انتخابات

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.

«ممنوعیت فروش طلای دستِ دوم» تصمیمی برای حفظ منافع مردم است / با این تصمیم  بازار شفاف خواهد شد

به‌گزارش قدس آنلاین، کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران امروز اعلام کرد که پس از بررسی موضوع فروش طلای دست دوم و مستهلک در این کمیسیون و پیگیری مستمر از طریق مکاتبات و جلسات با وزارت صمت و اداره استاندارد، درخواست حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف توسط کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق انجام شد.

وی افزود: با توجه به‌اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، خوشبختانه این موضوع به‌انجام رسید و بدین ترتیب هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و جواهر در رابطه با تاثیر این تصمیم بر بازار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، اظهار کرد: ممنوعیت فروش طلای دست دوم مدت‌ها مطرح است؛ اما ممنوعیت آن فعلا به‌‍صورت سراسری نیست و برخی از اتحادیه‌ها در برخی شهرها باتوجه به‌شرایط موجود، این ممنوعیت را در استان خود اعمال کردند.

وی ادامه داد: البته سازمان صنعت و معدن در برخی استان‌ها برای فروش طلای دست دوم کد آیسیک قرار دادند که اتاق اصناف ایران درصدد است که این کد آیسیک را باطل کند، بنابراین بسیاری از اتحادیه‌ها این مسئله را به‌صورت اطلاعیه منتشر کردند.

کشتی آرای دلیل ایجاد ممنوعیت در فروش طلای دست دوم را فسادهای موجود در آن دانست و خاطرنشان کرد: بسیار مشاهده کردیم که سودجویان جنس بدل را به‌جای طلای دست دوم به‌مردم می‌فروشند به‌همین دلیل چنین تصمیمی گرفته شد.

این کارشناس بازار طلا و جواهر ادامه داد: از طرفی باتوجه به‌اینکه طلای دست دوم کد استاندارد ندارد، بنابراین از نظر سازمان استاندارد فروش این نوع طلا ممنوعیت دارد، چراکه طبق قانون سازمان استاندارد کلیه مصنوعات طلاها باید دارای کد استاندارد با تاریخ معتبر باشند و چون طلاهای دست دوم این استاندارد را ندارند، بنابراین خرید و فروش آن ممنوع است.

وی ضمن بیان اینکه البته واحدها می‌توانند طلای دست دوم خریداری کنند، تصریح کرد: این تصمیم درجهت حفظ منافع مردم گرفته شده و نه‌تنها اخلال و شوکی در بازار به‌وجود نخواهد آمد، بلکه بازار شفاف خواهد شد.

طلاهای دست‌دوم حدود ۵۰ درصد به‌بخش تولید آسیب زده است

همچنین نادربذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش از این ضمن تقاضا از مسئولان برای متوقف کردن فروش طلای دست  دوم، گفته بود که طلاهای دست‌دوم حدود ۵۰ درصد به‌بخش تولید کشور آسیب زده است، بنابراین این طلاها باید ذوب و مجدداً به‌چرخه تولید برود و به‌شکل مصنوعات جدید با مدل‌های روز و کد استاندارد وارد بازار شود، چنانچه این کار انجام شود می‌تواند مشکلات زیادی را از تولیدی‌های صنعت طلا حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.