عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی: تسهیل صدور پروانه‌ها باید همچنان در دولت بعدی ادامه یابد تا شاهد تحرکی در حوزه ساخت و سازها باشیم. نیاز است کارها بر اساس قانون پیش برود، اما در چارچوب همان قانون می‌توانیم از روندهای اضافی پرهیز کنیم و تسهیل صدور مجوزها را داشته باشیم.

تحرک در حوزه ساخت و ساز  منوط به ادامه روند تسهیل صدور پروانه‌ها در دولت بعدی است

ساخت مسکن انبوه یکی از راه‌حل‌های مقابله با مشکلات کشور در حوزه مسکن است. از این طریق، عرضه افزایش پیدا می‌کند و بر اساس قانون بازار، قیمت کاهش می‌یابد. عرضه مسکن در حجم بالا در دولت نهم و دهم در قالب مسکن مهر پیگیری شد، دولت دوازدهم این روند را قطع کرد و ساخت مسکن در حجم انبوه را کنار گذاشت، دولت سیزدهم با توجه به مشکلات مردم در حوزه مسکن، مجدداً ساخت انبوه مسکن را در دستور کار قرار داد.

در دولت سیزدهم ساخت مسکن انبوه بر اساس قانون جهش تولید مسکن در کشور پیش رفت و طرح مسکن ملی در دستور کار قرار گرفت. دولت تحت ریاست شهید رئیسی تلاش زیادی در راستای تأمین زمین و منابع مالی مورد نیاز انجام داد.

به منظور تأمین زمین، طرح‌هایی همچون گسترش حریم شهرها، تغییر کاربری زمین‌های داخل محدوده شهری و استفاده از زمین‌های بلااستفاده وزارتخانه‌ها مطرح شد. در زمینه تأمین مالی نیز روی کمک بانک‌ها حساب شده بود که متأسفانه همکاری لازم را نداشتند.

با وجود مشکلات پیش روی دولت سیزدهم برای ساخت مسکن در حجم انبوه، این امر پیش  رفت و الان شاهد ساخت و سازها در سطح قابل قبولی هستیم. صدور مجوزهای ساخت و ساز نیز در دولت سیزدهم تسهیل شد و در این زمینه نیز عملکرد خوبی را از دولت شهید رئیسی مشاهده می‌کنیم.

اسماعیل کوثری، عضو مجلس دوازدهم با اشاره به این موضوع که در حال حاضر 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در حال ساخت و ساز و 60 هزار واحد آماده تحویل است، به خبرنگار قدس تصریح کرد: این عملکرد خوبی است که در دولت سیزدهم در حوزه مسکن شاهد هستیم. مسکن جزو اولویت‌های شخص رئیس جمهور شهید بود و در دولت وی گام‌های اساسی برای ساخت مسکن ملی برداشته شد.

وی ادامه داد: مسکن یکی از نیازهای اولیه خانوارهاست و باید در دولت بعدی نیز در دستور کار باشد و برای ساخت مسکن انبوه تلاش شود. به نظر من، ساخت  و سازهایی که در حوزه مسکن ملی شروع شده است، اگر ادامه یابد می‌تواند به حل مشکل مسکن در کشور منجر شود.

عضو مجلس دوازدهم در خصوص تسهیل صدور مجوزهای ساخت و ساز در دولت سیزدهم و رکوردشکنی در این زمینه در دولت شهید رئیسی به نحوی که در سال 1402، 277 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شد، تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که در دولت سیزدهم روندها تسهیل و فرآیندها ساده شد. صدور پروانه ساخت و ساز در دولت سیزدهم طبق قانون پیش برده شد و سهولت در کارها در دستور کار بود. طی سه سال گذشته، ضمن اینکه از قانون تخطی نشد، روندهای اضافی حذف شدند و توانستیم تسهیل روندها را در سطح وسیعی داشته باشیم

کوثری گفت: تسهیل صدور پروانه‌ها باید همچنان در دولت بعدی ادامه یابد تا شاهد تحرکی در حوزه ساخت و سازها باشیم. نیاز است کارها بر اساس قانون پیش برود، اما در چارچوب همان قانون می‌توانیم از روندهای اضافی پرهیز کنیم و تسهیل صدور مجوزها را داشته باشیم. مانند همان روندی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: از آنجائیکه شهرداری‌ها نیز در دولت سیزدهم خواسته‌های دولت را در زمینه رونق ساخت و سازها دنبال کردند، شاهد تسهیل صدور مجوزها بودیم. این روند مناسبی است که باید ادامه پیدا کند.

کوثری گفت: به طور کلی، اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه مسکن بسیار امیدوارکننده بوده است و اگر روندها به درستی ادامه پیدا کند، می‌تواند نتایج خوبی را رقم بزند. عرضه زمین در کنار مشارکت مردم در ساخت مسکن افقی و پیگیری جدی برای اصلاح سازوکار پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم از مهم‌ترین اقدامات شهید رئیسی در زمینه حل معضل خانه‌دار شدن مردم بود.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که درصد بالایی از درآمد خانوارها صرف اجاره بها و تأمین مسکن می‌شود. این شرایط به ویژه برای اقشار ضعیف بسیار مشکل‌ساز است. بنابراین، ساخت مسکن باید با اولویت در دستور کار باشد تا جائیکه در نهایت بازار مسکن را به تعادل برسانیم.

عضو مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: غفلت دولت‌های قبلی در خصوص مسکن باعث شد که مشکلات در این زمینه افزایش پیدا کند. به همین دلیل بر مسئولیت دولت سیزدهم در زمینه مسکن اضافه شد. دولت قبل هیچ اقدامی در زمینه مسکن انجام نداد و حتی مسکن مهر را که از دولت قبلی شروع شده بود، تعطیل کرد! این اقدامات باعث شد که الان با مشکل مسکن در این ابعاد وسیع روبرو باشیم.

کوثری تأکید کرد: به منظور حل مشکل مسکن نیاز به سیاست‌گذاری‌های دقیق و همه‌جانبه‌ای داریم. تسهیل صدور مجوزها باید با جدیت ادامه پیدا کند، ساخت و سازها باید در دستور کار باشد، تعیین تکلیف خانه-های خالی را باید پیگیری کنیم و طرح‌های مربوط به واگذاری زمین به مردم برای ساخت و ساز نیز در دستور کار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.