انتخابات

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به اینکه حوزه علم و فناوری در دیپلماسی همسایگی و ارتباط با کشورهای دولت در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه شهید رئیسی بود گفت: در نتیجه این راهبرد صادرات شرکتهای دانش بینان ظرف دو سال به بیش از 2 میلیارد دلار رسید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از دو و نیم میلیارد دلار رسیده است

یه گزارش خبرنگار قدس آنلاین: معاون علمی دئیس جمهور با بیان اینکه آیت الله رئیسی نگاه جامعی به حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان داشتند به نحوی که برای اولین بار در دولت سیزدهم عنوان اقتصاد دانش بنیان به معاونت علمی اضافه شد، اظهار داشت: بعد از ٢ دهه حمایت رهبری از جنبش نرم افزاری و ایجاد شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری انتظار مردم این بود که اثر این حمایت ها در زندگی شان مشخص شود و در همین راستا معاونت علمی در حوزه های مختلف انرژی، آب محیط‌زیست، سلامت، تجهیزات پزشکی و معدن ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان طراحی کرد و شروع به انجام دادن پروژه های بزرگی برای توسعه شرکت ها و محصولات دانش بنیان و فناورانه کرد.

دهقانی فیروز آبادی خاطرنشان کرد: رییس جمهور شهید همچنین تاکید داشتند که در حوزه دستاوردهای فناورانه برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم و به همین منظور ستادهای معاونت علمی بر مبنای فناوری نوظهور بازآرایی شد که تاثیراتش را در ۵ حوزه تشریح می کنم.

تشکیل سه سازمان  علمی در دو لت سیزدهم

وی با اشاره به اینکه نخستین تاثیر ایجاد و ارتقا ساختاری و نهادی بود حوزه فناوری و دانش بنیان‌ها این بود که در دولت شهید رییسی صاحب بنیاد علم شدیم.، اضافه کرد: سازمان تعاملات بین المللی بعد از ۷ سال ابلاغ توسط شهید رئیسی شد، همچنین تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی تصویب و شورای راهبری در سطح معاون رییس جمهور تشکیل شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور  یادآور شد: دومین تاثیر ایجاد و ارتقا ظرفیت های قانونی بود که بر همین اساس قانون جهش تولید به تصویب رسید و به نظر می‌رسد این اجرای درست قانون می‌تواند در سال های پیش رو ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تضمین کند.

دهقانی گفت: در برنامه هفتم توسعه ۶ حوزه فناوری پیشرفته به طور مشخص نام برده شده است و برای حوزه های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم وفناوری های شناختی، زیست مهندسی و مواد پیشرفته ظرفیت قانونی ایجاد شده است.

رشد سه برابری ارزش شرکتهای دانش بنیان

وی محور سوم را ارتقا کمی ‌کیفی در حوزه فناورانه عنوان کرد وافزود: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و ۲ هزار شرکت خلاق داریم که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. همچنین امروز ۳۹۰ هزار نفر در شرکت ها مشغول به کار هستند در حالی که در سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال در شرکت ۲۱۲ هزار نفر بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اعلام کرد که فروش شرکت های دانش بنیان از ۲۲۴ همت در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ همت در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی تعریف پروژه های کلان را چهارمین محور عنوان کرد و گفت: رییس جمهور شهید تاکید داشتند که در زمینه تجهیزات و یا کالای دانش بنیانی که در داخل کشور وجود دارد نباید تامین خارجی شود که همین نگاه منجر به تعریف پروژه های کلان در وزارتخانه ها مثل وزارت نفت شد. در دولت سیزدهم شاهد افزایش ۵ برابری پروژه های بار اول با دستگاه ها بودیم.

صادرات دانش بنیان به دو و نیم میلیارد دلار رسید

دهقانی ادامه داد: از سوی دیگر دولت سیزدهم به دنبال سیاست توسعه روابط با همسایگان بود و در این مسیر همراه کردن معاونت علمی گفتمان اصلی بود. صادرات دانش بنیان ها در سال ۱۴۰۰، ۲۹۵ میلیون دلار بوده که به ۲.۵۱ میلیارد دلار طی ۳ سال رسیده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه علم وفناوری را راه اندازی برخی نهادهای واسط تاثیرگذار عنوان کرد و بنیاد ملی علم ایران، سازمان تعاملات بین‌المللی، سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان‌ نهاد عالی در سطح رئیس جمهور را از آن جمله نام برد و افزود: به عنوان مثال سازمان تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت جدی از صادرات دانش بنیان ها پس از گذشت ۸ سال در اسفند سال ۱۴۰۲ با ابلاغ شهیدرئیسی راه اندازی شد.

وی همچنین یکی دیگر از دستاوردهای بسیار مهم دولت سیزهم را پیگیری تصویب قانون جهش دانش بنیان توسط مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: متخصصان معتقدند اجرای ۱۰ ساله این قانون می تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را ارتقا دهد.

شتاب‌گیری بازگشت نخبگان به کشور
رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری به موضوع نخبگان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۲۴۲ متخصص دانش‌آموخته مقیم خارج از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا با کشور همکاری می‌کردند. یکهزار و ۱۹۱ نفر نیز تا سال ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف با کشور همکاری داشته اند.

وی در خصوص بازگشت نخبگان به کشور گفت: در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۱۹۱ نفر از متخصصان و ‌نخبگان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند. این درحالی است که در طول سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ یعنی ۶ سال  تعداد بازگشت متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر بوده است.

دهقانی در ادامه تدوین و تصویب آیین نامه جامعی در حمایت از نخبگان برای استخدام و حمایت های تخصصی و بورس نخبگان را ازدیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در معاونت علمی سامانه ای به نام کانکت برای ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور وجود دارد که در این دوره ارتقا یافته و بودجه آن نیز چهار برابر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.