شهید مالک رحمتی بیان کرد: دانش و معرفت ایشان هم در موضوعات فقهی هم در موضوعات اقتصادی زبانزد همه دوستان و همکاران ایشان است، با توجه به اینکه کار قبلی شهید رحمتی هم در بنیاد کوثر و همچنین گذشته اش یک کار مباحث اقتصادی بود، لذا دانش و تخصص در کنار هم شخصیت ایشان را شکل داده بود و به نطرم مدل مدیریت ایشان تبلور یک مدیریت اسلامی بود.

او خردورزی را از دیگر ویژگی های شاخص شهید رحمتی عنوان کرد و گفت: ساده زیستی و دور از تکبر بودن و تواضع در برابر مردم، پرسنل و ... از دیگر ویژگی های شاخص ایشان بود، همچنین، توانایی های ویژه ای در عرصه مدیریتی و اشراف زیادی در کارهای فناورانه داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.