تصویری که ملاحظه می‌کنید، مربوط به آذرماه سال ۱۲۸۳ش است؛ ۱۲۰ سال پیش و دو سال قبل از پیروزی انقلاب مشروطیت.

آیا «کاکاسیاه» معادل واژه «NEGRO» است؟

حضور غلامان سیاهپوست در ایران، سابقه‌ای طولانی دارد. این غلامان در قالب برده، از آفریقا به ایران آورده می‌شدند و بخشی از آنها به خدمت حکّام و اُمرا در می‌آمدند. این غلامان از حقوق خاصی برخوردار بودند و مالکان نمی‌توانستند هر طور که مایل هستند با آنها رفتار کنند.

در میان گماشتگان شاهزادگان قاجار، تعدادی از این غلامان سیاهپوست، در کسوت تفنگدار به انجام وظیفه می‌پرداختند. به این افراد، اصطلاحاً «کاکا» گفته می‌شد؛ واژه‌ای که بعدها برای دوبله فیلم‌های هالیوودی – در رابطه با برده‌داری – معادل واژه «negro» در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال، نظر مفهومی این دو واژه هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. بردگان سیاهپوست در آمریکا، حتی نمی‌توانستند خواب حقوق غلامان سیاهپوست را در ایران و دیگر کشورهای اسلامی ببینند.

تصویری که ملاحظه می‌کنید، مربوط به آذرماه سال ۱۲۸۳ش است؛ ۱۲۰ سال پیش و دو سال قبل از پیروزی انقلاب مشروطیت. این عکس به دستور ظل‌السلطان، پسر ناصرالدین‌شاه و حاکم اصفهان برداشته شد و خود او در ذیل آن نوشته است: «عکس کاکاهای من است که در این سفر ... عکس آنها انداخته شد فی شهر شوال ۱۳۲۲».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.