انتخابات

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 993998

جهاد تبیین حماس از منبر حج

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه

یک روز پس از انتشار پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت کنگره بزرگ و پرشکوه حج، سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز پیامی در این زمینه صادر کرد.

«ابوعبیده» در این خطابه، حجاج بیت‌الله‌الحرام را دعوت کرد در مشاعر مقدسه و هنگام اقامه مناسک حج، برادران خود در فلسطین را از یاد نبرند، چراکه به اعتقاد وی، این امر فرصتی را فراهم می‌کند تا به امت ۲میلیاردی مسلمانان واقعیت نبرد با دشمن صهیونیستی که به مسجدالاقصی تعرض کرده را تبیین و یادآوری کند.

اگر پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج خانه خدا به عنوان نقشه راه و قطب‌نما برای حرکت مسلمانان در مواجهه با دشمن صهیونیستی و اینکه فلسطین مسئله اصلی است را گوشزد می‌کند، اقدام سخنگوی گردان‌های قسام در صدور چنین پیامی از چند منظر مهم است. نخست، حرکت ابوعبیده نوعی نقطه‌زنی با استفاده از فرصت حج محسوب می‌شود، چراکه با یادآوری مهم‌ترین درد جهان اسلام، آن هم در بزرگ‌ترین مناسک دینی مسلمانان، پیام مورد نظر را منتقل خواهد کرد. به اعتبار آنکه بیش از هشت ماه از جنگی گذشته که نزدیک به ۳۸هزار  شهید و بیش از ۸۶هزار زخمی بر جا گذاشته، افکار عمومی این روزها به ضرر رژیم صهیونیستی است و کنگره حج امکانی برای تشدید و مدیریت فشار بر اشغالگران بوده و می‌تواند به وحدت موضع کشورهای اسلامی در این زمینه کمک کند. از سوی دیگر، حضور میلیون‌ها مسلمان در این آوردگاه می‌تواند پشتوانه بزرگ برای مردم غزه محسوب شود و هر کدام از این حجاج هم خود می‌توانند همانند سفیر در حمایت از ملت مظلوم غزه عمل کنند. 

دوم، تأکید ابوعبیده بر ضرورت آگاهی ۲ میلیارد مسلمان از واقعیات غزه نیز قابل توجه است. این مسئله در ادامه رهنمودهای امام خمینی(ره) بنیان‌گذار بزرگ انقلاب اسلامی که می‌فرمود: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می‌ریختند او (اسرائیل) را سیل می‌برد. بیان ابوعبیده تأیید نقش راهبردی و راهبری ایران در موضوع فلسطین است، موقعیتی که با توجه به تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در تحولات کنونی و حمایت از مردم غزه از سوی مسلمانان هم مورد تأیید و پذیرش است. همزمان، اجتماع مسلمانان برای اجرای مناسک حج می‌تواند با آگاهی‌بخشی، نزدیک به ۲میلیارد مسلمان را به عنوان پشتوانه با این مسئله همراه کرده و پایان رژیم صهیونیستی را رقم بزند. 

سوم اینکه ابوعبیده با ارسال پیام، آن هم در شرایط فعلی و تجمع مسلمانان در منا و عرفات، از این فرصت به عنوان منبری برای آگاهی مردم استفاده کرده تا ضمن ایجاد شرایطی، مسلمانان با اقتدار کامل به موضوع غزه جذب شده و به کمک فلسطین بشتابند. او فرصت حج را در راستای جهاد تبیین و بیان آنچه این روزها در غزه می‌گذرد غنیمت شمرده، چراکه هرگونه حمایت مادی، معنوی و لجستیکی که از سوی امت اسلامی روانه فلسطین شود برای این مردم رنج‌کشیده بسیار کمک‌کننده و راه‌گشا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.