سرپرست ریاست جمهوری گفت: بعد از شهادت رئیس جمهور هنوز وقت نشده که ابعاد شخصیتی و عملکردی این عزیز بیان شود.

سرپرست ریاست جمهوری: هنوز ابعاد شخصیتی و عملکردی شهید رئیسی بیان نشده است

به گزارش قدس خراسان، محمد مخبر پیش از ظهر امروز در مراسم مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه سفر رئیس‌جمهور شهید که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حقیقتاً تحمل اینکه به‌جای شهید رئیسی در یک جلسه شرکت کنم را نداشتم، اما زیارت امام رضا(ع) خیلی از این موضوعات را حل می‌کند و تاب‌آوری‌ انسان را ارتقاء می‌دهد. 

سرپرست قوه مجریه با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش با رهبر معظم انقلاب، گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی در مورد شخصیت شهید جمهور مطرح شد، اما جمله شاخصی که ایشان درباره شهید رئیسی با سوز دل گفتند، این بود که «آقای رئیسی مسیر خیلی خوبی را انتخاب کردند.» این جمله را از اعماق قلبشان گفتند مانند صحبتی که در مرقد امام خمینی(ره) بیان کردند.

وی عنوان کرد: بعد از شهادت رئیس جمهور هنوز وقت نشده که ابعاد شخصیتی و عملکردی این عزیز را بیان کنیم. 

مخبر متذکر شد: انصافاً جمله جامعی که درباره آیت‌الله رئیسی می‌توان گفت این است که ایشان تربیت شده و آموزش‌دیده بسیار برجسته‌ای در مکتب امام(ره) بود، چرا که مکتب امام به طور کامل در شهید رئیسی متبلور بود. دینداری، مردم‌داری، علاقه به مستضعفین، متوسل و متوکل بودن، شجاعت و دشمن‌شناسی این موارد نکات برجسته‌ای است که در مکتب امام خمینی(ره) بسیار راهگشا است. 

سرپرست قوه مجریه ادامه داد: هنگامی که زندگی امام(ره) را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر کدام از این شاخص‌ها یک گرهی از مسیر امام را باز کرده‌اند و ما در زندگی شهید رئیسی هم همین موضوع را می‌بینیم. 

وی از تشخیص اولویت، راه‌حل و مشکل، تعریف مسئله و پیدا کردن راه‌حل، روحیه مجاهدت و امید، اتکا به توانایی‌های داخلی و اعتقاد به توانایی جوانان نخبه کشور از جمله ویژگی‌های مهم رئیس جمهور شهید بیان کرد. 

مخبر افزود: با وجود اینکه هنگامی که کار را در دولت آغاز کردیم با مشکلاتی روبرو بودیم که از لحاظ نظری حل آنها بسیار مشکل بود اما هیچ وقت آقای رئیسی را در حالت بن‌بست ندیدم، این شهید بزرگوار در این وضعیت با روحیه محکم و مجاهدانه ایستاد و مسائل را حل کرد. 

سرپرست قوه مجریه متذکر شد: اینکه رهبر انقلاب نام سال جاری را جهش تولید گذاشتند به این دلیل بود که بستر جهش تولید در سال‌های گذشته فراهم شده بود، همچنین مسائلی در دیپلماسی کشور رخ داد که تصورش هم در این مدت محدود سخت بود. 

وی با اشاره به انعکاس رسمی شهادت رئیس جمهور در دنیا، گفت: عمق ارتباطی که شهید رئیسی با سران کشورها گرفته بود را می‌شد از تماس‌های سران کشورهای مختلف احساس می‌کرد، چرا که یکی از ویژگی‌های مهم شهید رئیسی این بود که بعد از یک گفتگوی کوتاهی که با سران کشورها داشت، یک رابطه عاطفی خودمانی برقرار می‌کرد که حلّال مشکلات بود.  

مخبر عنوان کرد: ورود به برخی از پیمان‌های بین‌المللی از اتفاقات بزرگی بود که در کشور رخ داد، یکی از مسائلی که رهبر انقلاب تذکر دادند نیز این بود که مراقب باشید که این دستاوردها دچار چالش نشوند. 

سرپرست قوه مجریه با بیان اینکه تحریم‌ها همچنان برقرار است و منکر آن نیستیم، افزود: شهید رئیسی از روز اول یک راهبرد هوشمندانه‌ای را پیش گرفت که در کنار انجام مذاکرات معطل تصمیم طرف مقابل نمانیم و همین کار را نیز انجام دادند. 

وی خاطرنشان کرد: پر کردن جای خالی شهید رئیسی بسیار سخت است، امیدواریم که خداوند کمک کند تا مسیری که ایشان با خون دل طی کرد را ادامه دهیم. 

مخبر با بیان اینکه این شهید بزرگوار خیلی از مسائل را تحمل کردند که کشور آرامش داشته باشد، عنوان کرد: بعضی اوقات از برخی مسائل خیلی دلگیر و ناراحت می‌شد، تنها کافی بود که یک کلمه در این باره در سخنرانی‌اش بگوید، چندین بار این اتفاق افتاد اما به من می‌گفت که فکر می‌کنم اگر این کار را انجام دهم یا این حرف را بزنم، رهبر انقلاب ناراحت می‌شوند و بعد از مطرح کردن آن موضوع می‌گذشت و خودش هم آرام می‌شد. 

سرپرست قوه مجریه خاطرنشان کرد: شهید رئیسی با وجود همه مشغله‌ای که داشت دعاها و مناجات‌هایش به درگاه خدا حذف نشد و این برکت زندگی یک انسان متوکل و متوسل و به خدا پیوسته است. 

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی هیچ وقت در برابر مسائل و مشکلات تسلیم نشد، افزود: از جمله ابعاد زندگی شهید رئیسی ابعاد کاملاً متعبدانه‌ای بود در عین حال عملکرد یک مدیر اجرایی هوشمند، مجاهد و با تشخیص بالا را داشت. 

مخبر متذکر شد: کشور به‌طور واقعی به کارگاه تبدیل شده و هر استانی که بروید مانند خراسان رضوی است و اکنون فشار زیادی بر روی ما برای افتتاح‌ها در کشور وجود دارد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این مراسم با تشکر از سرپرست ریاست جمهوری برای حضور در خراسان رضوی، گفت: از آقای مخبر خواهش کردم که به‌عنوان تحقق سفر دوم استانی رئیس جمهور و برای اینکه یاد و خاطره آن سفر برای مردم استان ما تجدید شود به خراسان رضوی تشریف بیاورند و این پروژه‌ها را افتتاح کنند، تا زحماتی که مسئولان استانی برحسب سفارش خاص رئیس جمهور شهید انجام دادند، به حرمت روح تابناک شهید جمهور به دست ایشان افتتاح شود و بدین وسیله سفر دوم استانی شکل جدی‌تری بگیرد. 

شهید رئیسی خادم الله بود 

فرزند ارشد شهید رئیسی نیز در این مراسم با اشاره به خاطراتی از پدر شهیدش در خدمت‌رسانی به مردم گفت: در سفرهای کمی شهید رئیسی را همراهی می‌کردم و عموماً نیز در بخش‌های مناطق محروم و فرهنگی در خدمتشان بودم. 

حانیه سادات رئیسی افزود: یکبار با دوستان جهادی به مناطق محروم یکی از استان‌های غنی سفر کرده بودیم، هوای آن منطقه خیلی گرم بود و مردم وسایل سرمایشی نداشتند، بعد به شهید رئیسی اطلاع دادم که ناهنجاری اجتماعی زیادی در این منطقه محروم وجود دارد و با وجود گرمای زیاد هوا از داشتن کولر محروم هستند، همان جا استاندار آن استان را خواستند و از او درباره وضعیت آن منطقه محروم بازخواست کردند و گفتند همین الآن برای مردم آن منطقه کولر خریداری کنید و به مردم تحویل دهید. 

وی ادامه داد: به برکت دستور شهید رئیسی و کمک خیرین آن منطقه صاحب دو مدرسه شد و از آن وضعیت محرومیت درآمد.  

فرزند ارشد شهید رئیسی با بیان اینکه چندین برابر این خاطره را آقایان وزرا در ذهنشان دارند، عنوان کرد: نامنظمی‌هایی در حرم مطهر رضوی نیز وجود داشت که شهید رئیسی تأکید داشتند که این موارد را آنقدر به من یادآوری کنید تا پیگیری کنم موضوع به‌طور کامل حل شود. 

رئیسی خاطرنشان کرد: آنقدر در حل مسائل پیگیر بودند و پشتکار داشتند که هرکس با ایشان بود باید مجاهدانه کار می‌کرد و اگر جهاد نمی‌کرد از این شهید عقب می‌افتاد، بیشتر اعضای دولت تلاش می‌کردند که خودشان را به رئیس جمهور شهید برسانند، وزرا در کنار شهید رئیسی واقعا مجاهدانه کار می‌کردند. 

وی بیان کرد: براساس آیات قرآن علم باید به عمل دربیاید و این عمل اگر می‌خواهد به مجاهدت و شهادت تبدیل شود باید شرایط و ویژگی‌های خاصی داشته باشد که از جمله استقامت و تقوا است.  
فرزند ارشد شهید رئیسی افزود: هرچه درجه کاری شهید رئیسی بالاتر می‌رفت، متقیانه‌تر عمل می‌کرد و به همه افراد در این زمینه توصیه می‌کرد که متقی باشند. 

رئیسی با بیان خاطره‌ای گفت: برش‌هایی از نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را تهیه کرده بودم و از ایشان اجازه خواستم که به اعضای هیأت دولت بدهم و ایشان پذیرفتند، بعد هم خودشان در جلسات هیأت دولت این نامه را قرائت می‌کردند، این موضوع نشان می‌دهد که ایشان مدعیانه عمل نمی‌کرد. 

وی عنوان کرد:  شهید رئیسی را خادم مردم نمی‌دانم بلکه او خادم الله بود و به خاطر خدا هم به مردم خدمت می‌کرد، این را راه رسیدن به خدا می‌دانست و این موضوع در سلوک شخصی و رفتارهایشان مشخص بود.

افتتاح ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم 

در ادامه این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تحولات وسیعی در حوزه سلامت در این سه سال اتفاق افتاد که شروع آن با دوره کرونا بود که دولت ظرف سه ماه آن را کنترل کرد، رئیس جمهور شهید و آقای مخبر نقش اساسی در زمینه کنترل کرونا در کشور داشتند. 

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۷ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شد، افزود: در این سه سال حدود سه هزار و ۱۰۰ پروژه بهداشتی برای تقویت شبکه بهداشت کشور داشتیم، همچنین ۲۵ هزار استخدام و حدود ۶۷ هزار تبدیل وضعیت صورت گرفت و حدود ۳۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی مانند ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن و دستگاه‌های درمان سرطان با اولویت مناطق محروم توزیع شد. 

وی با بیان اینکه دو هزار و ۸۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور استخدام شدند، عنوان کرد: در این دولت بیمه رایگان و بیمه همگانی برای پنج دهک نخست جامعه عملیاتی شد، همچنین درمان کودکان زیر هفت سال رایگان شد. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با پنج همت در سال ۱۴۰۱، هفت همت در ۱۴۰۲ و امسال نیز ۱۲ همت راه‌اندازی شد. 

عین‌اللهی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی رشد دو برابری داشتند، متذکر شد: تولید ۹۹ درصد دارو و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور و اجرای طرح سلامت خانواده در ۱۹۵ شهرستان از جمله دستاوردهای دولت شهید رئیسی بود. 

وی با بیان اینکه ۲۳ پروژه بهداشتی درمانی امروز در خراسان رضوی افتتاح می‌شود، افزود: ۱۹ پروژه درمانی و چهار پروژه بهداشتی است و ارزش این پروژه‌ها چهار همت است. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۳۰ هزار متر مربع به مراکز بهداشت درمانی استان اضافه می‌شود، گفت: سه بیمارستان و تجهیزات سنگین و سرمایه‌ای امروز افتتاح می‌شود، همچنین بزرگترین بیمارستان درمان سرطان در مراحل نهایی ساخت است و تا هفته دولت افتتاح می‌شود.  

عین‌اللهی یادآور شد: ۲۲ پروژه اولین پویش تعالی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در چهارم خردادماه افتتاح شد که ارزش آن پروژه‌ها سه همت بود، همچنین اولین پژوهشگاه سلامت کشور با عنوان شهید آیت‌الله رئیسی و بزرگترین مجتمع آموزش علوم پزشکی کشور نیز افتتاح شد.  

وی ادامه داد: این مجتمع در قالب چهار دانشکده با ظرفیت چهار هزار دانشجو، ۵۰ کلاس و ۹ سالن همایش در زیربنای ۵۵ هزار مترمربع افتتاح شده است. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه عملکرد دولت مردمی در خراسان رضوی تا امروز ۱۳۶ پروژه به ارزش ۲۰ همت بوده است، گفت: از این تعداد ۴۵ پروژه در سال جاری افتتاح شده یا می‌شود، همچنین ۷۰۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان‌های خراسان رضوی اضافه شده است. 

عین‌اللهی از رشد ۱۰ درصدی و جذب ۱۵۴ عضو هیأت علمی در این استان خبر داد و گفت: در گردشگری سلامت خراسان رضوی رتبه اول را دارد و بسیاری از افراد برای درمان از خارج کشور به این استان مراجعه می‌کنند. 

وی اضافه شدن ۳۰ دستگاه آمبولانس، ۱۳ دستگاه سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی، ۳۵ دستگاه تله کاردیولوژی، بازسازی ۵۰ دستگاه آمبولانس اورژانس و خرید ۳۴ دستگاه موتورلانس را از دستاوردهای دولت شهید رئیسی در خراسان رضوی دانست و اظهار کرد: موتورلانس در دولت شهید رئیسی خیلی پیشرفت کرد، چرا که ۸۷ درصد افرادی که دچار حادثه می‌شوند را می‌توان در محل درمان کرد و تنها ۱۳ درصد حادثه‌دیدگان به آمبولانس و بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در خراسان رضوی ۹۷ درصد رشد داشتند، گفت: باید از آستان قدس رضوی در این زمینه تشکر کنم، هم از جهت خدمات‌رسانی در بیمارستان رضوی که یکی از بیمارستان‌های خوب کشور است و هم از جهت تولید دارو و سرم، در راستای تأمین نیازهای کشور عملکرد خوبی داشته‌اند. 

عین‌اللهی، افزایش ۵۰ درصدی دانشجویان پزشکی در خراسان رضوی، افزایش ۴۵ درصدی چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی، اجرای برنامه سلامت خانواده در ۱۰ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اجرای ۱۰۰ درصد نسخه الکترونیک در خراسان رضوی، جذب ۳۵۰ دانشجوی خارجی و رشد پنج برابری پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مشهد پیشتاز است، متذکر شد: سه هزار و ۴۰۰ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این سه سال توزیع شده است. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دولت مردمی ۴۰۰ عمل کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال در خراسان رضوی انجام شده است، هزینه این عمل نزدیک به یک میلیارد تومان است که در مشهد رایگان انجام می‌شود. 

عین‌اللهی یادآور شد: هفته گذشته در ژنو بودم و در آنجا شهید رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور پشتیبان سلامت معرفی شد. همچنین در شرایطی که در غزه کودکان را به شهادت می‌رسانند، ما با همه مشکلاتی که داشتیم اکنون کودکان زیر هفت سال در کشور به‌صورت رایگان درمان می‌شوند. 

افتتاح بیمارستان ۳۲ تخته راشد زاوه 

معاون درمان وزارت بهداشت نیز که در بیمارستان راشد زاوه حضور داشت در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با این مراسم گفت: بیمارستان ۳۲ تخته خوابی در شهرستان زاوه امروز افتتاح می‌شود، این شهرستان با وجود ۸۵ هزار نفر جمعیت، بیمارستانی نداشته است. 

سعید کریمی افزود: این بیمارستان در مساحت دو هکتار و زیربنای چهار هزار و ۱۰۰ متر افتتاح می‌شود. 

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم در تربت حیدریه ۳۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح شده است، یک بیمارستان ۲۷۰ تخت‌خوابی امام حسین(ع) در تربت حیدریه و اکنون نیز ۳۲ تخت بیمارستانی افتتاح می‌شود.  

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: قبل از این دولت تربت حیدریه ۳۰۰ تخت بیمارستانی داشته و این تعداد در دولت سیزدهم به دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

شروع به‌کار سامانه امواج ماکروویو برای حذف آفات محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم گفت: با توجه به تأکید رئیس جمهور که گفتند فناوری هسته‌ای را به زندگی مردم ببریم، به لطف الهی و پشتیبانی‌هایی که صورت گرفت و ایجاد زمینه برای این امر، سند راهبردی این موضوع در فروردین ۱۴۰۱ توسط شهید رئیسی رونمایی شد و موجب ریل‌گذاری در سازمان انرژی اتمی شد.  

محمد اسلامی افزود: این سند راهبردی سازمان انرژی اتمی را از یک سازمان تحقیقاتی به یک سازمان پرتحرک با نگاه صنعتی تبدیل کرد، به نحوی که همه بخش‌های این سازمان امروز رشد چند صد درصدی را تجربه کرده است. 

وی با بیان اینکه این برنامه را در حوزه سلامت و امنیت غذایی با موضوع پرتودهی دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ۳۰ درصد این محصولات ضایعات است و در ۷۰ درصد باقی‌مانده هم اگر سموم و آفت‌زدایی صورت گیرد، یک گام بزرگ و تحول‌آفرین برای بخش سلامت ایجاد می‌شود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با طراحی که صورت گرفت، ۱۲ قطب در کشور طراحی شد و ما برای تحقق این قطب‌ها که یکی از آن‌ها قطب شمال شرق کشور یعنی خراسان رضوی است، امروز اولین مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در شرق کشور را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

اسلامی ادامه داد: در اجرای این برنامه در یک شبکه دانش‌بنیان سه سامانه‌های مولد پرتودهی را طراحی کرده و ساخته‌ایم و امروز توسط بخش خصوصی یک سامانه پرتودهی با فناوری مکروویو شروع به‌کار می‌کند، همچنین آغاز عملیات نصب تابش گاما این مرکز نیز شروع می‌شود و حداکثر در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور هشت مرکز پرتودهی را در کشور افتتاح می‌کنیم، گفت: این گام مهمی در بخش سلامت، امنیت غذایی، بهره‌وری و ظرفیت‌سازی برای بخش خصوصی است تا از ایجاد ضایعات جلوگیری و از توسعه آفات پیشگیری کند، همچنین مشکلات صادرات محصولاتی که با مشکل مواجه می‌شوند را بتواند برطرف کند.  

 معاون سازمان انرژی اتمی نیز در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با این مراسم گفت: یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم افزایش ضریب نفوذ پرتوها در زندگی مردم به‌صورت ملموس بود که با دستور رئیس سازمان در ابتدای دولت، تعداد سامانه‌ها از چهار سامانه به ۱۲ سامانه می‌رسد. 

سید پژمان شیرمردی افزود: ما توانستیم  در یک شبکه دانشی و با سرعت زیاد، دقت فوق‌العاده و استفاده از نیروهای جهادی در صنعت هسته‌ای کشور تجهیزات پرتودهی را بومی‌سازی کنیم. 

وی ادامه داد: نقاطی که دارای ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی و جزو قطب‌های لجستیک کشور بودند برای نصب سامانه‌های پرتودهی انتخاب شدند. 

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امروز دو سامانه بزرگ را در خراسان رضوی را خواهیم داشت، اولین سامانه مبتنی بر امواج ماکروویو برای حذف آفات از محصولات کشاورزی است و در گام دوم شروع فرآیند ساختمانی ساخت راکتور استخری پرتودهی محصولات کشاورزی را داریم که ان‌شاءالله ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بیش از نیمی از نیروگاه‌های کشور تجدیدپذیر است 

وزیر نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز طرح‌های متعددی در حوزه آب و برق در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حوزه آب و برق در شروع دولت با معضلات و ناترازی‌های قابل توجهی روبرو بودیم، در حوزه برق با یک برنامه‌ریزی گسترده در دو محور توسعه ظرفیت نیروگاهی و همچنین مدیریت مصرف اقدامات قابل توجهی انجام شد که حاصل آن افزایش بیش از ۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور و همچنین شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر بود که در مجموع از ۳۱ هزار مگاوات هم فراتر می‌رود. 

علی‌اکبر محرابیان افزود: از ۲۲ مگاوات نیروگاهی که در نقاط مختلف کشور در دست ساخت داریم، بیش از نیمی از آنها نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند، در نیروگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده چهار واحد آن‌ها مربوط به خراسان رضوی است که دو نیروگاه آن در گذشته وارد مدار شده‌اند و امروز طی این مراسم دو واحد نیروگاهی راشد تربت و سبزوار نیز به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی این نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه راشد تربت سرعت بسیار قابل توجه این نیروگاه در مراحل ساخت و نصب بوده است، عملیات نصب نیروگاه راشد در آبان ماه ۱۴۰۲ شروع شد و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ما شاهد سنکرون شدن این نیروگاه بودیم که الحمدلله این سرعت باعث شد که این نیروگاه‌ها را برای اوج مصرف تابستان استان داشته باشیم تا به مدیریت مصرف کمک کند. 

وزیر نیرو با بیان اینکه در حوزه آب نیز اتفاقات خوبی در کشور و استان خراسان رضوی افتاده است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در سه سال گذشته خشکسالی بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته است و از نظر کاهش بارش شاهد رکوردهای بسیار سهمگینی بودیم، به‌گونه‌ای که اگر همکاران ما به‌ویژه استاندار محترم، مدیران حوزه آب و آبفا استان و مشهد تلاش نمی‌کردند حتما دچار نابسامانی جدی در تأمین آب می‌بودیم، اما الحمدلله با انواع پروژه‌های توسعه‌ای و مدیریتی که اجرا کردیم، هیچ‌گونه تأثیری را از این خشکسالی‌ها در سطح جامعه شاهد نبودیم. 

محرابیان عنوان کرد: یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌ها این بود که بتوانیم از محل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آب تصفیه شده بهداشتی با بالاترین کیفیت را به بخش صنعت استان منتقل کنیم و ما به‌ازای آن بتوانیم از آب منابع زیرزمینی با کیفیت بسیار خوب در بخش شرب استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه مسئله مشهد به این پروژه‌ها وابسته نیست و برای این شهر دو پروژه مهم را در دست اجرا داریم، خاطرنشان کرد: پروژه سد شوریجه که در مرز کشور و بر روی کشف‌رود قرار دارد ا پروژه‌هایی است که امیدواریم تا پایان سال شاهد آبگیری این سد بسیار مهم باشیم، همچنین پروژه انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد نیز پروژه ترکیبی مهمی است. 

وزیر نیرو یادآور شد: امروز پروژه‌های انتقال آب سد تبارک به قوچان نیز به‌بهره‌برداری می‌رسد و در این مورد جا دارد از حمایت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان که همواره یار و پشتیبان ما بودند، تقدیر و تشکر کنم. 

پیشرفت ۳۰ درصد ساخت بیمارستان شهرک شهید رجایی  

استاندار خراسان رضوی نیز در ابتدای این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، گفت: سفر دوم ظرفیتی بود که ما برای آن به‌شدت کار می‌کردیم که هماهنگی‌ها به سرانجام برسد، اما متأسفانه نشد و این توفیق را نداشتیم که در خدمت رئیس جمهور شهید در سفر دوم به خراسان رضوی باشیم، اما راه او همچنان ادامه دارد. 

یعقوبعلی نظری خاطرنشان کرد: در سفر اول رئیس جمهور ۱۸۰ مصوبه به مبلغ ۲۶.۵ همت تصویب شده بود که تاکنون ۱۳۱ پروژه محقق شده یا در حال اجراست که نمره پیشرفت آنها هم حدود ۶۱ درصد است، ۵۱ درصد اعتبارات این پروژه‌ها از محل اعتبارات عمومی جذب شده است. 

وی با بیان اینکه ۲۸ کلان مسئله در حوزه زیرساخت، اقتصادی و اجتماعی احصاء کرده‌ایم، افزود: برهمین مبنا نیز برنامه‌های عملیاتی خودمان را ذیل سند تحول دولت اما با نگاه پروژه‌محور تنظیم کرده‌ایم. 

استاندار خراسان رضوی متذکر شد: مسئله آب و تنش آبی در استان خراسان رضوی با توجه به خشکسالی‌ها بسیار جدی است، اما اثر مردمی پیدا نکرد، بحث انتقال آب، جایگزینی، رواناب‌ها به‌ویژه در مدیریت مصرف از موضوعات مهم ماست که همچنان در دستورکار داریم. 

نظری ادامه داد: ناترازی برق کشوری است اما ما هم درگیر این مشکل بودیم، از ابتدای دولت چهار نیروگاه با نیروگاه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود در استان ایجاد کردیم که حدود ۷۰۰ مگاوات برق به شبکه استان تزریق می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در زمینه تولید برق خورشیدی از ۱۷ به ۵۴ مگاوات رسیده‌ایم که این پروژه‌ها در حال بهره‌برداری است، گفت: بزرگترین نیروگاه برق بادی به میزان ۲۰۰ مگاوات امروز به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین عملیات اجرایی تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی نیز امروز در کاشمر آغاز می‌شود. 

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: استان ما نزدیک به ۱۲ هزار کلاس به نسبت میانگین آموزشی سالانه کشور کمبود داشت که طی سه سال گذشته چهار هزار کلاس ساخته شد و عملیات اجرایی ساخت پنج هزار کلاس دیگر را نیز چند روز پیش آغاز کردیم. 

نظری متذکر شد: در زمینه ناپایداری گاز در ۱۴۰۱ مشکلات زیادی در تربت جام داشتیم، چرا که شبکه گازرسانی ما ناقص بود، برای تکمیل این شبکه دو خط گازرسانی تربت حیدریه و صالح آباد به تربت جام اجرایی شد. 

وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا پایان ۱۴۰۳ یک روستاهای بالای ۲۰ خانوار هرچند با سرانه مصرف بالا بدون گازرسانی نماند. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم که در آینده نزدیک خراسان رضوی عقب‌ماندگی‌های درمانی خود را جبران کند، خاطرنشان کرد: استان ما سه هزار تخت بیمارستانی به نسبت سرانه جمعیت کمبود داشت، بیمارستان ۵۴۰ تختی شهرک شهید رجایی با پیشرفت نزدیک به ۳۰ درصد در دست اجرا است و امیدواریم در هفته دولت این بیمارستان به بهره‌برداری برسد. 

نظری با بیان اینکه نزدیک به ۱۶۰ هزار مسکن از پی‌ریزی تا تکمیل در دست ساخت داریم، گفت: طی یکی دو ماه آینده که مرحله جدید واگذاری زمین به مردم را انجام می‌دهیم، نزدیک به ۲۰۰ هزار خانه در حال ساخت خواهیم داشت که بیشتر آن‌ها توسط مردم ساخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه فرسودگی راه‌های و نقاط حادثه‌خیز خراسان رضوی نیز از معضلات جدی شبکه راه‌های خراسان رضوی است، عنوان کرد: در ارتباط با کیفی‌سازی راه‌های استان طی سه سال یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده آسفالت کردیم، چرا که خراسان رضوی استانی ترانزیتی و صادراتی است. 

استاندار خراسان رضوی از بازنگری یک هزار و ۱۱۳ طرح هادی طی یکسال در روستاهای استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری خراسان رضوی ۶.۳ درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳ درصد است. 

نظری جلب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۲۱۰ پروژه، احیای حدود ۵۸۲ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی و رشد تولید ۴۶ درصدی در تولید ۴۳ قلم کالا را از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان مطرح کرد و گفت: تولیدات کشاورزی ما از ۶ به ۷.۵ میلیون تن با وجود چالش‌های موجود کشاورزی در سطح کشور رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.