انتخابات

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 993306

داستان ادامه‌دار سیه‌روزی‌های نتانیاهو

محمدرضا مرادی، کارشناس مسائل غرب آسیا

در شرایط کنونی قانون جذب حریدی ها در ارتش به بهانه‌‏ای برای سرشاخ شدن جریان های مخالف با حزب لیکود هم تبدیل شده است

پس از حمله رژیم اشغالگر صهیونیست به اردوگاه النصیرات که با براه انداختن دریای خون میان شهروندان فلسطینی، در نهایت منجر به آزادی ۴ اسیر اسرائیلی شد، بنیامین نتانیاهو تلاش کرد با بهره بردای از این عملیات از میزان فشارهای داخلی بر کابینه بکاهد اما نه تنها این رویا به واقع بدل نشد، بلکه تنها چند روز بعد اعلام استعفای دو عضو کابینه جنگ نخست وزیر را به گوشه رینگ برده و در موقعیت بن بست سیاسی قرار داد. با این حال این پایان داستان سیه روزی های «بی بی» نیست چراکه رسانه ها از تشدید اختلاف میان مقامات سیاسی و نظامی رژیم بر سر تصویب قانون جذب نیرو در ارتش خبر می دهند.

طبق گزارش ها تصمیم جنجالی کنست (پارلمان اسرائیل) در معافیت سربازی صهیونیست‌های افراطی مذهبی (حریدی‌ها) آتش اختلاف میان نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ را شعله ور کرده و تقابل و دودستگی را در محیط سیاسی رزیم به اوج رسانده است. چالش جدید بیانگر چند واقعیت می باشد. نخست وضعیت شکننده کابینه کنونی اسرائیل است. کابینه ائتلافی متشکل از احزاب راست‏گرا است، حزب لیکود که صاحب بیشترین کرسی‌‏های وزارتی است، در انتخابات سال ۲۰۱۵ موفق به کسب اکثریت نشد و برای تشکیل دولت ناچار به ائتلاف با احزاب راست‏گرا شد. کابینه نتانیاهو یک‌دست و یکپارچه‏‌ای نیست و همین ائتلافی ‌بودن سبب شد که کابینه با اختلاف‏‌های درونی متعددی مواجه باشد. استعفای گانتس و در ادامه چالش با گالانت جدیدترین نشانه تشدید نارضایتی داخلی بر سر مدیریت بنیامین نتانیاهو در جنگ بیش از هشت ماهه است.

دوم اینکه همین جریان های مذهبی کابینه ائتلافی نتانیاهو با لایحه سربازگیری یهودیان ارتدوکس افراطی در ارتش مخالف هستند که این مسئله سبب چالش با احزاب میانه روتر شد. با این حال، در شرایط کنونی قانون جذب حریدی ها در ارتش به بهانه‌‏ای برای سرشاخ شدن جریان های مخالف با حزب لیکود هم تبدیل شده است. معافیت حریدی ها از خدمت سربازی حتی در جامعه صهیونیست ها چالش افرین شده بطوری که ما شاهد اعتراض خیابانی پی در پی نسبت به این مسئله بودیم. اما به نظر امتیاز دادن های این چنینی نخست وزیر به وزاری تندرو مانند اسموتریچ وزیر دارایی و«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی در راستای حفظ کابیته قابل تعریف است.

سومین نکته اینکه پس از استعفای «گادی آیزنکوت» و «بنی گانتس»، «هیلی تراپر» از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا داد. خروج گانتس، اگرچه کابینه نتانیاهو را در کوتاه مدت و در روزهای پیش رو سرنگون نمی کند، ولی نخست وزیر را بیشتر به شرکای راست افراطی وابسته خواهد کرد و این یعنی امروز رژیم صهیونیستی با یک کابینه شکننده مواجه است و این شاید بستری برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی باشد. با این اوصاف کابینه توان ایستادگی در برابر هجمه اعتراضات داخلی، شکست های مکرر از محور مقاومت و نیز استعفاهای سریالی مقامات را ندارد و نتانیاهو مطمئنا روز های دشواری را در پیش خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.