انتخابات

۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 996956

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انجام شیمی‌درمانی سرطان پانکراس چه قبل و چه بعد از عمل جراحی برداشتن تومور، نتایج بهتری نسبت به زمانی که داروها را فقط بعد از جراحی دریافت می‌کردند، داشت.

نتایج مثبت شیمی درمانی بر سرطان پانکراس

به گزارش از مدیسن نت، محققان مرکز سرطان ییل دانشگاه کنتیکت بر آدنوکارسینوم مجرای پانکراس تمرکز کردند که ۹۰ درصد از سرطان‌های پانکراس (لوزالمعده) را تشکیل می‌دهد.

سرطان پانکراس از آنجایی که اغلب فقط در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، یکی از کشنده‌ترین انواع تومور است. همانطور که تیم تحقیق اشاره کرد، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از سرطان‌های پانکراس زمانی که تومورها هنوز قابل عمل هستند تشخیص داده می‌شوند.

برای این بیماران، شیمی درمانی به طور سنتی پس از جراحی انجام می‌شود تا به از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده کمک کند.

نتایج مثبت شیمی درمانی سرطان پانکراس

شیمی درمانی در این نوع از سرطان، یک درمان ترکیبی شامل کلسیم لوکوورین،  فلوئورواوراسیل،  ایرینوتکان هیدروکلراید و اگزالی پلاتین است. این درمان خط اول برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس متاستاتیک از سال ۲۰۱۱ بوده است.

تیمی به سرپرستی دکتر «مایکل سچینی» به این فکر افتادند که آیا انجام این شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس پیشرفته قابل عمل قبل از عمل جراحی و همچنین پس از آن، می‌تواند نتایج را افزایش دهد.

هدف این بود که حداقل ۵۰ درصد از بیماران به مدت ۱۲ ماه بدون پیشرفت سرطان زندگی کنند.

در این مطالعه ۴۶ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند که ۳۷ نفر از آنها توانستند شش دوره قبل از جراحی شیمی درمانی را قبل از جراحی و سپس شش دوره دیگر را بعد از جراحی کامل کنند. بیست و هفت نفر از بیماران تحت برداشت موفقیت آمیز تومور قرار گرفتند.

این کارآزمایی از هدف محققین فراتر رفت: ۶۷٪ از بیماران حداقل ۱۲ ماه بقای بدون پیشرفت را تجربه کردند، و ۵۹٪ حداقل به مدت دو سال پس از رویکرد شیمی درمانی دوگانه زندگی کردند.

سیچینی در بیانیه خبری توضیح داد: «ما به دنبال آن بودیم که شیمی درمانی را در رژیم درمانی آن‌ها ارتقا دهیم و آن را قبل از عمل جراحی انجام دهیم تا ببینیم آیا می‌توانیم نتیجه را برای بیماران خود بهبود بخشیم یا خیر.»

وی خاطرنشان کرد که این مطالعه کوچک بود و نیاز به کارآزمایی های بالینی تصادفی بزرگ‌تر است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.