نماینده مجلس تصریح کرد: اقدامات خوبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور و صرف درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان شروع شده است. در دولت سیزدهم مالیات در خدمت توسعه خدمات قرار گرفت و به پشتوانه درآمدهای مالیاتی بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در حوزه بهداشت و درمان جبران شد.

پتروشیمی‌ها در پرداخت مالیات‌ و مسئولیت‌های اجتماعی‌ کوتاهی کرده‌اند/ تمرکز بر مالیات ستانی معادن

مالیات یک منبع پایدار درآمد برای دولت‌ها محسوب می‌شود. از سوی دیگر، مالیات‌ها یک ابزار به شمار می‌روند. دولت می‌تواند با استفاده از این ابزار، سرمایه‌ها را به بخش‌های مولد اقتصاد سوق دهد و از سوداگری جلوگیری به عمل آورد.

ما تا قبل از دولت سیزدهم استفاده درستی از مالیات‌ها نداشتیم. به اندازه‌ای درآمدهای مالیاتی کشور ناچیز بود که حسابی روی آن‌ها باز نمی‌کردیم و اتکای خود را بر درآمدهای نفتی گذاشته بودیم. تحریم‌ها به ما یادآوری کرد که درآمدهای نفتی ثباتی ندارند و منبع خوبی برای بودجه‌ریزی به حساب نمی‌آیند.

دولت سیزدهم در راستای از بین بردن پاشنه آشیل کشور مبنی بر اتکای صرف به درآمدهای نفتی به سمت اصلاح نظام مالیاتی کشور رفت. در این زمینه، با چالش‌هایی روبرو بودیم. برخی مودیان که به فرار مالیاتی عادت کرده بودند، تمایلی به شفاف‌ شدن وضعیت و پرداخت مالیات حقه نداشتند.

به هر حال، اصلاح نظام مالیاتی کشور پیش رفت. به حدی که درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته به بیش از 800 هزار میلیارد تومان رسید. از این درآمدها در زمینه بهداشت و درمان، حمل و نقل و امور دیگر بهره گرفتیم.

یکی از بخش‌هایی که برای مالیات‌ستانی باید بر آن تمرکز کنیم، معادن است

علاوه بر اینکه، درآمدهای مالیاتی برای امور جاری کشور به کمک‌مان آمدند، در امور زیربنایی نیز کمک‌کننده بودند. نظرات جعفر پورکبگانی، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم را در ادامه در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و به کار انداختن آن‌ها در زمینه ارائه خدمات به مردم می‌خوانید.

پورکبگانی با اشاره به این موضوع که رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمدهای مالیاتی اقدام مثبتی است، تصریح کرد: در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور رخ داد. قبلاً فقط به اخذ مالیات از کسانی اقدام می‌کردیم که به سهولت اطلاعات‌شان در دسترس بود و شفافیت داشتند. با اصلاحاتی که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، گام‌های مثبتی در حوزه مالیات‌ستانی برداشتیم.

وی ادامه داد: قبلاً کسانی که درآمدهای بالایی داشتند و از توان مالیات‌دهی خوب برخوردار بودند، از دادن مالیات طفره می‌رفتند. یکی از بخش‌هایی که برای مالیات‌ستانی باید بر آن تمرکز کنیم، معادن است. باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که از این بخش مالیات حقه را دریافت کنیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات دولت سیزدهم در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور و گرفتن مالیات حقه از همگان مثبت ارزیابی می‌شود. اما هنوز این روند تکمیل نشده است و باید ادامه پیدا کند.

پتروشیمی‌ها در بخش مالیات‌دهی و مسئولیت‌های اجتماعی‌شان کوتاهی کرده‌اند

پورکبگانی گفت: مقام معظم رهبری طی چندین سال گذشته بر لزوم برداشتن اتکا از درآمدهای نفتی در امور جاری کشور تأکید کرده‌اند. طی سالیان گذشته، ما مسئولان شنونده این امر بودیم، اما عمل‌کننده نبودیم. در دولت سیزدهم این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین صنایع کشور پتروشیمی‌ها هستند. این صنایع در بخش مالیات‌دهی، عرضه محصولات نهایی و مسئولیت‌های اجتماعی‌شان کوتاهی کرده‌اند. یقیناً قصورهایی در این زمینه وجود داشته است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمینه اقداماتی مانند تکمیل پروژه‌های ناتمام بیمارستانی و بهداشتی در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام گرفت. بهره‌برداری از 17 هزار تخت بیمارستانی نیز در دولت سیزدهم مثبت ارزیابی می‌شود.

در حوزه انتخابیه بنده، مردم برای یک سی‌تی‌اسکن باید به استان دیگری مراجعه کنند

پورکبگانی گفت: نیاز است در زمینه ارائه خدمات موضوع عدالت را بیشتر مدنظر قرار دهیم. به طور مثال، در حوزه انتخابیه بنده، مردم دیلم برای یک سی‌تی‌اسکن و یا ام‌آرآی ساده باید به استان دیگری مراجعه کنند. از درآمدهای مالیاتی برای ایجاد عدالت در این حوزه‌ها می‌توانیم بهره ببریم. به نحوی که مردم تمامی شهرها و روستاها از امکانات مطلوبی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم روند بهبود خدمات بهداشت و درمان شروع شد. اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و باید روندها ادامه پیدا کند. ما به لحاظ خدمات بهداشتی عقب‌ماندگی های زیادی داشتیم که در دولت سیزدهم سعی شد، این مسائل پوشش داده شود.

پورکبگانی گفت: دریافت مالیات حقه از همگان امری ضروری است و به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم فاصله گرفتن از بودجه نفتی تأکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور و صرف درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم شروع شد و این روند باید ادامه پیدا کند. در دولت سیزدهم مالیات در خدمت توسعه خدمات و افزایش رفاه مردم قرار گرفت و به پشتوانه درآمدهای مالیاتی بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم جبران شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.