انتخابات

برخی از افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه برای سرگرمی و خنده اقدام به آزار و شکنجه دیگر موجودات زنده می کنند و چنین عملی از سوی صاحب نظران و کارشناسان امر یکی از اختلال های روانی و جامعه ستیزی به شمار می رود که فرد با آسیب و آزار حیوانات، لذت می برد.

روزگار تلخ سنجاب ایرانی با بازی تلگرامی / حیوان آزاری به بهانه بازی همستر!

بازی همستر هنوز هم جز بحث‌های داغ این روزها در میان اغلب مردم کشور به خصوص است. در این میان چند روز پیش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از مردی که سنجابی را بدست گرفته و می گوید موجودی که ۸۰ میلیون نفر دنبال آن می گردند همین است و سپس سر و دهان این موجود بی آزار را گرفته و آن را بر صفحه گوشی‌اش می کوبد دست به دست شد. در این ویدئو فرد به نوعی از سنجاب واقعی تقاص ضربه هایی که توسط انگشتانش زده شده را می گیرد.

گفته می شود یکی از دلایلی که عنوان این بازی را همستر گذاشته‌اند ضربه زدن به صفحه نمایش گوشی برای بدست آوردن توکن، یادآور حرکات سریع و چابک همستر در طبیعت است.

برمبنای تحقیقات انجام شده سیستم عصبی-مرکزی انسان ها و پستانداران شبیه هم است یعنی واکنش و عکس العمل آنها به درد باهم یکسان است و از آنجا که سنجاب هم از رده پستانداران است برخوردی که در این ویدیو مشاهده می کنید منجر به درد و ضربه به این حیوان شده است.

برخی از افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه برای سرگرمی و خنده اقدام به آزار و شکنجه دیگر موجودات زنده می کنند و چنین عملی از سوی صاحب نظران و کارشناسان امر یکی از اختلال های روانی و جامعه ستیزی به شمار می رود که فرد با آسیب و آزار حیوانات، لذت می برد.

در اواخر ماه گذشته نیز خبری در رسانه‌ها با موضوع بازی همستر و حیوان آزاری در استان کردستان  منتشر شد و این خبر واکنش‌های زیادی را هم در پی داشت. اما از این موضوع زمانی نگذشته است که باز هم در فضای اینستاگرامی کلیپی با همین مضمون منتشر شده است.

سنجاب معروف ایرانی

سنجاب ایرانی با نام علمی ( Sciurus anomalus) گونه‌ای از جوندگان است. زیستگاه این سنجاب جنگل‌های بلوط زاگرس است و معمولاً درختان بلند و کهنسال بلوط را به درختان کوتاه و پرشاخ و برگ برای زندگی ترجیح می‌دهد. سنجاب ایرانی جثه‌ای متوسط، دمی بلند و پشمالو دارد که از نصف طول بدن بلندتر است، رنگ موهای سر و سطح پشتی دم این حیوان قرمز حنایی و سطح زیرین دم روشن ‌تر است.

سنجاب به‌ دلیل رفتار تغذیه‌ای خاص، به تکثیر درختان جنگل کمک زیادی می‌کند. این گونه سنجاب در مناطقی از رشته کوه‌های زاگرس زندگی می‌کند که هنوز در آنها درختان بزرگ بلوط باقی مانده است، زیرا میوه‌ بلوط، غذای اصلی این پستاندار است. آنها میوه‌های بلوط را جمع ‌آوری کرده و در شکاف صخره‌ها، درون تنه‌ پوک درخت‌ها و به خصوص زیر خاک مخفی می‌کنند و در فصل زمستان که دیگر بلوطی روی درختان باقی نمانده است، به جستجوی آنچه زیر خاک دفن کرده ‌اند می‌پردازند؛ اما نمی‌توانند همه‌ آن‌ها را پیدا کنند، به این ترتیب دانه‌هایی که پنهان مانده‌اند در بهار جوانه زده و درختان جدیدی شکل می‌گیرند.

تمامی جانوران و گیاهان به نوعی در چرخه حیات نقش دارند، بطوریکه اگر یکی از گونه‌ها را از دست بدهیم چرخه طبیعی حیات در جنگل‌ها دچار نقصان می‌شود و ممکن است گونه‌ای دیگر در حالت ازدیاد بیش از حد قرار گیرد. جمعیت سنجاب ایرانی متاسفانه ‌بعلت آفت و قطع بی ‌رویه درختان، جمع ‌آوری میوه‌های بلوط توسط مردم و اسارت این جاندار زیبا توسط شکارچیان به ‌منظور فروش به ‌شدت در حال کاهش بوده و نسل این حیوان رو به نابودی است. زمانی می‌توانیم اکوسیستمی پویا داشته باشیم که همه گونه‌ها در کنار هم به حیاتشان ادامه دهند.

در ایران اغلب دو نوع سنجاب درختی شناخته شده است که یکی سنجاب ایرانی یا سنجاب زاگرس و دیگری سنجاب بلوچی یا سنجاب نخل نام دارد، نسل سنجاب ایرانی به دلیل تخریب زیستگاه‌هایشان و نیز عوامل انسانی به سرعت در حال کاهش است ولی سنجاب‌های بلوچی به دلیل زندگی در میان نخلستان‌های جنوب و جنوب شرقی کمتر در معرض تهدید قرار دارند. در منطقه 'راسک' بلوچستان، مردم بر این باورند که سنجاب بلوچی با خوردن حشرات مضر و انتقال گرده‌ها موجب باروری بیشتر نخلستان می‌شود. همین باور موجب احترام مردم به این دسته از حیوانات و مراقبت بیشتر از آن‌ها شده که امید است مردم زاگرس نشین نیز نه تنها از شکار این گونه زیبا اجتناب کنند بلکه سنجاب زاگرس نیز برایشان به نمادی از احترام گذاشتن به طبیعت و حیوانات تبدیل شود.

از آنجا که سنجاب‌ها جوندگان پر جنب و جوشی بوده و مدام در حال فعالیت در جنگل هستند اغلب دراثر تربیت خانگی دچار افسردگی شده و غذا نمی‌خورند و بر این اساس عمرشان کوتاهتر شده و ازبین می‌روند. سنجاب زیبای ایرانی فقط در جنگل‌های بلوط می‌تواند به بقا ادامه دهد و جنگل‌های بلوط نیز بدون جنب و جوش سنجاب‌های همیشه ایرانی‌اش لطفی ندارد.

نگهداری سنجاب ایرانی جرم است

معاون محیط زیست و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست کردستان به ایرنا گفت: سنجاب ایرانی نقش مهمی در تکثیر جنگل دارد و حیوان خانگی محسوب نمی‌شود و نگهداری از آن جرم است.

وی جنگل تراشی، آتش سوزی و تخریب جنگل را از عوامل تهدید کننده این گونه جانوری خواند و بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده سنجاب و یا اطلاع از نگهداری آن توسط افراد می‌توانند با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا یگان حفاظت این اداره کل وارد عمل شود. این گونه جانوری را نباید در هر مکانی رهاسازی کرد بلکه باید آن را در اختیار محیط زیست قرار داد یا در مناطق جنگلی اقدام به رهاسازی آن کرد.

در ماده ۱۶ لایحه حمایت از حیوانات ۲۸ مورد از جرایم حیوان آزاری تعریف شده است، که مرتکبان آنها مستوجب مجازات خواهند بود. طبق این لایحه حیوانات با وجود آنکه ناطق نیستند، اما از احساس برخوردارند از این رو آزار آنها جرم شناخته شده و مرتکب باید مجازات شود.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.