انتخابات

یک پژوهشگر حوزه علمیه به بررسی نقش مناسک حج و تأثیر آن در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج) پرداخت و گفت: روح حج همان معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) است که باید حاصل شود.

مناسک حج چه تأثیری در زمینه‌سازی ظهور دارد

حجت‌الاسلام محمدکاظم جواهری طیب، پژوهشگر مهدویت حوزه علمیه در همدان،  با بیان اینکه یکی از مهمترین اعمال سیاسی و عبادی در دین مبین اسلام حج است، اظهار کرد: این عمل عبادی بر هر کس که توانایی مالی دارد و مانعی برای تشرف او به حج مانند خطر راه، صحت و سلامتی در جسم وجود ندارد یک‌بار در طول عمر واجب می‌شود.

خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه آل‌عمران آیه ۹۷ به این موضوع مهم اشاره و فرموده است «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا برای خدا، حج آن خانه بر کسانی که قدرت رفتن به آن را داشته باشند واجب است»؛ در این ایام که ماه ذی‌الحجه است از همه نقاط جهان مسلمانان با هر زبان و نژادی در این آیین شرکت می‌کنند و به ندای خداوند متعال در این آیه شریفه لبیک می‌گویند.

این آیین عبادی و سیاسی عظیم و انسان‌ساز یادآور توحید و الهام‌بخش معاد است که روزی در رستاخیز همه مردم باید در صحرای قیامت جمع شوند و دیگر در آنجا نژاد، ملیت، رنگ پوست و منطقه جغرافیایی مطرح نیست و همه در محضر خداوند حاضر می‌شوند و پاسخگو اعمال خویش هستند. حال این نکته مهم مطرح است که این اجتماع عظیم مردمی در ایام حج چگونه می‌تواند زمینه‌ساز ظهور حجت خدا یعنی امام عصر(عج) شود و چگونه می‌توان با حج ابراهیمی با امام زمان(عج) پیوند ایمانی و قلبی ایجاد کرد.

حضرت زهرا(س) از پدر بزرگوارشان رسول خدا(ص) نقل کردند که حضرت رسول(ص) فرمودند «مَثَل امام مَثَل کعبه است که بر گردش بچرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد.» این کلام نورانی پیامبر(ص) راه را برای ما مشخص می‌کند که جایگاه امام معصوم(ع) در جامعه به‌ویژه امام زمان(عج) چقدر ارزشمند است که مردم باید بیایند بر گرد امام زمان(عج) خود بچرخند و از علم و کلام و راهنمایی‌های او استفاده کنند و از گمراهی و ضلالت نجات پیدا کنند نه اینکه مردم منتظر باشند امام سراغ آنها بیاید، مانند آب گوارا که شخص تشنه باید بجوید و بنوشد تا نجات پیدا کند.

نتیجه می‌گیریم ما باید دنبال امام زمان(عج) برویم و زمینه ظهورش را فراهم کنیم زیرا امام زمان(عج) آمدنی نیست بلکه آوردنی است. این همه سال که از غیبت کبرای حضرت می‌گذرد ما هنوز درگیر مسائل مادی و امور دنیوی هستیم و غافلیم که امام زمان(عج) همیشه به یاد ما هستند. خود حضرت در کتاب کمال‌الدین و تمام النعمه فرمودند «ما هیچ وقت از احوال شیعیان خود غافل نیستیم و آنان را از یاد نبردیم و یاد آنها همیشه در خاطر ماست.»

اگر لحظه‌ای زمین از وجود نازنین امام زمان(عج) خالی شود یا از او ما غافل شود، دشمنان ما را از بین می‌‎برند و زمین را می‌بلعند. بنابراین ایام حج بهترین فرصت است که بین امام زمان(عج) و مردم این رابطه عاطفی و معنوی ایجاد شود و مردم بتوانند به حضرت نزدیک شوند. به عبارت دیگر حج بهترین فرصت برای ایجاد رابطه پدری و فرزندی بین حجاج و حتی شیعیان با پدر دلسوزشان امام زمان(عج) است که او را بشناسند و نسبت به او معرفت ایجاد کنند.

حضرت هر ساله در ایام حج حاضر می‌شوند و همراه مردم اعمال حج را انجام می‌دهند و ممکن است خیلی‌ها امام زمان(عج) خود را ببینند ولی نشناسند. حج بدون ولایت و طواف بدون معرفت به امام زمان(عج) حج کاملی نیست و بی‌ارزش و فاقد اعتبار است. روح حج همان معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) است که باید حاصل شود. کعبه خود سنگ نشانی است که ره گم نشود. حاجی احرام دگر بند و ببین یار کجاست.

رفتن به طواف کعبه بدون شناخت و معرفت به جایگاه امام زمان(عج) و بدون شناخت و معرفت در عرفات حاضرشدن انسان را در مسیر نور و مهدویت قرار نمی‌دهد، کسی که در منا قربانی می‌کشد باید همراه با قربانی‌کردن هواها و هوس‌هایی که بلکه حتی فداکردن جان در مسیر معرفت و تحقق ظهور قدم بردارد.

در رمی جمرات که انجام می‌شود باید صفات بد اخلاقی و صفات رذل انسانی هم که باعث دوری از امام خود می‌شود، رمی جمرات شوند تا حاجی به چشم امام خود بیاید. حاجی باید در سعی بین صفا و مروه نیت این باشد که در تحقق ظهور و تعجیل در ظهور امام تمام سعی و کوشش خود را هم انجام دهد.

اگر همه کسانی که اینگونه به خانه خدا مشرف شوند و اعمال را انجام دهند بعد معرفت به امام زمان(عج) حاصل شود دیگر دست به دنیا بلند می‌کنند و صدا می‌زنند «اللهم عجل لولیک الفرج»؛ علی بن ابراهیم بن مهزیار بیست سفر حج به ذوق زیارت امام خود عازم حج شد ولی توفیق زیارت حضرت را پیدا نکرد. در سفر بیستم عرض داشت یا صاحب الزمان(عج) من به ذوق زیارت شما بیست سفر آمدم ولی وقتی شما را ندیدم چه فایده. در همان سفر بیستم تشرف حاصل شد و امام زمان(عج) او را در آغوش گرفت و سه روز هم مهمان خیمه حضرت بود.

حضرت به پسر مهزیار فرمود من همان سفر اول منتظرت بودم چرا نیامدی، عرض کرد راهنما نداشتم، حضرت فرمود راهنما هم بود و مانع سر راه تو نبود ولی بخاطر چند عامل مهم توفیق زیارت ما به تأخیر افتاد. اول اینکه حب دنیا در وجود تو و قلب تو و حب به مال دنیا در وجود تو نمی‌گذاشت به حضور ما شرفیاب شوی. دوم اینکه از احوال همسایگان و فقرای دور و اطراف خودت غافل بودی و به آنان رسیدگی نمی‌کردی. بنابراین بیست سفر آمدی تا توفیق زیارت ما شامل حالت شد.

نتیجه اینکه یک سری صفات و ویژگی‌های بد اخلاقی و انسانی باعث ایجاد فاصله بین منتظر امام و حضرت می‌شود تا این موانع برطرف نشود توفیق زیارت هم حاصل نمی‌شود و حتی باعث دورترشدن انسان از امام زمان(عج) خود و غفلت از دعا و تحرک برای تحقق ظهور می‌شود.

به این نتیجه می‌رسیم حج بهترین فرصت برای شناخت و معرفت نسبت به جایگاه ولایت و امامت حضرت است، اینکه اعمال انسان او را به خدا و امام زمانش نزدیک کند و روح شناخت و معرفت به امام زمان(عج) در انسان تجلی پیدا می‌کند و اگر همه حجاج و حتی شیعیان با این نگاه اعمال را انجام دهند و معرفت خود را بالا ببرند ظهور حضرت زودتر اتفاق می‌افتد.

عاطفه ابرار پیراسته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.