انتخابات

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس، ویترین اقتصاد است و هر کنشی در اقتصاد نهایتا خود را روی تابلوی بازار سرمایه نشان می دهد. بر این اساس اولین، مهم ترین و فوری ترین اقدام رئیس جمهور آینده باید احیای اعتماد به این بازار باشد.

رئیس جمهور، رفتار "جزیره ای" در اقتصاد را ممنوع کند

بهنام صمدی در گفتگو با قدس آنلاین ضمن تاکید بر اینکه برای سبز شدن شاخص، انتظار نداریم دولت جدید به بازار پول تزریق کند، افزود: چند اقدام در حوزه اقتصاد کلان برای بهبود بازار سرمایه ضروری است. بی شک حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره، پیش بینی کردن اقتصاد، واگذاری دارایی ها از جمله خودروسازان و تسریع در خصوصی سازی و همچنین تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی و برقراری ارتباط حسنه بیشتر با جهان و افزایش صادرات، می تواند به احیا بازار سرمایه بینجامد اما مجموعه این اقدامات یک شبه رخ نمی دهد اما اغلب آنها طی یک سال قابل اجرا است.

صمدی در عین حال گفت: برخی سیاستها از جمله حذف قیمت گذاری دستوری به سرعت قابل اجراست و می توان فاصله قابل توجه موجود بین نرخ نیمایی و آزاد ارز را آرام آرام کاهش داد.

به باور وی قطعا حرکت به سمت حذف یارانه هایی که در اقتصاد به صورت رانتی (و نه یارانه هایی که به مصرف کننده نهایی داده می شود)، به نفع بازار سرمایه است.

صمدی افزود: متاسفانه در دولت قبل رئیس کل بانک مرکزی، جزیره ای عمل کرد و تصمیماتی گرفت که آسیبهای جدی به بورس وارد شد. بر این اساس انتظار می رود رئیس جمهور جدید در اولین روز استقرار خود برای کمک به بهبود وضعیت بورس، بخشنامه ای خطاب به اعضای کابینه صادر و صراحتا اعلام کند اجازه ندارند بدون هماهنگی با تیم اقتصادی و به صورت جزیره ای دستورالعمل یا آیین نامه صادر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین پیشنهاد می کنم شورای ثبات متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل بیمه مرکزی تشکیل شود تا در زمان  اتخاذ هر تصمیمی از جمله تغییر در نرخ بهره، با هم هماهنگ باشند و از اقدامات جزیره ای بپرهیزند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.