انتخابات

«دانشنامه فشرده ادیان زنده» توسط گروهی از نویسندگان و زیر نظر رابرت چارلز زینر و با ترجمۀ نزهت صفای اصفهانی به چاپ مجدد رسید.

«دانشنامه فشرده ادیان زنده» تجدید چاپ شد

کتاب «دانشنامه‌ی فشرده‌ی ادیان زنده» به دین‌ها و آیین‌هایی می‌پردازد که، به تعبیر ویراستار متن انگلیسی کتاب، با عبور از آزمایش زمان و به رغم دگرگونی‌های عمیق قومی و فرهنگی در فراز و نشیب‌های تاریخ همچنان به نیازهای بنیادین انسان‌ها پاسخ می‌دهند. نویسندگان کتاب، ادیان ابراهیمی (یهودیت و مسیحیت و اسلام) و نیز پاره‌ای از آیین‌های شرقی همچون آیین‌های بودا، هندو، کنفوسیوسی و شینتوی ژاپن و چند آیین دیگر را که فصل مشترکشان زنده بودن است، مورد بررسی قرار داده‌اند.

تدوین مطالب کتاب به روش دانشنامه‌ای انجام گرفته است، اما نویسندگان این کتاب بیشتر به نکته‌هایی توجه کرده‌اند که از نظر آن‌ها برای آشنایی با دین مورد نظر ضروری بوده است.این کتاب مشتمل بر دو بخش اصلی و یازده فصل است و همه فصل‌های آن به ترتیب تاریخی تدوین یافته است.از آنجا که استدلال نویسندگان بر این بوده که ادیان به گروه‌های پیامبرانه و عرفانی یا طولی تقسیم شده‌اند، بخش نخست را ادیان پیامبرانه نامیده‌اند.آنان سنت پیامبری را آن‌گونه که در یهودیت، مسیحیت و اسلام آمده، گزارش کرده و بحث درباره دین زرتشتی نیز به این بخش پیوست شده است.

در بخش مربوط به یهودیت، نخست مسائل مربوط به تورات و تعالیم آن ذکر شده است؛ سپس به بررسی ویژگی‌های یهودیت خاخامی و تفاسیر آن‌ها از تعالیم و متون دینی پرداخته شده و در ادامه کوشش فلاسفه یهودی از جمله ابن میمون، ابن پاکودا و یهودا هالوی برای گسترش تعالیم اسلامی دین یهودیت مورد توجه قرار می‌گیرند. به نظر نویسنده این بخش، خصیصه بارز یهودیت در قرون وسطا الهیات یا به عبارت دقیق‌تر فلسفه دین بود. پس از توضیح مختصری درباره عرفان قبالا، سیزده اصلی که ابن میمون به عنوان اصول اساسی دین یهود مطرح کرده به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ مهم‌ترین این اصول عبارتند از: وجود خداوند، یکتایی خداوند، غیر جسمانی و ازلی و ابدی بودن خداوند، لزوم پرستش خداوند، نبوت و غیره.

بخش دوم کتاب به بحث درباره ادیان شرفی همچون آیین هندویی جینی، بودایی، شینتویی و کنفوسیوس و دائویی و بررسی مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته است. این کتاب دارای مقدمه‌ای از محقق مشهور آر سی زینتر است که سخنانی درباره کتاب، روش و بخش‌های آن ذکر کرده است.

کتاب «دانشنامه‌ی فشرده‌ی ادیان زنده» در ۷۱۲ صفحه و با قیمت ۳۰۰ هزار تومان توسط نشر مرکز روانۀ بازار نشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.