معاون علمی رئیس جمهور گفت:توسعه روابط همسایگی و همراه کردن معاونت علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی گفتمان‌ها در سفرهای خارجی، موجب افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول ۳ سال دولت سیزدهم از ۲۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار شد.

نهادهای پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری علمی و فناورانه هیئت دولت که امروز و در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، از تأکید شهید رئیسی بر برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای دستاوردهای فناورانه گفت و افزود: رئیس جمهور شهید تاکید داشتند که در حوزه دستاوردهای فناورانه برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم و به همین منظور ستادهای معاونت علمی بر مبنای فناوری‌های نوظهور بازآرایی شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در دولت شهید رئیسی صاحب بنیاد علم شدیم. سازمان تعاملات بین‌المللی بعد از ۷ سال ابلاغ شد و تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی تصویب و شورای راهبری در سطح معاون رئیس جمهور تشکیل شد.

دهقانی ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های قانونی را از دیگر اثرات بازآرایی ستادهای معاونت خواند و گفت: بر همین اساس قانون جهش تولید به تصویب رسید و به نظر می‌رسد این اجرای درست قانون می‌تواند در سال‌های پیش رو ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تضمین کند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه ۶ حوزه فناوری پیشرفته به طور مشخص نام برده شده است و برای حوزه‌های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم و فناوری‌های شناختی، زیست مهندسی و مواد پیشرفته ظرفیت قانونی ایجاد شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و ۲ هزار شرکت خلاق داریم که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. همچنین امروز ۳۹۰ هزار نفر در شرکت ها مشغول به کار هستند در حالی که در سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال در شرکت ۲۱۲ هزار نفر بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد که فروش شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از ۲۲۴ همت در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ همت در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سامانه کانکت وجود داشت که در این دوره ظرفیت بودجه‌ای آن ۴ برابر افزایش یافت. طی این مسیر قرار شد با هماهنگی نهادهای سربازی، ایرانیان مقیم خارج پروژه فناورانه انجام دهند که معاونت علمی از این قضیه حمایت مالی انجام دهد.

دهقانی وزارت نفت را یکی از نهادهای پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان خواند به گونه‌ای که به ارتقای ۶ برابری همکاری، به رشد ۵ برابری در تولید محصولات بار اول و ایجاد بازار چند میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها منجر شد.

معاون علمی رئیس جمهور به تعاملات خارجی در پی موفقیت‌های سیاست خارجی و همکاری های همسایگی دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: توسعه روابط همسایگی و همراه کردن معاونت علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی گفتمان ها در سفرهای خارجی و در دیدارها، موجب افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول سه سال دولت سیزدهم از ۲۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.