انتخابات

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 992997

آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله باید ۸ تا ۱۰ ساعت به طور منظم بخوابند. همچنین نوجوانان را تشویق می کند که حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب از تمام وسایل الکترونیکی جدا شوند.

تاثیر رسانه‌ و خواب در مغز نوجوانان

مطالعه جدیدی که در نشست سالانه SLEEP ۲۰۲۴ ارائه شد، نشان داد که یک رابطه متمایز بین مدت زمان خواب، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فعال‌سازی مغز در نواحی مغزی که برای کنترل اجرایی و پردازش پاداش مهم هستند، وجود دارد.

نتایج نشان می‌دهد که بین مدت خواب کوتاه‌تر و استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی در نوجوانان همبستگی وجود دارد. تجزیه و تحلیل های علمی به درگیری نواحی پیشانی لیمبیک مغز، مانند شکنج فرونتال تحتانی و میانی، به این روابط اشاره می کند.

شکنج فرونتال تحتانی که کلیدی در کنترل مهاری است، ممکن است نقش مهمی در نحوه تنظیم تعامل نوجوانان با محرک‌های پاداش دهنده مانند رسانه های اجتماعی داشته باشد؛ در ارزیابی، پاسخ به پاداش‌ها و در مدیریت تصمیم‌گیری‌های مربوط به تعادل پاداش‌های فوری رسانه‌های اجتماعی با اولویت‌های دیگر مانند خواب ضروری می‌باشد. این نتایج نشان می دهد که تعامل ظریف بین مناطق خاص مغز در دوران نوجوانی و تأثیر آنها بر رفتار و خواب در زمینه استفاده از رسانه های دیجیتال وجود دارد.

حساسیت عصبی

اورسلیا کیس، که دارای دکترای روانشناسی شناختی و دانشمند محقق در SRI International در منلو پارک است، می گوید: «از آنجایی که این مغزهای جوان دستخوش تغییرات قابل توجهی می شوند، یافته های ما نشان می دهد که خواب ضعیف و تعامل زیاد با رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به طور بالقوه حساسیت عصبی را تغییر دهد. این تعامل پیچیده نشان می دهد که هم تعامل دیجیتال و هم کیفیت خواب به طور قابل توجهی بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد و پیامدهای واضحی برای رشد مغز نوجوانان دارد.

تعامل دو جانبه

این مطالعه شامل داده های نوجوان ده تا چهار ده ساله از مطالعه رشد شناختی مغز آنان بود. مدت زمان خواب از طریق پرسشنامه کرنوتیپ مونیخ و استفاده از رسانه های اجتماعی تفریحی از طریق نظرسنجی ارزیابی شد. فعالیت‌های مغز از اسکن‌های MRI عملکردی در طول کار تأخیر انگیزه پولی، با هدف قرار دادن مناطق مرتبط با پردازش پاداش، تجزیه و تحلیل شد. این مطالعه از سه مجموعه مدل مختلف استفاده کرد و هر بار پیش‌بینی‌کننده‌ها و پیامدها را تغییر داد. نتایج برای سن، زمان‌بندی همه‌گیری COVID-۱۹ و ویژگی‌های اجتماعی و دموگرافیک تنظیم شد.

کیس خاطرنشان کرد که این نتایج بینش جدیدی در مورد چگونگی تعامل دو جانبه مهم زندگی مدرن نوجوان( استفاده از رسانه های اجتماعی و مدت خواب) ارائه می‌دهد و بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد.

عادات سالم

کیس گفت: "درک مناطق خاص مغز درگیر در این تعاملات به ما کمک می کند تا خطرات و مزایای بالقوه مرتبط با تعامل دیجیتال و عادات خواب را شناسایی کنیم." "این دانش مهم است زیرا می‌تواند توسعه مداخلات دقیق تر و مبتنی بر شواهد را با هدف ترویج عادات سالم تر هدایت کند."

آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله باید ۸ تا ۱۰ ساعت به طور منظم بخوابند. همچنین نوجوانان را تشویق می کند که حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب از تمام وسایل الکترونیکی جدا شوند.

منبع: sciencedaily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.