انتخابات

۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 996992

شهروندان فرانسوی امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که این روند با آماده‌سازی‌ها برای برگزاری المپیک تابستانی پاریس که حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود، تداخل زمانی دارد.

انتخابات پارلمانی فرانسه آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه به تصاحب ۵۷۷ کرسی توسط ائتلاف میانه‌روی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» و حزب چپ «جبهه جدید مردمی» منجر می‌شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه در سرزمین‌های فرادریایی این کشور آغاز شده و شعب اخذ رای در سرزمین اصلی فرانسه در ساعت ۸ صبح (۰۶:۰۰ به وقت گرینویچ) یکشنبه باز می‌شوند. انتظار می‌رود اولین پیش‌بینی‌های رای‌گیری در ساعت ۲۰:۰۰ انجام شود، زمانی که شعبه‌های رای‌گیری نهایی بسته می‌شود و نتایج رسمی زودهنگام اواخر یکشنبه شب اعلامن خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری تاس، اگر کاندیدایی در اولین رای‌گیری اکثریت آرا را به دست آورد، کرسی از آن او می‌شود. تنها نامزدهایی مجاز به شرکت در دور دوم هستند که حداقل ۱۲.۵ درصد آرا را در دور اول کسب کرده باشند. کسانی برنده می‌شوند که رای بیشتری کسب کنند.

انتخابات زودهنگام

ماکرون ۹ ژوئن و در پی شکست سنگین ائتلاف او در انتخابات پارلمان اروپا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

با برگزاری این انتخابات، رئیس‌جمهور فرانسه امیدوار است که پایگاه سیاسی ائتلاف حاکم را برای تضمین حمایتی قابل اعتماد برای سیاست‌هایش در میان قانونگذاران این کشور مستحکم کند.

با این حال، نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان نمی‌دهد که حامیان ماکرون توانسته باشند جایگاه خود را بهبود بخشند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ائتلاف ریاست جمهوری ممکن است سوم شود و پس از مخالفان جناح راست و چپ قرار گیرد. حزب راست افراطی اجتماع ملی در رتبه‌بندی‌ها پیشتاز است و پس از آن جبهه جدید مردمی قرار دارد.

بر اساس تحلیل‌های سیاسی، عملکرد هواداران ماکرون به شدت تحت تاثیر نارضایتی مردمی از وضعیت اقتصادی و تورم بالا در فرانسه قرار گرفته است.

همچنین اصلاحات مربوط به قوانین بازنشستگی که در سال ۲۰۲۳ تصویب شد و سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال رساند، هم باعث کاهش محبوبیت ماکرون اعتراضات گسترده در سراسر فرانسه شد.

در ضمن، اظهارنظرهای پاریس درباره اینکه هیچ خط قرمزی درباره درگیری اوکراین از جمله استقرار سربازان فرانسوی در این کشور و ارسال موشک به کی‌یف وجود ندارد هم باعث کاهش محبوبیت و خشم مردم از ماکرون شده است.

درگیری رهبران سیاسی فرانسه

سه حزب اصلی سیاسی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا به دنبال کسب بیشترین کرسی از ۵۷۷ کرسی مجمع ملی این کشور هستند.

میانه‌روها مانند انتخابات پارلمان اروپا بر ماکرون تمرکز دارند و «گابریل اتل» نخست وزیر فرانسه سرلیست کاندیداهای این حزب است.

حزب اجتماع ملی به رهبری «جردن باردلا» ۲۸ ساله در انتخابات حضور دارد و خود «مارین لوپن» رهبرحزب نیز برای پست نخست‌وزیری کاندیدا شده است.

ائتلاف نیروهای چپ گرا به نام جبهه جدید مردمی شامل «فرانسه تسلیم ناپذیر» به رهبری «ژان لوک ملانشن» سوسیالیست‌ها به رهبری «اولیویه فور»، کمونیست‌ها به رهبری «فابین روسل» و حزب سبز به رهبری «مارین توندلیه» در این انتخابات حضور دارد.

این سه حزب اصلی می‌توانند رهبران خود را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند. بر اساس قانون اساسی فرانسه، نخست‌وزیر توسط رئیس جمهور منصوب می‌شود که آینده سیاسی رئیس جمهور تحت تاثیر دستور کار این انتخابات قرار نمی‌گیرد.

ماکرون که نمی‌تواند برای سومین بار نامزد شود، قبلا تکرار کرده بود که تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۷ در سمتش باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.