انتخابات

۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 996794

جایگاه و منزلت میثم تمار از منظر امام رضا علیه السلام

دکتر مرتضی انفرادی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

بیست و دومین روز از ماه ذیحجه مصادف با سالروز شهادت میثم تمار است، ایشان یکی از یاران ویژه و اصحاب سرّ امام علی علیه السلام بودند که آن حضرت وقایع آینده را بخاطر ظرفیت بالای میثم برای او بازگو می کردند.

جایگاه و منزلت میثم تمار از منظر امام رضا علیه السلام

علاوه بر رازداری میثم، اوصاف دیگری مانند مفسر قرآن بودن، محدث روایات و خطیبی توانمند از ویژگی های او بود.
حرفه و شغل میثم، خرما فروشی بود همین جهت وی را "میثم تمار" خوانده اند.
این صحابی بزرگ پیامبر در بیانات ائمه معصومین علیهم السلام بسیار مورد تکریم بود و از وی با عظمت و تجلیل یاد می کردند چنانکه امام باقر علیه السلام فرمودند: من به میثم بسیار علاقمندم؛ امام صادق علیه السلام نیز از میثم به نیکویی یاد کرده اند.

جایگاه و منزلت میثم تمار از منظر امام رضا علیه السلام


امام رضا علیه السلام نیز در روایتی به نقل از پدران معصومشان، چندین ویژگی مهم از ویژگی های میثم تمار را بیان فرموده اند:
اول اینکه وی تا پای جان به حمایت از امام علی علیه السلام پرداخت و از ولایت دفاع کرد، دوم اینکه حاضر نشد مدح دشمنان علی علی علیه السلام را بکند و سوم اینکه استقامت و پایداری و نترسیدن از شهادت از مهمترین خصلتهای او بود و چهارم اینکه تبلیغ فضائل امام علی علیه السلام را در دستور کار داشت، به عبارتی از می توان به عنوان "رسانۀ ولایت " یاد کرد و پنج اینکه حضرت علی علیه السلام چگونگی و نحوۀ شهادت میثم را برای او بیان کرده بودند.
سرانجام این صحابی جلیل القدر پیامبر و یار با وفای ولایت و امامت در سال 60 هجری و چند روز قبل از واقعه عاشورا در شهر کوفه به دست عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید و مرقد مطهرش هم اکنون در نزدیکی مسجد کوفه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.